Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera .avi till .mpg

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-22 13:07

Någon som vet hur det funkar att konvertera .avi till .mpg eller annat format för att sedan kunna skapa vcd i toast?

Är något annat format att föredra (mpeg4?)?

Jag vill alltså göra om mina DivX-filmer till lämpligt format för att spela dem i dvd-spelaren. Har inte dvd-brännare.

Är det ffmpegX som gäller i så fall och hur funkar det i så fall?

• Medlem
  • 2003-03-22 13:44

Det finns säkert flera sätt...

Själv har jag använt mig av följande:

1. Avi2mov eller DivXDoctor för att konvertera från avi - mov
2. Quicktime Pro med tillhörande plug-in från Toast för att spara filen till VCD format som Toast kan bränna.

Det tar dock rätt mycket tid kan jag tillägga och det gäller att avi formatet är riktigt bra från början för VCD kvalitèn är rätt kass egentligen. Men har iaf konverterat ner lite gamla grymma konserter med Sabbath och Maiden till VCD format

Mvh
/Ulf

• Medlem
  • 2003-03-22 13:48

Tja, kom ju precis ihåg att jag sparat undan länken jag använde mig av för att göra konverteringen. För mer detaljerade instruktionser se således.

Divx - VCD

Mvh
/Ulf

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-24 22:17

Lååång tid

observera att konvertera avi -> mpg tar väldigt lång tid (flera dygn för en långfilm och en QS733).

Men lycka till.

• Medlem
  • 2003-03-25 11:08

ffmpegX funkar fint. Kontrollera först fps'en genom att öppna DivXen i Quicktime och "kringla" + i. Använd samma fps för din "nya" film. Välj VCD i droplisten längst ned. Välj hur många CD's du vill ha filmen på, klicka "Calculate rate". Klicka eventuellt ur "VOB letterbox".

Encode. Vänta.

• Medlem
  • 2003-04-13 11:03

MIn fråga i detta ämne med avi, mpg, vcd, mov, VLC, Quicktime JAWS, mm

Är det någon som vet hur man enkelt får en film anpassad till "min" önskade storlek. Har en mpg på 850 MB och vill ha in den på 2 CD.

Mina cd tar "bara" 699 MB vilket innebär att jag MÅSTE ta minst 2 st.

Har lyckats att med JAWS "klippa" den FÖRSTA delen och den är sedan "spelbar" MEN jag har aldrig lyckats att få del 2 spelbar, troligen på att del 2 MÅSTE ha information om sektorstorlekar, blockstarter, mm etc osv från den FÖRSTA delen som ju "ligger på den första cd" (!!!!!??!)

Detta gör att jag inte kan lösa det. JAWS påstår att den finner "headers" där det verkar som man kan "breaka, starta" nästa cd om man vill. Det skulle ha ngt med hexadec 00 00 01 B7 eller så.

MEN DET HAR ALDRIG fungerat. Mina "tittare" som VLC, QuickTime, PresentMovie, MS Mediaplayer verkar alla INTE FÖRSTÅ denna "andra fil" utan visar skräp och tiltar format och allmänt usel.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP mig någon med ett BRA resultat. Jag vill tömma min stackars burk på filmer som ju bara kollas in ibland.

• Oregistrerad
  • 2003-04-13 14:54

testa mpgtx vid delning av mpeg + en hel del mer... funkar för mig...

/jonny

1
Bevaka tråden