Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth anslutningar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bjuv
  • 2006-07-11 10:08

Hej alla,

Ska iväg och beställa min första Mac nu efter sommaren.
Det blir en MacBook.

Jag ska nog beställa med Keybord och mus.
Skall / kan man köra bluetooth ansluten mus + keybord?!?!
Vill ha trådlöst

Eller vad skall man ha?

Tack

• Oregistrerad
  • 2006-07-11 15:08

Det beror på vad du själv känner.
Att köra trådlöst tangentbord är egentligen överskattat. Det är ju skönt att kunna slänga tangenbordet i knät när man har fötterna på skrivbordet. Men det gör man inte så ofta.

Trådlös mus är dock vädligt trevligt och värt pengarna.
En fördel att köra USB tangentbord är att du har en inbyggd hubb med två portar, en för digitalkameran och den andra för Ipod eller något annat (Ja, även om Apple inte rekommenderar att man ansluter sin I-pod till tangentbordet).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 15:42

kör på trådlöst via Bluetooth på båda tycker jag..

mindra kablar är aldrig fel.......

sitter på en MBP och den har ju bara 2 st USB och 1 st Firewire och måste köra via hubbar annars får ja inte plats med allt man ska koppla in.....

köp apples trådlösa tangentbord, det är väldigt nice.. dock skulle jag inte köpa apples trådlösa mus, den har ju inte skroll herre jesus när ska dom släppa en trådlös bluetooth med allt man behöver?

köp RadTech BT500 BT Mus istället, den har fått väldigt fin kritik, här länk till inwarehouse : http://inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e848402

• Medlem
  • Bjuv
  • 2006-07-11 15:49
Ursprungligen av djablo:

kör på trådlöst via Bluetooth på båda tycker jag..

mindra kablar är aldrig fel.......

sitter på en MBP och den har ju bara 2 st USB och 1 st Firewire och måste köra via hubbar annars får ja inte plats med allt man ska koppla in.....

köp apples trådlösa tangentbord, det är väldigt nice.. dock skulle jag inte köpa apples trådlösa mus, den har ju inte skroll herre jesus när ska dom släppa en trådlös bluetooth med allt man behöver?

köp RadTech BT500 BT Mus istället, den har fått väldigt fin kritik, här länk till inwarehouse : http://inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e848402

Tusen tack för dina tips
Funkar det bra att använda en USB hub?
Jag tänkte köpa ett ljud kort o koppla det via firwire. Och om det går även en Extern hårddisk.
Finns det då hubbar för firewire också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 16:06

your are most welcome

USB hubbar funkar bra till det mesta (ritbräda, ipod, mus, tangenbord), dock skulle jag inte köra en extern USB hårdisk via en hubb, hastigheten minskar radikalt även fast det är USB 2.0...

jag har själv funderingar på att köpa mig ett firewire ljudkort till mer avancerad musikskapande, har kollat en hel del på Phonics Helix Board 12 Firewire, har fått väldigt bra kritik och den har 2 st Firewire på baksidan vilket betyder att man kan seriekoppla ev hårddisk via ljudkortet/mixerbordet... Och priset är väldigt bra, det kostar cirka 3700:- och då får du alltså ett mixerbord + ett firewire multikanals ljudkort som strömmar 10 st kanaler samtidigt rätt in i ditt musikprogram... ! Finns även som USB men då är det inte 24-bitars inspelning direkt in till burken utan 16 bit...... USB:n kostar typ 1 tusen lapp billigare...

Länk till Helix Board : http://210.243.85.5/partner/modules/product_explor/products_detail.php?product_id=140

• Medlem
  • Bjuv
  • 2006-07-11 21:07
Ursprungligen av djablo:

your are most welcome

USB hubbar funkar bra till det mesta (ritbräda, ipod, mus, tangenbord), dock skulle jag inte köra en extern USB hårdisk via en hubb, hastigheten minskar radikalt även fast det är USB 2.0...

jag har själv funderingar på att köpa mig ett firewire ljudkort till mer avancerad musikskapande, har kollat en hel del på Phonics Helix Board 12 Firewire, har fått väldigt bra kritik och den har 2 st Firewire på baksidan vilket betyder att man kan seriekoppla ev hårddisk via ljudkortet/mixerbordet... Och priset är väldigt bra, det kostar cirka 3700:- och då får du alltså ett mixerbord + ett firewire multikanals ljudkort som strömmar 10 st kanaler samtidigt rätt in i ditt musikprogram... ! Finns även som USB men då är det inte 24-bitars inspelning direkt in till burken utan 16 bit...... USB:n kostar typ 1 tusen lapp billigare...

Länk till Helix Board : http://210.243.85.5/partner/modules/product_explor/products_detail.php?product_id=140

Fan va gôtt
Ett sådant ljudkort ska jag ha!!!!
Sen kör jag nog musen via bloototh
Får se hur jag gör med tangentbordet.

Tusen tack för alla synpunkter och tips.
Längtar som fan just nu tills jag får lös pengar så jag kan dra och handla in allt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 16:07

och yes det finns även hubbar för firewire, dom är rätt dyra dock.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 21:36

jag beställde nyss Phonic Helix Board 12 Firewire via min favvoshop Inwarehouse.se

snart sitter ja å rattar underverket rakt in i Logic Pro 7 !

1
Bevaka tråden