Apple har gjort två varianter av moderkortet för iMacen (ett med ATi X1600 och ett med Intel integrated), så variation i GPU verkar inte vara ett problem där i varje fall.
imacen har ju inte samma krav på minsta möjliga volym.
om apple tror/vill att de flesta ändå kommer/ska välja snikvarianten finns ju ingen anledning att reservera utrymme på moderkortet/chassit för något som inte är till nytta för de flesta. att ta bort något är ju lättare än att lägga till något och gma-chipet tar ju ingen plats.
MacBook Pro har ett X1600 så jag ser inget problem i att MacBooken skulle kunna få det. Att se det som "de som vill ha bättre väljer MacBook Pro" är galenskap från Apples sida då man måste pröjsa typ 8000 kr mer (nästan en hel MacBook) för att få det bättre grafikkortet. Att Apple gör så här så fryser man ut spel ännu mer på Mac faktiskt.
jag håller med i sak, men det är ju (tyvärr) inte vi konsumenter som bestämmer prispolicyn och produktdifferertieringen. (annat än att vi kan 'köpstrejka' givetvis...)
jag tror att denna vårens intelmacar är medvetet så 'väldefinierade' och 'uppspaltade' som möjligt för att begränsa och förenkla hanteringen av alla de barnsjukdomar som plågar de allra flesta av apples nygenerationsmaskiner. enklast möjliga för minsta möjliga huvudbry verkar parollen ha varit. (det lyckades väl sådär kan tyckas..)
i framtida mbps och imacs får vi förhoppningsvis se fler val, men knappast i mb&minin. (speciellt inte efter att ha läst de positiva reaktionerna av intels nya gma-chip...)