Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag kan inget om Mac, hur lär jag mig?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 13:15

Tjaa. Jag funderar på att köpa en Mcbook, är macbooken från 10 000kr bra ? sen, är det vårt att lära sig själva mac ? har aldrig använt nått från apple förutom min ipod, så vad kan jag göra på en macbook ? hah ,ha , lite newbe om ja säger så,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 14:20

Hej och välkommen _pojke!

Svar på din fråga: Tja, vad du vill.
Kolla bara att de applikationer du kör finns för OS X, förutsatt att du nu ska köra OS X... Var också noga med att undersöka huruvida den kringutrustning du har även har drivrutiner för OS X.

/Henric

Välkommen!
Har du suttit ofta vid Windows så kommer vissa saker vara bekanta men andra vara helt nya, då kan det vara lätt att fastna ibland. Knepet att ta till sig är att tänka "hur vill jag göra det här?" men inte tänka "hur gjorde jag det här i Windows?". Tveka inte heller att fråga om det är något som verkar konstigt.

Vad vill du föresten använda din MacBook till?

En tumregel när man köper en ny mac (eller dator öht) är att alltid köpa till mer RAM-minne. Lägg på en tusenlapp på priset och se till att få åtminstone ytterligare 512mb helst 1gb. Köp ingen AppleCare-försäkring förrns nästan ett år efteråt.

Ursprungligen av David Slättne:

Köp ingen AppleCare-försäkring förrns nästan ett år efteråt.

Vad tjänar man på det?

Ursprungligen av Björn Leander:

Vad tjänar man på det?

Om maskinen rasar inom det första året så har man sparat tusenlappar eftersom vanlig konsumentgaranti gäller fullt ut. Jag kommer defenitivt inte köpa AppelCare förrns straxt före ettårsdagen.

Om maskinen rasar inom det första året så har man sparat tusenlappar eftersom vanlig konsumentgaranti gäller fullt ut. Jag kommer defenitivt inte köpa AppelCare förrns straxt före ettårsdagen.

Så där har jag också tänkt. Rasar maskinen inte alls ihop det första året så kommer jag dock inte att bry mig över huvud taget om att köpa APP.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Så där har jag också tänkt. Rasar maskinen inte alls ihop det första året så kommer jag dock inte att bry mig över huvud taget om att köpa APP.

Ja fast fy vad man skulle gräma sig om powerbookens skärm lägger av efter 13 månader. Det blir 5000:-. Äppel-care är ju inte direkt billigt men billigare än en ny skärm.

Ja fast fy vad man skulle gräma sig om powerbookens skärm lägger av efter 13 månader. Det blir 5000:-. Äppel-care är ju inte direkt billigt men billigare än en ny skärm.

I bästa fall kan man reklamera den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 15:03

Det är inte svårt att lära sig mac och OS X. Man får tänka lite annorlunda men efter ett tag kommer du att se alla fördelar. En stor skillnad som kanske kan vara förvirrande i början är hur program och deras fönster hanteras. Bara för att man stänger ner det sista fönstret på ett program i OS X så avslutas inte programmet. Programmen som körs "saknar" den gråa och fula bakgrunden som alla Windowsprogram kör med vilket kan göra att det till en början är svårt att se om ett program fortfarande körs eller inte. Men jag lovar, man fattar snabbt galoppen och då är det mycket smidigare är i windows.

Apple har en ganska bra översikt, som beskriver de olika funktionerna på din nya Mac - jag skulle börja där:
http://www.apple.com/se/macosx/overview/

Sedan skulle jag ta en titt på deras tips, där man får lite tips om hur man använder olika tekniker i Mac OS X - klart givande.

Tips på svenska:
http://www.apple.com/se/pro/tips/

Tips på engelska:
http://www.apple.com/pro/tips/

• Oregistrerad
  • 2006-07-12 18:29

Skit, först, tack till alla svar o så fort ;P hoho, skit schyst

Vad jag vill använda den till ? MEst bara allmänt ha den Surfa, hantera foton, , har mac nån motsvarighet till Excel, office, powerpoint ? eller kan man köra windows programen på macen också ?

Det där med försäkringen verkar vettigt också bara ja inte glömmer o köpa den innan den går ut

sige, tack för länkarna, ska kika ; )

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-12 18:37
Ursprungligen av _pojke:

Skit, först, tack till alla svar o så fort ;P hoho, skit schyst

Vad jag vill använda den till ? MEst bara allmänt ha den Surfa, hantera foton, , har mac nån motsvarighet till Excel, office, powerpoint ? eller kan man köra windows programen på macen också ?

Det där med försäkringen verkar vettigt också bara ja inte glömmer o köpa den innan den går ut

sige, tack för länkarna, ska kika ; )

MS Office finns för mac också.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-07-13 00:08
Ursprungligen av Gunnar B:

MS Office finns för mac också.

Billigt om man är student. Kan fås för knappa 1.300 kr.

Ursprungligen av filuren:

Billigt om man är student. Kan fås för knappa 1.300 kr.

Men det gäller även om man är privatperson och man lovar att inte använda programmen i kommersiell verksamhet.

Ursprungligen av Björn Leander:

Men det gäller även om man är privatperson och man lovar att inte använda programmen i kommersiell verksamhet.

Den klausulen finns dock inte om man köper med Student- eller Mecenat-kort.

Ursprungligen av _pojke:

Du får programera iCal!
http://www.apple.com/se/macosx/features/ical/

Kan du Windows kan du lära dig Mac OS X!

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-07-18 09:05

Som absolut nybörjare tycker jag man kan få ut mycket av att använda det inbyggda hjälp-programmet som även länkar vidare till fördjupningar på apples webbplats. Ha inte för bråttom utan ge dig tid att upptäcka alla fantastiska program och funktioner som redan ingår i systemet. Lycka till!

1. Mac är vad Windows alltid önska att det varit .. fulländat ...
2. Har du kört Windows kommer du klara av OS X gallant fast med en upplevelse av att ... f*n kan det vara å här enkelt och .. sk*t vad smidigt Apple har löst ... och ... och .. och .. och ..

3. MacBook är OK men inte för HardCore Game .. skall du spela på maskinen är det MaBook PRO (MBP) som gäller rakt av ... Bacbook och mac mini har ett integrerat grafikkort som är ok men för en gamer så suger det fet .... det beror på vad du skall använda den till .. har en arbetskolega som både är gamer och gillar att editera familje filmer samt en del photo ... han har kört PC i flera år men jag övertala honom om att skaffa en MBP 17 tum ... och han har sagt att det är hans bästa datorköpt ... någonsin ...

• Medlem
  • Borås
  • 2006-07-20 17:16

Tussen69: Du lär ha stark personlighet eftersom du lyckas övertala en polare att köpa en leksak för närmare 30 tusen

1
Bevaka tråden