Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter ett inbrott då alla mina kära apple prylar blev stulna har jag nu återhämtat mig.
Köpte precis en ny Airport exress och kopplade in den direkt.
Att nämna innan jag tar upp problemet är att jag har Com Hem.

Första kvällen blinkade bara airporten orange. Nästa morgon lyste den grönt och internet fungerade men gick max i 12 kb/s när jag har 8 mbit.

När jag sedan drog ut airporten har jag aldrig fått kontakt (lyst grönt) igen.

När jag inte fick igång den igen tog jag hem den till min far o mor (dom har telia) och där fungerade den fint med full hastighet.

Någon som har en aning vad det kan röra sig om ???

MvH BuD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 09:22

Testa ryck ut modemet och ha det urkopplat i >1 h. Har för mig att comhem "låser" anslutningen mot en MAC-adress (dvs troligen är din dators MAC-adress nu låst mot comhem). Denna låsning upphävs genom att ha modemet urkopplat en längre stund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 21:09
Ursprungligen av hekr:

Testa ryck ut modemet och ha det urkopplat i >1 h. Har för mig att comhem "låser" anslutningen mot en MAC-adress (dvs troligen är din dators MAC-adress nu låst mot comhem). Denna låsning upphävs genom att ha modemet urkopplat en längre stund.

Japp, det stämmer. Det skall dock räcka med att ha modemet strömlöst 10-15 sekunder.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-04 09:22

Vad använder du tillsammans med din APE?

Starta om modemet om du inte redan gjort det. Jag hade en del problem med min APE och Comhem men omstart av modemet löste oftast problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-28 18:16

Jagt hade gjort en factory reset på airportem, eller om du har koll o kan gå in i airport admin verktyg o kontrollwera att airporten inte är satt i bryggningsläge.

Sen koppla ur modemet en timme eller så sen koppla in Airporten det första du gör(alltså ingen dum dator först )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 00:21

Även Telia har denna "lösning" i sitt ADSL-system och det har Comhem med. Det är från den tiden som den kontrollen om MAC-adress finns med.

Man kan lösa problemet genom att klona sin MAC-adress och skriva in i sin router, samma som man har i nätverkskortet, och vips så tror ComHem/Telia att det är ju det kortet som hela tiden har varit i bruk via dom.
- bara ett tips till dom som vill hoppa mellan dator direkt till internet och använda sin router strax efteråt. Och slippa den timmens väntan med släckt router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-02 01:16
Ursprungligen av Sebbe72:

Även Telia har denna "lösning" i sitt ADSL-system och det har Comhem med. Det är från den tiden som den kontrollen om MAC-adress finns med.

Nej, det är själva modemet som låser mot MAC-adressen och det räcker därför med att starta om modemet (ha det strömlöst några sekunder). Förr, då Com Hem använde sig av Telias inloggningsservrar, så gjordes det en låsning på servernivå (användarnamn och macadress låstes mot varandra när man loggade in via inloggningssidan) men det försvann i samband med att systemet med inloggning försvann.

Menmen, det är meningslöst att diskutera historiska detaljer. Jag håller givetvis med dig om att det är en bra idé att klona MAC-adressen och så så sätt slippa starta om modemet.

1
Bevaka tråden