- Mats Björnström
- Medlem ●
- Lidingö
- 2006-07-04 15:32
Nyligen blev min kombo – kompis jag bor med – helt vit i ansiktet när han startade upp sin pc. Hans viktigaste hårddisk på 250GB visade inga tecken på liv, och han står helt utan backup.
Casualties: 1
Jag erbjuder mig att hjälpa till genom att testa disken i ett externt chassi. När jag kopplat in strömadaptern och slår på chassit händer precis ingenting. Underligt, fläkten i chassit borde åtminstone gå på tänker jag, och testar med min egna 300GB backup-disk. Plötsligt börjar chassit ryka! Jäkligt obehagligt. Kan inte förstå vad det är som orsakar detta, men kasserar chassit direkt. Plockar fram mitt andra identiska chassi och konstaterar att chassi och en annan av mina diskar fungerar suveränt, men varken min kompis 250GB disk eller min 300GB varvar upp. Sorg. Som tur är är åtminstone min disk en backup och originalet finns ännu kvar.
Casualties: 2
Min vän får ett infall att köpa en identisk 250GB disk och byta ut styrkortet på disken likt galningen på http://www.deadharddrive.com/ lyckats med. Man skruvar helt enkelt av kortet på utsidan av disken och byter ut mot ett nytt sådant. Detta gav visst resultat – disken varvar faktiskt upp men han möts direkt av ett elakt klick-klick-klick ljud som indikerar att huvudet stöter i plattorna. Här ger vi upp för tillfället och byter tillbaks styrkorten. Det är troligt att ett data-räddnings företag likt www.ibas.se kan rädda en del av datat, men till orimliga priser på mellan 10-50 tusen gissar jag. Nästa steg är antagligen att stoppa in disken i frysen likt många lyckats med.
Nästa dag skall jag starta upp min 400GB Raid-0 array, två diskar i ett externt chassi som rymmer i princip all min oersätterliga data från år tillbaks. Är mer försiktig än vanligt med vetskapen av att min backup är rökt. Då jag nyligen flyttat är prylarna i oordning och detta är första gången jag startar disken på ett par veckor.
Kopplar in adaptern, slår på disken – ingenting. Helt död. En våg av kalla kårar sköljer över mig – detta får inte hända, det KAN inte hända! Lutar mig under bordet och ser att lampan på adaptern blinkar likt den kämpar för sitt liv. Rycker strömmen direkt. Plötsligt inser jag att jag blandat ihop strömadaptrarna. Vid en närmare titt är de närmast identiska, med identiska specifikationer bortsett från en viktig punkt – ordningarna på pins:en är reverserad på en av adaptrarna. Adaptrarna passar alltså utmärkt i båda chassin, men pinnen som skall agera "jord" är istället "+12V" och "+12V" får istället "+5V" osv. Inte konstigt att det första chassit började ryka! Med sannolikhet har min kära raid-array gått ett liknande öde till mötes.
Casualties: 4
Idag fick jag slutligen modet att försöka starta upp min 400GB raid-array igen med rätt adapter. Jag ville vara extremt försiktig för att inte riskera skada det som ännu gick att rädda, så jag övervägde att köpa en ny strömadapter eller byta ut chassit. Efter rådgivning med min käre far som dagligen mekar med stordatorer på Telia och kan elektronik utan och innan får jag rådet att bara köra på.
Med ett bultande hjärta och ett försiktigt hopp inom mig slog jag på chassit. Det funkar. Allt är kvar. Mitt livsverk. Alla minnen. Alla foton, filmer, musik, texter, mitt liv! Lyckan jag känner just nu är obeskrivlig! Vill inte kalla mig religiös – men jag har faktiskt bett till skyarna tills tårarna fallit för att disken skulle vara intakt – och när den nu varvar upp kan jag inte se det som något annat än ett fett jäkla tecken på att jag inte ska klaga på livet från och med nu. Jag fick en andra chans! Dags att sluta fjanta omkring och ta vara på livet. Jag anade aldrig fram tills nu hur mycket jag har att vara lycklig över!
Nu är prioritet ett att skramla ihop slantar till ordentligt med backups, speglade diskar i den första backupen för dubbel säkerhet. Den andra skall förvaras i en annan byggnad, helst 50 mil bort. Det är värt det. Det är så jäkla värt det.
Har du backup? Har du flera? Berätta!
Om jag räddar så mycket som en disk med detta inlägg, så var det värt jobbet. Ta hand om er!!