Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några Mac-nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 12:27

Jag är i ett ganska tidigt stadium i mina "switching-tankar" och helt ny här på forumet. Det är några saker jag känner att jag behöver veta redan nu:

1. Jag har fattat att det inte finns malware (virus m.m - kanske inte nått annat på mac-språk?) till Mac ännu, även om några inte känner sig helt på det säkra. Men hur är det med brandvägg? Behöver man en? Eller behöver man egentligen inte åta några säkerhetsåtgärder i form av antivirus/-spyware och brandvägg.

2. När man har köpt sin Mac medföljer det då en ominstallationsskiva eller hur gör man i Mac-världen när man måste installera om OS/et?

3. Om jag exempelvis köper en ny mac idag så är Mac OS X 10.4 installerat. Om sedan 10.5 skulle komma ut i början av nästa årskifte (som det väl ryktas om) är det då lätt att uppdatera till det från 10.4, i så fall ungefär vad kostar det? Runt 1000?

Det är de frågorna jag kommer på just nu.

Tacksam för svar! /Erik

1. Systeminställningar - Delning - Brandvägg. Där startar/stoppar du den inbyggda mjukvarubrandväggen.

2. Ja det följer med en skiva.

3. Om man tittar på hur det varit innan så har det varit rätt enkelt att uppdatera och priset har varit drygt 1000kr.

• Oregistrerad
  • 2006-07-03 12:52

1. Systeminställningar - Delning - Brandvägg. Där startar/stoppar du den inbyggda mjukvarubrandväggen.

Okej. Och den duger gott och väl? Det är inte som med Windows där den inbyggda brandväggen är fullständigt värdelös?

Ursprungligen av ekko90:

Okej. Och den duger gott och väl? Det är inte som med Windows där den inbyggda brandväggen är fullständigt värdelös?

Brandväggen i OS X heter IPFW och är en rejält kompetent brandvägg som utvecklats hos FreeBSD. Om du vill gräva ner dig ytterligare så finns det massor att läsa på nätet. Det går även att skriva egna brandväggsregler för IPFW och OS X om du nu skulle vilja göra det.

Ursprungligen av ekko90:

Har inte hört om någon OS X-användare som fått bekymmer än, men jag har å andra sidan inte hört allt heller. Rätt kul med virus-grejen. Mina PC-polare är försiktiga av sig så jag öppnar gärna osäkra filer åt dem.

2. Det följer med DVD-skivor för att ominstallera system och program. Man kan antingen installera om allting, bara systemet eller bara programmen.

3. Det är lätt att uppdatera. I med skivan och uppdatera. Pris idag för 10.4 är 1195kr så det är väl rimligt att tro att 10.5 kostar lika mycket. Apple brukar inte erbjuda ett lägre uppdateringspris om man redan har en lägre version installerad.

Jag hävdar att man klarar sig jättebra helt utan brandvägg också. Har kört utan på min mac i alla år utan minsta bekymmer.

1
Bevaka tråden