Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrustning/inställningar för röstinspelning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-09 15:12

Nu börjar jag bli trött på att röstupptagning via line in inte vill fungera för mig. Det är som så att jag producerar en podcast och har gjort det i ett halvårs tid nu. Vi har använt en PC men mot hösten kommer vi skifta dator vilket troligen blir min Mac med Garageband. Problemet är att jag aldrig får mickarna att vilja avge ett dugligt ljud. Jag vill använda myggor eftersom jag inte vill vara beroende av att jag råkar vända huvudet bort från en bordsmick. Det är vad vi kört på nu och den är långt ifrån en bra lösning.
När man spelar in ljud med myggor med kondensator via en DV-cam så får jag alltid härligt rent ljud men så fort datorn skall in i bilden (som med podcats) så strejkar den. Antingen vägrar den ha tre, eller ibland två myggor samtidigt utan att ljudet blir så löjligt lågt eller så fungerar det knappt med en mygga.
Mitt senaste expriment som jag gjorde på Mac för att förbereda mig inför övergången i höst var att införskaffa en liten mygga för att testa ljudet. Resultatet var en besvikelse. Det kan inte vara meningen att jag skall ha allt uppskruvad på max för att få nästan godkänd volymnivå. jag har maxat i garageband och min input level på huvudmenyn för ljud. Det duger inte.

Här är myggan:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=170213

Jag har inte råd att lägga ut för mycket stålar på mikrofonerna och jag vet att de här kan utbringa rent och klart ljud. En mick borde datorn klara utan problem, jag vet att det kan bli problem när man delar det men EN? Kom igen!
Problemet verkar vara att datorn inte kan häva fram ett tillräckligt högt ljud. Vad gör jag fel? Har jag fullständigt fel utrustning?

Förresten: vad är ett "Drivs med 1 st R03-batteri"? Det är inte detsamma som ett AAA-batteri för det är vad som driver micken just nu. De påstod att det skulle vara detsamma. Jag har prövat med och utan batteri och det är skillnad. Utan AAA-batteri hör jag noll, med så utvinner jag ljud men ytterst svagt, som jag precis snackat om.
Någon som har lust att hjälpa mig? Det börjar bli dyrt att köpa exprimentmyggor...

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-09 16:15

Jag slänger in en bonusfråga. Medan jag testade så upptäckte jag att att efter jag exporterat en fil så mötte jag ett märkligt problem i min iPod. Inspelningen hördes enbart på ena hörluren. I datorn däremot hörde jag inspelningen i bägge högtalarna.
Vad beror detta på? Måste jag tvunget ha en stereomikrfon? Eller har jag missat en inställning i Garageband? Det enda jag får upp med sökordet "stereo" är när man tillsluter intrument men nu använder jag som sagt Podcast-delen.
Any thoughts?

Använder du en mikrofonförstärkare mellan mik och dator? Det måste man för att få upp signalen till line-nivå. (Att miken drivs med batteri hjälper inte - den ger ändå bara ifrån sig mik-nivå)
Vill du använda flera mikrofoner samtidigt så måste du ha en mixer, alternativt ett ljudkort med flera ingångar.
I ditt fall skulle jag nog rekommendera att du skaffar en billig mixer (typ några 100-lappar..) eftersom sådana även har inbyggda mikrofonförstärkare. Och med en sådan får du inte bara upp signalen samtidigt som du kan använda flera mikar, du får dessutom bonusen att du får in en stereo-signal i datorn så du slipper mono-problemet också.
(fotnot: Visst, de billigaste mixrarna ger alltid en del brus men i det här fallet är det säkert 'tillräckligt bra' ändå.)

• Oregistrerad
  • 2006-07-21 07:30

Monoproblemet är allra troligast ett fel i exporten ut från Garageband. Kolla inställningarna, kolla så att det inte är så att du lyssnar i mono men har allt utpanorerat till vänster i garageband.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-21 10:16

Jag kan meddela att jag äntligen hittat en mick som fungerar, inga inställningar behövdes ändras. Monoproblemet var troligen de tidigare mickarnas fel. Just nu använder jag mig av en Logitech konferrensmikrofon. Förvånansvärt bra ljud och upptagningsförmåga. Hursomhelst är ljudet klart godkänt nu och jag är spänd att få praktiskt nyttja det ikväll.
Ni skall ha tack för hjälpten hursomhelst.

1
Bevaka tråden