Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att kopiera DV till Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag är ny med Mac och är snart på G för att köpa en ny MacBook. Nu har jag emellertid en fråga. Jag har en Sony DCR-HC39E DV kamera. Hur gör man när man vill kopiera över filmen från kameran till datorn (program, etc.)? Är det smidigare än Sonys drivisar till PC? Ger FW400 bra bildkvalitet vid överföring? Har FW800 på PCn så vet inte själv...

Sen undrar jag, vad kan man göra i Final Cut Studio som man inte kan i imovie och är det ett lätt program att använda?

Tack för svar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 18:03

Tjenis!
För att svara trådens rubrik: Ja, det är väldigt enkelt att föra över DV-video från en DV-kamera till din Mac över FireWire. Köper du en MacBook kommer programmet "iMovie" (som du känner till) med och det löser uppgiften utan problem. Vidare får du faktiskt hela paketet "iLife" med som du även kan fixa DVD:er eller hemsidor i snyggt, snabbt och enkelt.

Bildkvalitén på DV-material in i din Mac kan man säga är identisk med vad du har på din kamera och du för över det via FireWire. FW400 eller 800 spelar ingen roll då DV-standardaren alltid kör 400.

Om det är smidigare än Sony's drivisar till PC vet jag inte, men det funkar out of the box utan problem. Inga installationer eller annat tjafs krävs. Vet inte hur mycket smidigare man kan få det faktiskt

Final Cut Studio är på en helt annan nivå än iMovie. Det är väl som att jämföra "Text Edit" med "InDesign", typ. Mellan Lillen och Jätten finns även Final Cut Express som härstammar från Final Cut Pro men är lite begränsad och hanterar bara formaten DV och HDV.

Final Cut Studio innehåller även utöver klipp-verktyget Final Cut Pro även ett Motiongraphics verktyg (Motion), DVD skapar program (DVD Studio Pro), ljud och musikredigering (Sound Track Pro) m.m. Det är som namnet antyder mer eller mindre en komplett studio.

Jag tackar för ditt snabba svar. Frågan jag då ställer mig är då, blir jag nu låst till mov formatet?

Du kan utan problem exportera till andra format.

tackar Kommer att få stor nytta av informationen... tack igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:16

iMovie jobbar sist jag kollade inte med QuickTime .mov märkligt nog, utan drog in DV-stream filer (.dv). Sedan kan du som Johan S säger exportera till i stort vilket format du vill, men internt hanterar de flesta rederigeingsmjukvaror på OSX sina strömmar med QuickTime .mov. Final Cut Pro gillar ex. inte avi-filer speciellt mycket.

1
Bevaka tråden