Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iMacs?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 13:54

Att klämma in en bättre GPU än det som finns idag tvivlar jag på skulle vara svårt. Apple har gjort två varianter av moderkortet för iMacen (ett med ATi X1600 och ett med Intel integrated), så variation i GPU verkar inte vara ett problem där i varje fall. Intel-GPU iMacen är dessutom bara riktad för skolor vilket slimmar ner dess marknad ännu mer.

MacBook Pro har ett X1600 så jag ser inget problem i att MacBooken skulle kunna få det. Att se det som "de som vill ha bättre väljer MacBook Pro" är galenskap från Apples sida då man måste pröjsa typ 8000 kr mer (nästan en hel MacBook) för att få det bättre grafikkortet. Att Apple gör så här så fryser man ut spel ännu mer på Mac faktiskt.

På iBookens tid var GPU och CPU "hand i hand" lite risiga. Nu är det endast GPU:n som laggar.

Summa summering borde så väl iMac som MacBook - ja hela Apples linje av datorer - få valfrihet av grafikkort.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple har gjort två varianter av moderkortet för iMacen (ett med ATi X1600 och ett med Intel integrated), så variation i GPU verkar inte vara ett problem där i varje fall.

imacen har ju inte samma krav på minsta möjliga volym.
om apple tror/vill att de flesta ändå kommer/ska välja snikvarianten finns ju ingen anledning att reservera utrymme på moderkortet/chassit för något som inte är till nytta för de flesta. att ta bort något är ju lättare än att lägga till något och gma-chipet tar ju ingen plats.

Ursprungligen av Erik.dv:

MacBook Pro har ett X1600 så jag ser inget problem i att MacBooken skulle kunna få det. Att se det som "de som vill ha bättre väljer MacBook Pro" är galenskap från Apples sida då man måste pröjsa typ 8000 kr mer (nästan en hel MacBook) för att få det bättre grafikkortet. Att Apple gör så här så fryser man ut spel ännu mer på Mac faktiskt.

jag håller med i sak, men det är ju (tyvärr) inte vi konsumenter som bestämmer prispolicyn och produktdifferertieringen. (annat än att vi kan 'köpstrejka' givetvis...)

jag tror att denna vårens intelmacar är medvetet så 'väldefinierade' och 'uppspaltade' som möjligt för att begränsa och förenkla hanteringen av alla de barnsjukdomar som plågar de allra flesta av apples nygenerationsmaskiner. enklast möjliga för minsta möjliga huvudbry verkar parollen ha varit. (det lyckades väl sådär kan tyckas..)

i framtida mbps och imacs får vi förhoppningsvis se fler val, men knappast i mb&minin. (speciellt inte efter att ha läst de positiva reaktionerna av intels nya gma-chip...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 13:57

Om vi tittar på konkurenten dell så gör det precis detta i en liten laptop:
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xpsnb_m1210?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Visserligen håller maskinen ett fruktansvärt fult hölje, men skalbarheten i grafikkortsväg finns där och maskinen bygger på precis samma innandömme som en iMac/MacBook.

Apple borde sänka priset också en aning, T.ex. en maxad Macbook kostar lika eller mer än en billigaste macbook pro och det är sjukt. Det borde vara en skillnad i pris pga att det skiljer sig i Skärm storlek, grafikkort m.m.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 14:08

Det har ju bara med att göra att Apple tar ut 2000 spänn för svart färg och 5000 spänn för 1.5 GB RAM. Köper du en Vit MacBook o ram från Macoteket kommer du undan med priset för den svarta färgen, typ

Men visst, detta är något Apple borde ändra på också.

Omvänt är det sjukt att man nästan får en MacBook Pro för 8000 kr mindre i en MacBook

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-17 10:02

Gah! Jag blir tokig av att inte kunna beställa, kom ju in på en 3D-animerings-högskola och där börjar jag väl i mitten av Augusti nån gång, sen är det ju typ tre veckors leveranstid från Apple och lite vill man ju kunna sitta och värma upp sig innan man börjar ju :/.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-17 12:32

Men beställ den då!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-17 19:57

Bara så ni vet är det mitt fel att det inte kommit nån uppdatering än, dom väntar på mig. Jag lovar, dagen efter jag beställt kommer en uppdatering. Men jag ska faan inte ge mig den här gången! Sist tog det typ en vecka från att jag beställte min höfläkts-iMac till dom knäpptysta med iSight kom, sen var det typ 2-3 veckor från att jag beställde min iBook som MacBooken kom, men nu jävlar, den här gången ska jag dra det längsta strået!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-17 20:33

Hehe, så ska det låta. Kämpa på! Väntan är väl värd om de sätter en Conroe i iMac. Den är ca 17% snabbare än Yonah som sitter i iMac nu. En 1,86 GHz Conroe är lika snabb som en 2,17 GHz Yonah.

Vore trevligt om den billigaste Mac Pro:n skulle komma med liknade spec som värsta iMacen men då med den möjligeheten att man kan upgradera den senare vid behov. Det känns för mig orimligt att betala dessa summor och veta att man måste byta ut hela maskinen om något år för att man inte kan lira nåt spel. Alternativet till dagens iMac skulle kanske kunna vara ifall Apple bestämmer sig för att släppa ett Mediacenter. Om man kollar på Mediecenter från t.ex. Acer idag så kan man se att de har ganska duktiga grafikkort och ett MC från Apple borde kanske iaf bli en iMac utan skärm och då en aning billigare?

Nu ska jag för ett kort stund kliva lite mer offtopic.

"Drömsenariot" för en som gillar att spela vore ju om Konsolspel blev exakt lika i upplägget som PC/Mac-spel och därmed oxå synkade med PC/Mac över nätverk (som jag tror WoW gör idag över samtliga plattformer?) Då hade jag kunnat acceptera de outbyggbara grafikorten i Macarna och de hade kunnat hänga med längre och motivera till ett köp. Det skulle gynna både de som spelar lite ibland (som mig) och de som spelar mkt. Betydligt billigare och rimligare att bara köpa en ny konsol vart annat år eller så än att behöva uppgradera en hel dator vilket för att kunna lira ett spel.

Bevaka tråden