Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPEG härva

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena
Har lite funderingar.

1. Vad är divx egentligen? Nån sorts MPEG4? Hela denna codec härvan är för mig obegriplig. Hur kommer MPEG4 att fungera? Är det ännu en codec eller ett filformat...ahh snälla hjälp mig reda ut detta.

2. Kommer QT6 att släppas till OS 10.1.4? eller måste man skaffa Jaguar?

3. Har en film hemma som jag skulle vilja se, den är i MPEG format, om det är MPEG 1 eller 2 vet jag inte, men den funkar iaf inte att titta på, DivxDoctor fungerar naturligtvis inte. Min kompis säger att den är i VRO format (nån codec kanske) och kräver programmet Power DVD på PC för att kolla på.

Nån som vet hur jag får igång den?

  • Medlem
  • 2002-05-24 14:53

1. nej.. eller nja.. en valid mpeg 4 måste vara containern mp4 och inte AVI eller QT. Codecen kan vara kompatibel. men Apples mpeg 4 kan inte öppna någon divx eller ingen divx eller 3ivx kan öppna en mp4..

2. jepp, jag kör tex QT 6 nu med mpeg 2 och mpeg 4 stöd i 10.1.4

3. Hur vet du att det är en mpeg? Vad händer när du försöker öppna den? är den multiplexad? (prova att demuxa den med bbDemux) kan videolan öppna den?

  • Medlem
  • 2002-05-24 14:59

VRO är nått DV-cam format från Hitachi, istället för standarder som DV25 eller DV50.. Det är ett mycket udda format

http://dvdcamstore.hitachi.com/kore/catalog/faq_functions_ADO.html

MPEG4 är en standard och som innehåller ett ramverk för video, ljud, interaktivtet, kryptering, 3D os.v det är baserat på QuickTime 4s filformat.

DivX är baserat på en av MPEG4s profiler. (MPEG4 profiler är olika "settings" för att förklara det väldigt enkelt. T.e.x finns det profiler anpassade för bredband, mobiltelfoner o.s.v) Den klarar inte att spela upp MPEG4 filer som har filändlesen .mp4

Quicktime 6 där det finns stöd för audio/video MPEG4 klara INTE att spela upp DivX med den lätta förklaringen att DivX inte är MPEG4.

Quicktime 6 kommer med Jauguar. Det finns en beta men det är inte rekomenderat att installera den om du inte är utvecklare.

10.1.4 finns redan.

VRO formatet är som Nixon säger ett väldigt udda format. Både på PC och Mac.

Enligt min mening så finns det tre anledningar att Divx har slagit så stort. Det finns ett antal gratisverktyg att "rippa" DVD-filmer med. Man kan få ner en DVD-film från ursprunglig ca 8-GB till ca 1-GB med ganska god kvalitet. En snabb PC rippar snabbare än realtid. Detta faktum är bara gott.

Detta var det första skälet. Som en följd av detta så har massa människor inte bara rippat sina egna DVD-filmer för eget bruk, utan även delat med sig av dom till hela världen med p2p-programvara. Det resulterar i det andra stora skälet -- massa konsumenter som via sitt bredband vill tanka hem filmer "gratis".

Det sista skälet är att Divx finns här och nu.

Jag vet att man kan divx-decoda på Macen med "tvivelaktigt" resultat. Jag är osäker på om det går att Divx-encoda på Macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 17:46

(Förtydligande) MPEG4´s filformat (.mp4) är baserat på QuickTimes filformat. Resterande delar av standarden har inget med QuickTime att göra.

Det som skapar en del av förvirringen är att man bara säger MPEG4 och berättar aldrig om det är för del man syftar på. Man kan implementera AAC (MPEG4 ljudcodec) och säga att man kan spela upp MPEG4, vilket är delvis sant, men folk kommer anta att det är video eller filformatet man syftar på. Däri ligger 99% av alla missförstånd och problem.

Ace-> Nej det går inte så vitt jag vet att koda med DivX på mac. Om man nu ska koda "rippade" filmer med lika bra eller bättre kvalité så är det Sorenson 3.1 Pro, ON2VP3.x eller 3ivx som gäller.

Kent -> Visst. Men det är idiotiskt av folk att säga så. Om jag gör ett program som spelar MPEG4 så ska den åtminstonde klara grundläggande funktioner. Som t.e.x klara att öppna .mp4 filer.

Om jag bara hade AAC implenterat så skulle jag skriva det. Eller om jag hade TwinVQ så säger jag det. Typ:

99mac Media Player klarar följande:

DivX
TwinVQ
AAC
MPEG 1 AUDIO LAYER III
MPEG4 ISMA PROFILE
o.s.v

Jag tycker det här är ett problem hos utvecklarna..

[ 24 Maj 2002, 19:08: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-24 21:42

Jo, jag håller med, men kom ihåg att fram tills nyligen så var MPEG4 en videocodec när man snackade om det eftersom specen på filformatet inte var släppt.

Jag förstår också att folk inte har någon lust att skriva stöd för .mp4 eftersom filformatet är ett rent helvete jämfört med .avi och andra simpla format. Fördelarna med .mp4 är dock tillräckligt många för att kunna få över lite folk, så fort det börjar komma lite opensource implementationer.

1
Bevaka tråden