Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extrahera ljud från MPG

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag var i Berlin igår (dock ej för fotboll utan för att höra en konsert)
jag hade bara min digitalkamera med mig och filmade med den... kvaliteten är inte den allra bästa men dock ändå lyssningsbart (åtminstone för mig som var där och vet hur det egentligen lät).

to make a long story short... detta har hänt... lägg ut!
filmen d.v.s bilderna är i princip nästan helt svarta men ljudet någorlunda okay.
Vad jag vill göra är således att extrahera ljudet från QuicktimeMPG filen som kameran producerar för att sedan kunna omvandla till MP3 eller AIFF eller vad det går att göra.
Är detta möjligt?
och hur skulle man bära sig åt då?

it has to be done with a Mac!

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-09 09:31

Jag är inte riktigt säker på om det bara går med QuickTime Pro eller med den vanliga också, men när jag vill spara ljudspåret ur en film väljer jag helt enkelt Exportera när videon är öppen och väljer sedan WAVE som output som jag senare låter iTunes omvandla till valfritt format.

Thanx Timber

det gick att exportera till "Ljud till AIFF" från Quicktime!
När man väljer det och klickar på "Alternativ" så kan man välja mellan följande:

Linjär PCM
A-LAW 2:1
IMA 4:1
MACE 3:1
MACE 6:1
QDesign Music 2
Qualcomm PureVoice™
µ-Law 2:1

Vilken skall man välja? Har inte en aning om vad detta är för något?
Default eller den som kom upp först är: Linjär PCM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 11:26
Ursprungligen av popartpopeye:

Thanx Timber

det gick att exportera till "Ljud till AIFF" från Quicktime!
När man väljer det och klickar på "Alternativ" så kan man välja mellan följande:

Linjär PCM
A-LAW 2:1
IMA 4:1
MACE 3:1
MACE 6:1
QDesign Music 2
Qualcomm PureVoice™
µ-Law 2:1

Vilken skall man välja? Har inte en aning om vad detta är för något?
Default eller den som kom upp först är: Linjär PCM

Linjär PCM är vanligt okomprimerat format. Då får du en vanlig .aif-fil som du kan spela i datorn, bränna på CD eller komprimera till MP3/M4A.

Tack Rajje
okay, jag kör på Linjär PCM (vad det nu är för något??)
och vad menas med "vanlig" .AIFF-fil

• Medlem
  • Borås
  • 2006-07-09 15:06

Ingen kodning, dvs rent ljud i aif-format.

PCM betyder väl Pulse Code Modulation och betyder helt enkelt digitalt ljud.

En sådan simpel oteknisk förklaring räcker för mig men det finns säkert andra som kan förklara bättre.

I vilket fall har jag fortfarande i min ägo en video-8-bandare som kan spela in 6 parallella stereospår i 8-bitars logaritmisk PCM. De ni! Dessutom låter det oförskämt bra trots att det på pappret ser ut att låta ankträck.

1
Bevaka tråden