Nu börjar jag bli trött på att röstupptagning via line in inte vill fungera för mig. Det är som så att jag producerar en podcast och har gjort det i ett halvårs tid nu. Vi har använt en PC men mot hösten kommer vi skifta dator vilket troligen blir min Mac med Garageband. Problemet är att jag aldrig får mickarna att vilja avge ett dugligt ljud. Jag vill använda myggor eftersom jag inte vill vara beroende av att jag råkar vända huvudet bort från en bordsmick. Det är vad vi kört på nu och den är långt ifrån en bra lösning.
När man spelar in ljud med myggor med kondensator via en DV-cam så får jag alltid härligt rent ljud men så fort datorn skall in i bilden (som med podcats) så strejkar den. Antingen vägrar den ha tre, eller ibland två myggor samtidigt utan att ljudet blir så löjligt lågt eller så fungerar det knappt med en mygga.
Mitt senaste expriment som jag gjorde på Mac för att förbereda mig inför övergången i höst var att införskaffa en liten mygga för att testa ljudet. Resultatet var en besvikelse. Det kan inte vara meningen att jag skall ha allt uppskruvad på max för att få nästan godkänd volymnivå. jag har maxat i garageband och min input level på huvudmenyn för ljud. Det duger inte.
Här är myggan:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=170213
Jag har inte råd att lägga ut för mycket stålar på mikrofonerna och jag vet att de här kan utbringa rent och klart ljud. En mick borde datorn klara utan problem, jag vet att det kan bli problem när man delar det men EN? Kom igen!
Problemet verkar vara att datorn inte kan häva fram ett tillräckligt högt ljud. Vad gör jag fel? Har jag fullständigt fel utrustning?
Förresten: vad är ett "Drivs med 1 st R03-batteri"? Det är inte detsamma som ett AAA-batteri för det är vad som driver micken just nu. De påstod att det skulle vara detsamma. Jag har prövat med och utan batteri och det är skillnad. Utan AAA-batteri hör jag noll, med så utvinner jag ljud men ytterst svagt, som jag precis snackat om.
Någon som har lust att hjälpa mig? Det börjar bli dyrt att köpa exprimentmyggor...