Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej mata ut mapp/disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-16 14:42

Hej all. har ett frustrerande problem. efter att ha reparerat skivbehörigheter lades en ny disk på mitt skrivbord. ikonen är en mapp.när jag försöker slänga den visas "mata ut" symbolen, men inget händer! I ett finderfönster visas den som en disk (precis som min hårddisk). namnet är nikon d70 - alltså namnet på mitt minneskort till kameran. infon visar kapacitet 977mb, tillgängligt 577 osv. har försökt med "sudo rm-r/volumes/nikon d70" utan framgång. (sökte i spotlight för att hitta den i volumes)
behöver hjälp!!!
tack på förhand

Du ska inte välja sudo rm utan diskutil unmount. Katalogen är rätt. Kolla "man diskutil" i terminalen.
Annars kanske det hjälper att starta om eller logga ut?

• Medlem
  • Täby
  • 2006-07-16 16:55

Hej Björn. Tack för ditt svar. provade ditt förslag utan framgång. inte säker på att jag gjorde rätt. (är helt luftlandsatt vad gäller terminalen). Har redan provat att logga ut/in med samma resultat som ovan.
Stängde därefter av datorn i ren ilska, o nu när jag loggade in för att kolla ev. svar så VOILA. min finne på skrivbordet är borta.
Tack för hjälpen.
Mvh. Anders

Ursprungligen av macmo:

Hej Björn. Tack för ditt svar. provade ditt förslag utan framgång. inte säker på att jag gjorde rätt. (är helt luftlandsatt vad gäller terminalen). Har redan provat att logga ut/in med samma resultat som ovan.
Stängde därefter av datorn i ren ilska, o nu när jag loggade in för att kolla ev. svar så VOILA. min finne på skrivbordet är borta.
Tack för hjälpen.
Mvh. Anders

Okej. Om du är helt luftlandsatt i fråga om terminalen bör du akta dig för sudo rm -r ... :eek:
Man bör veta vad man gör, i synnerhet med sudo, och i synnerhet med rm. Ett illa placerat mellanslag och det kan bli stor katastrof.

Tyvärr är hjälpfunktionen (man) i terminalen otroligt tråkig att läsa och det är svårt att hitta det man söker.

Bra att det löste sig nu. Lycka till!

1
Bevaka tråden