Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min mac, en bildtjuv?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 09:32

Hej och god morgon.

Läget är följande, de senaste tre dagarna har jag på något mystiskt sätt förlorat c.a 200 bilder. Min mac tar helt enkelt bort dom. Dom finns inte ens i papperskorgen utan är spårlöst försvunna.

Någon som har en aning om varför?

Du kanske kan förklara lite mer? Var låg bilderna innan de försvann? Använder du iPhoto? Kopierade du dem från kamerans minneskort? osv...

Ursprungligen av chrullo:

Hej och god morgon.

Läget är följande, de senaste tre dagarna har jag på något mystiskt sätt förlorat c.a 200 bilder. Min mac tar helt enkelt bort dom. Dom finns inte ens i papperskorgen utan är spårlöst försvunna.

Någon som har en aning om varför?

Du har möjligtvis inte aktiverat ifbadthendelete-funktionen? :eek:

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 10:52

Jag använder en kortläsare till mina CF-kort. Kopierar över filerna från detta till hårddisken. Använder inte iPhoto för jag har lite fobi för sådana program då jag arbetar med foto vill jag ha kontroll över bilderna. De bilder som har försvunnit nu är lyckligtvis inga jobb-bilder utan jävligt coola "semesterbilder". Men fortfarande mycket tråkigt då några utav dem var riktigt bra. När jag drar över mappen 168 t.ex. tar jag replace för att den skall kopiera de nya filerna från kortet (replace för att "skriva över mappen"). Det funkar, men ibland får datorn bara för sig att ta bort 70 bilder här och 50 bilder där, känns nästan som att datorn är synkad med minneskortet och när jag stoppar i ett nyformaterat kort eller ett med nya bilder så tar den bort de gamla som inte finns på kortet längre.

har letat men hittar inte ifbadthendelete-funktionen

OK, då måste jag fråga bara för tydlighetens skull:

Om du kopierar en mapp (med namnet "168" t ex) från minnsläsaren till en plats på hårddisken där det redan finns en mapp med det namnet så frågar datorn om du vill ersätta mappen (replace).
Du är medveten om att klicka på Ersätt/Replace innebär att hela mappen på hårddisken (med innehållet) ersätts av den nya mappen, och inte att innehållet i mappen på hårddisken uppdateras med de nya bilderna från mappen på minneskortet?

Jag frågar för jag fick nyss en fråga av en switcher om det går att göra som på Windows där man tydligen kan få målmappen att uppdateras med de nya filerna från källmappen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 11:12

*doh*

tack för hjälpen

Det kan hända den bäste. Jag gjorde en liknande (fast inte identisk) sak som involverade dokumentkopiering och mellanlagring i papperskorgen på en Mac Plus någon gång 1989. Man gör det en gång och aldrig mer! :">

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 16:24

Precis. Ibland är det bra att lära av sina misstag. Skall bara hitta på något finurligt system att få ordning på bilderna i min mac.
Har iPhoto några önskvärda funktioner?
Använder Brigde på min PC. Har tittat lite på Aperture oxo, men det är i stort sett samma sak som iPhoto.

1
Bevaka tråden