Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bortplockning av stöldmärkning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett par äldre iMac G3 som kommunen inte behöver längre. De är tyvärr stöldmärkta uppe på skärmen. Det ser inte helt kul ut. Klisteretiketten är ganska lätt att klösa bort, men i där hålen är finns det något (det som bildar texten "Umeå Kommun"). Antingen ser det ut som små platsdroppar, eller så har de gjort små hål i plasten. Går de att ta bort?

Jag antar att dessa stöldmärkningar inte ska gå att ta bort helt, men om det finns något sätt att göra det på så vore det ju trevligt.

Det är nån sorts UV-färg har jag för mig, man klistrar på lappen, penslar med färg i hålen, sen drar man bort ett plastlager med överbliven färg, kvar blir de som finns på bilden din.
Har kört med samma sak på jobbet.

Som du säger är det ju gjort för att sitta kvar, testa med nåt starkt renöringsmedel, alternativt t-sprit eller nåt men antagligen sitter det hårt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-16 11:51

Den där märkfärgen fräter en liten grop i plasten samtidigt som som färgar den. I princip omöjligt att bli av med.

Du kan iofs putsa ned plasten med sandpapper, men du vet ju hur det kommer att se ut...

Det är ju inte meningen att man ska kunna ta bort stöldmärkning lätt, så man får nog stå ut med att det syns att den varit stöldmärkt. Det är liksom rimligt tycker jag.

passa på att måla om hela skapelsen med någon het lack, kanske eld-flejms också...?

jag brukar få något sjuk infall ibland att jag vill måla om mina gamla burkar i mattsvart. (och klistra på ett ford-märke eller nått...)

Sätt ett eget klistermärke ovanpå!

Kanske något i den här stlen?

Eller kanske du vill namnge dina datorer i ett hemmanätver kanske märken från denna serien vore något:

Från http://www.normansaunders.com/Ugly%2C01.html

Påminner mig om tre stycken Macintosh SE FDHD som vi hittade i ett förråd i skolan. Dom är brännmärkta med texten "Tillhör Hyttebo skola" på ovansidan...

Senast redigerat 2006-07-16 18:48

Som ni säger så verkar det vara små hål där bokstäverna varit. Lite tråkigt, men det får man leva med. Det är kvar rester av något klister från etiketten, men det verkar gå ganska lätt att ta bort.

Jag fick med några vita äpple-klistermärken med min iBook. De kanske skulle göra susen över hålen

1
Bevaka tråden