Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bröllopsmusik ITUNES

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall gifta mig i augusti och har upptäckt att det är klurigt att få en DJ att spela just den musik som vi vill ha!

Min tanke är att göra en spellista i itunes som är mixad och klar till bröllopet.

Är det någon som har tips på hur jag kan mixa och spela in på ett smidigt sätt?
Finns det någon plugin som kan göra OK övergångar mellan låtarna i itunes?

Tack ska ni ha!
Jakob

Var själv på min dotters bröllop i helgen. Där dansades till musik som spelades upp på en iPod. Att spela från dator och iTunes går ju också bra. Det är väl bara att rippa de låtar du vill ha, lägga dem i rätt ordning i en ny spellista och sedan dansa natten lång. Vad du menar med mixa och spela in på ett smidigt sätt, vet jag inte. Och vad menar du med OK övergångar?

Är det inte bättre att göra en partyblandning i iTunes och ta med datorn till festen? Då kan spellistan ändras "on the fly" om behov skulle uppstå. I iTunes finns ju en enkel inställning så att alla låtar tonas i varandra. Det bästa är förstås om det finns någon iTunes-van vän eller bekant som kan övervaka det hela.

Ingen perfekt beatmix precis men då krävs nog andra program (Toast w Jam, Traktor mfl dj-program) och gott om tid för att förbereda/förinspela hela spellistan.

• Oregistrerad
  • 2006-07-04 12:28

iTunes har inbyggd "crossfader"; du kan ställa in det under inställingar>uppspelning. Det är inget finlir men det kanske räcker för dig (?). Annars finns det olika billiga sharewares som kan fixa en mera ordentlig mix. Kolla på Macupdate.com (eller Download.com typ om det Windows du kör) och sök på mix eller dj.

Ett tips är att mixa några låtar så att bara en viss del av varje låt spelas upp. Sånt kan ge bra effekt om det är dansmusik du vill mixa.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 12:41

Tips till då:

iTunes alarm. Styr iTunes via klockan...
Ha en spellista till maten, en till fördrinken, en till nattpasset... tja du förstår...
Finns på versiontracker

• Oregistrerad
  • 2006-07-04 12:53
Ursprungligen av Jonaz:

Tips till då:

iTunes alarm. Styr iTunes via klockan...
Ha en spellista till maten, en till fördrinken, en till nattpasset... tja du förstår...
Finns på versiontracker

Hmm, lite väl tidsoptimistiskt. Glöm tidsschemor och njut av dagen istället. Rekommenderar därför att styra iTunes via mobilen med Salling Clicker, om du söker fjärrkontroll dvs.

Ursprungligen av pasp:

Hmm, lite väl tidsoptimistiskt. Glöm tidsschemor och njut av dagen istället. Rekommenderar därför att styra iTunes via mobilen med Salling Clicker, om du söker fjärrkontroll dvs.

Mobil på sitt eget bröllop!?

• Oregistrerad
  • 2006-07-04 12:50

Gifte mig själv i juni. La en hel del tid på mixningen innan vilket betalade sig. Hade musiken på Powerbooken. Med övertoning och justerade start och stopp-tider blev det en riktigt schysst mix om jag får säga det själv. Skapade även kategoriserade spellistor för att växla över till om stämningen skulle skulle kräva det. Hade även spellistorna på iPoden uti fall att.

Ställde även in att lösenord skulle anges vid väckning efter skärmvila, för att slippa spontan-DJ:s.

Sen att min förstärkare brann efter an strömtopp lagom till brudvalsen är ju förstås en annan sak... Det löste sig dock efter en akututryckning av ägaren av lokalen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 14:43

Nja det är nog inte bröllopsparet som ska vara dj's va... hoppas jag i alla fall. Kanske en uppgift för toastmastern eller annan musikintresserad mobilnörd

1
Bevaka tråden