Eftersom dashboards inbyggda funktion för att anropa unix-kommandon (widget.system) är hemskt buggig så skulle jag behöva en widget-plugin som kunde anropa unix-kommandona åt mig så jag kan slippa widget.system som låser min nya widget hela tiden.

Pluginen bör kunna startas med två argument, kommandot som ska köras samt argumenten som ska användas.
Det behövs även en funktion för att döda unix-kommandot man startat samt en funktion som hojtar till om unix-kommandot avslutas (ifall det avslutas för tidigt).
När man väl startat unix-kommandot så kommer det köras fram tills man dödar det vilket kan ta timmar (det klarar widget.system inte av)

Med Developer tools finns ett i princip färdigt exempel på en widget-plugin i mappen /Developer/Examples/Dashboard/Fortune
Undermappen SimplePlugin/ innehåller en enkel plugin att utgå ifrån.

På följande adress hittade jag även något som verkar vara en färdig klass med precis den unix-funktionalitet jag vill ha:
http://www.cocoadev.com/index.pl?WrappingUnixApps

Problemet är att jag inte fattar Cocoa (som jag antar det här är) så det faktum att jag förmodligen har de två pusselbitar jag behöver hjälper inte eftersom jag inte inser hur jag ska pussla ihop dem

Jag vore därför hemskt tacksam om någon kunde förbarma sig och antingen bara copypejsta ihop pluginen med klassen i cocoadev-länken eller försöka leda mig igenom processen så jag gör det själv.
All typ av hjälp uppskattas då jag aldrig sett cocoa förr