Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag bestämt mig, jag byter! (Lite frågor)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 22:17

Hejsan!
Snokat runt lite här ett par dagar nu efter att ha blivit tipsad från ett annat forum, verkar vara ett bra ställe!

Kommer till hösten/vintern iom flytt till mindre köpa en bärbar och sälja min nuvarande PC, och har nu bestämt mig för en Mac, närmare bestämt en svart MacBook. Jag har dock lite frågor (aldrig använt Mac tidigare förutom vid lite bildredigering i skolan) om lite saker.

1. Kommer vilja ha så mycket som möjligt trådlöst, först och främst internet. Har jag uppfattat det rätt att det skulle räcka med en Airport (Express)? Andra (billigare, kanske bättre?) alternativ som även fyller funktionen AirTunes? Tips uppskattas där!

2. Extra minne kommer behövas, räcker det med att köpa till 512 så det blir 1024 totalt? Hårddisken räcker iaf tills vidare då jag klarar mig på 80 redan idag, lutar åt extern senare.

3. Har massor av musik, film, bilder på min PC som jag vill föra över till Macen, hur gör jag det enklast om jag inte har möjlighet till nätverk? Tar Macen alla filformat utan problem?

4. Hur ofta släpper Apple nya modeller, köper man en MacBook i höst/vinter så kommer det en ny redan i början på nästa år? Lite svårt att veta redan nu kanske men hur ofta har dom släppt nya datorer hittils? Och är det samma när det gäller OS, tyckte jag läste att det kommer nytt "snart", stoppar dom in det i datorerna som skeppas ut då även om det inte är nya datormodeller?

5. Behöver man köpa till några program (som "normalanvändare")? Och samma fråga när det gäller kringutrustning/hårdvara, vad tycker NI att man bör köpa till extra?

Kommer säkert komma tillbaka med fler frågor när jag kommer på några, ska trots allt inte köpa datorn ännu men det gäller att vara ute i god tid! (Svider dock liiiite i köpfingrarna redan nu, är oerhört sugen på Macen och kommer få svårt att hålla mig)

Tackar på förhand!

Välkommen över till den ljusa sidan! Jag kan svara lite på dina frågor:

1) En Airport Express duger bra om du bara ska köra trådlöst. Jag använder den själv till mina tre datorer.

2) Du kan inte köpa till 512 och få 1024 MB, eftersom Macbooken är bestyckad med 2x256 MB. Det är väl nåt sätt att pressa priset, antar jag. Vill du ha en gig internt får du köpa 2x512 eller 1x1024 (rekommenderas, för då kan du bygga ut mer sen).

3) Jag har ingen musik, inga bilder eller filmer som jag inte kan köra på min mac. Kanske har någon annan en annan erfarenhet?

4) Macbookarna är alldeles nya. Möjligen kan det komma nån med en snabbare processor, men man vet aldrig i förväg. När det nya operativsystemet kommer, levereras datorerna med det.

5) Som normalanvändare klarar du dig med det som finns eller du kan hitta som freeware. Det finns officepaket (NeoOffice) och bildbehandlingsprogram och så vidare.

Lycka till! Fråga gärna mer (efter att du har letat igenom trådarna som redan finns, förstås ).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 23:11

Angående minnesfrågan: MacBooken är alltså utrustad med 2x256 mb minne som default, men det går utmärkt att beställa den med 1 gb minne direkt i apple store. Då får du 2x512 mb. Anledningen till att minnena installeras parvis är för att det är dual-channel-minnen, och prestandan blir därför bättre då (men det går förstås att ha t ex en 256 mb och en 1024 mb, men då blir det lite långsammare minnesprestanda). 1 gb minne rekommenderas varmt, och räcker för de flesta behoven. Ska du köra riktigt tunga och minneshungriga applikationer kan dock 2 gb vara bra (t ex vid tung bildbehandling o likn).

Angående fråga 3: Det går utmärkt att dela filer mellan Windows och Mac OS, filformaten är inga problem (såvida du inte har filer från nåt obskyrt PC-program som det saknas en Mac-motsvarighet till, men de går ju ändå att kopiera över givetvis). En vanlig enkel TP-kabel (nätverkskabel) mellan datorerna, så är saken biff.

Ursprungligen av xevve:

Angående minnesfrågan: MacBooken är alltså utrustad med 2x256 mb minne som default, men det går utmärkt att beställa den med 1 gb minne direkt i apple store. Då får du 2x512 mb. Anledningen till att minnena installeras parvis är för att det är dual-channel-minnen, och prestandan blir därför bättre då (men det går förstås att ha t ex en 256 mb och en 1024 mb, men då blir det lite långsammare minnesprestanda). 1 gb minne rekommenderas varmt, och räcker för de flesta behoven. Ska du köra riktigt tunga och minneshungriga applikationer kan dock 2 gb vara bra (t ex vid tung bildbehandling o likn).

Det kan vara klokt att jämföra priser. AppleStore är inte kända för att ha bra priser på minnen.

Ursprungligen av xevve:

Angående fråga 3: Det går utmärkt att dela filer mellan Windows och Mac OS, filformaten är inga problem (såvida du inte har filer från nåt obskyrt PC-program som det saknas en Mac-motsvarighet till, men de går ju ändå att kopiera över givetvis). En vanlig enkel TP-kabel (nätverkskabel) mellan datorerna, så är saken biff.

troligtvis menat som en fråga huruvida filsystemen går att tolka på en mac för att göra överföring möjlig (tex ntfs, fat32 osv osv)... ntfs är bara read på mac mej veterligt men att få över från pc>mac är inget problem.

Ursprungligen av xevve:

(såvida du inte har filer från nåt obskyrt PC-program som det saknas en Mac-motsvarighet till, men de går ju ändå att kopiera över givetvis)

T ex Windows Media Player 10.

Hej och välkommen hit till 99Mac.

1. Du kan använda vilken accesspunkt som helst med en MacBook. Behöver du inte AirTunes så finns det många billigare.

2. Det beror helt på vad du ska göra. Vad ska du använda datorn till?

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-07-17 07:03

Välkommen hit!

Jag är ingen stammis men jag tar mig friheten att hälsa dig välkommen i alla fall.

1. Det finns många billigare alternativ till AirPort Express. USB-porten, AirTunes (strömma musik från iTunes) och den lätta konfigurationen gör dock att AirPort Express är värd den extra kostnaden. Jag kör en billig Netgear och tycker det är surt att jag inte har en AirPort Express istället.

2. Köp så mycket RAM du har råd med. Har du råd att köpa 2x1GB så gör det. Dual Channel funktionen gör att man helst ska montera minnen parvis i MacBook men jag har sett ett test som visar att det är en ytterst marginell om ens befintlig skillnad mellan att ha lika stora minnen och två olika. M a o Köp 2x1GB om du kan, 1GB + 256MB som andrahandsval och 2x256MB tills vidare som sista utväg.

3. Film, musik och bilder ska inte vara några problem. Återkom när det är dags att göra överföring så får du hjälp av någon 99-guru.

4. Uppdatering av hårdvaran kommer kanske att ske lite oftare nu efter intel-switchen men det är knappast någon anledning att sitta och vänta. När nätet är fullt av rykten om en eventuell förestående uppdatering kan det kanske vara värt att vänta någon vecka.. annars är mitt råd; Köp!

5. Tillbehör.. Förlängd garanti (Apple Care) kanske, bra att ha när det strular. Listan på programvara kan göras lång om man vill, men det finns få programvaror man egentligen behöver så i den bemärkelsen. Annars har jag en liten standardlista, fyra saker alla borde ha till sina bärbara Macar.
- Ett fodral (Crumpler the Gimp, Tucano Second Skin etc). Man håller favoritleksaken repfri och välbevarad och så kan man lätt och smidigt ta den med i någon vanlig väska.
- En extra laddare. Man behåller en hemma i tryggt förvar och har en på jobbet eller när man är på resande fot. Minskar risken att man helt plötsligt står utan laddare.
- En mus (skönt och smidigt när man är hemma)
- Ett tangentbord (skönt och smidigt när man är hemma)

Jag är glad att du har bestämt dig för att switcha och jag hoppas verkligen att du kommer att bli nöjd och glad med ditt byte.

Ursprungligen av Odditee:

2. Extra minne kommer behövas, räcker det med att köpa till 512 så det blir 1024 totalt? Hårddisken räcker iaf tills vidare då jag klarar mig på 80 redan idag, lutar åt extern senare.

MacBook i orginalutförande är bestyckad med två 256mb-moduler. Det gör att om du köper en 512mb till så har du endast 767mb, därför skulle du behöva en 1024 eller två 512 om du vill ha 1024. Detta är dock inget du ska köpa på Apple Store, utan ta det i en vanlig butik eller via en annan internetbutik som Komplett.se istället. I Stockholm har du flera butiker som säljer dem minne du ska ha till MacBook.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 12:32

Oj vad mycket svar! Jag uppskattar verkligen hjälpen!

Datorn kommer vara en ren "nöjesmaskin", dvs surfa, musik, film, inga krävande spel och inga jättetunga program så det låter som 1gb skulle räcka ganska bra så länge, ska kolla lite vad andra affärer tar för minnen så får man utgå ifrån det.

En mus (och kanske tangentbord) kommer det definitivt att inhandlas men det tar jag vid köptillfället.

Än en gång, tack för alla svar!

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-17 12:51

Jag kör en mb med 512 och tycker faktiskt att det går riktigt bra. Min första tanke var att beställa mer minne så fort jag fått hem datorn, men nu tänker jag vänt tills det känns som att det behövs!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 13:53

Mitt tips för switchers är att ladda ner:

* VLC (Film)
* Adium (MSN)
* Transmit (FTP, kostar pengar, man löser det på det sätt man har samvete till)
* Transmission (Bittorrent)
* iWork (Skriva, kostar pengar, man löser det på det sätt man har samvete till)
* Microsoft Office (Skriva, finns EJ som Intel-program, kostar pengar)
* Gimp.app (Måla)
* Photoshop (Måla, finns EJ som Intel-program, kostar pengar)
* Quicksilver (Programstartare)
* RAR Expander (Say no more)
* Virtue (Flera skrivbord)

Ursprungligen av desh:

Mitt tips för switchers är att ladda ner:

* VLC (Film)
* Adium (MSN)
* Transmit (FTP, kostar pengar, man löser det på det sätt man har samvete till)
* Transmission (Bittorrent)
* iWork (Skriva, kostar pengar, man löser det på det sätt man har samvete till)
* Microsoft Office (Skriva, finns EJ som Intel-program, kostar pengar)
* Gimp.app (Måla)
* Photoshop (Måla, finns EJ som Intel-program, kostar pengar)
* Quicksilver (Programstartare)
* RAR Expander (Say no more)
* Virtue (Flera skrivbord)

Byt Transmit mot Cyberduck; iWork och MS Office mot NeoOffice, så sparar du pengar eller samvete.
Om du inte arbetar professionellt med bilder finns det många alternativ till Photoshop. Arbetar du professionellt, betalar du naturligtvis.

Annars var förslagen utmärkta.

Edit: lade till lite länkar

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 04:43
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Byt Transmit mot Cyberduck; iWork och MS Office mot NeoOffice, så sparar du pengar eller samvete.
Om du inte arbetar professionellt med bilder finns det många alternativ till Photoshop. Arbetar du professionellt, betalar du naturligtvis.
Annars var förslagen utmärkta.
Edit: lade till lite länkar

Yes, det är sant, NeoOffice och Cyberduck är bra program som är gratis. Tyvärr är jag ganska kräsen med små detaljer, och jag kan garantera att Transmit åt minstånde har snyggare ikon hehe, och att jag trots att jag har NeoOffice på disken startar iWork eller MS Office oftare. (trots att det tar ett tag pga PowerPC dvs inte intel-binär)

För övrigt tycker jag att Björn har helt rätt i att det är värt att leta Open Source till Macen; många open-source program fungerar och ser väldigt bra ut på Mac, Adium t.ex.

Slutligen vill jag slå ett slag för CoverFlow, ett sjukt kul sätt att bläddra bland dina album om du ofta spelar hela album, och inte bara låtar. Vilket är fallet för mig. Screenshot:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 13:59

Det går inte att få PS på MacBooken alltså??
Vad är Quicksilver och vad menas med programstartare? (förstår vad det betyder men måste man ha ett program för det? Som sagt, noob på Mac).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 14:05

Skulle bara kommentera tipset angående Quicksilver. Är man ny på mac så kan man nog vänta ett tag med QS tills man lärt sig hantera OS X.
Det behövs alltså ingen "programstartare".

Vad är Quicksilver och vad menas med programstartare? (förstår vad det betyder men måste man ha ett program för det? Som sagt, noob på Mac).

Jo, det går att köra Photoshop på MacBooken, men programmet är ännu inte optimerat för Intelprocessorn. Det går alltså inte så snabbt som man kan önska.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 04:34

Du kan göra PS på Mac, men det kommer att gå ungefär lika fort som din morsmors golf. Mitt tips är att installera Windows på Macen och köra Photoshop "native" där.

Quicksilver kommer du förstå att du behöver, efter att du installerat det. Jag trycker CTRL+mellanslag och skriver "Gr" för att den skall söka upp programmet "Grapher" på 0.0001 sekunder och startar det genom att trycka Enter. Kort sagt, du kan starta alla program, etc, på NOLL tid.

Ja, det går faktiskt fint att starta program med Spotlight-menyn uppe till höger. Kanske inte lika kvickt som med Qvicksilver (:p) men det funkar.

Edit:
Oj. "Quicksilver" stavas det ju.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 18:51

Hur är det med webläsare, standard heter Safari om jag inte har helt fel? Hur är den jämfört med tex Firefox, för Firefox går väl att använda? Skillnad på Firefox för Mac och Pc? (Antar att svaret är nej där..)

Edit: Vad är det för skillnad på OS X och Leopard eller vad det heter, någon länk kanske?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-17 20:55

Ingen större skillnad mellan Firefox i Win och Mac. Safari är mer välputsat och mer "mac". Leopard är nästa version av OS X, nuvarande heter Tiger. Temat är kattdjur.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-07-17 22:55
Ursprungligen av jahve:

Ingen större skillnad mellan Firefox i Win och Mac.

Du skämtar?
Fult, windowsknappar och enoooooooormt segt jämfört med windowsvarianten. Finns säkert mer som jag inte märkt än, pallar inte ha det öppnet mer än 5 minuter pga segheten. Tacka vet jag Camino om man vill använda geckomotorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 21:28

En bra grej med mac just nu är att det finns ett sådant utbud med webläsare, mycket bättre än till windows :-). Mina favoriter är:
Flock - Helt underbart integrerbar & gratis.
Omniweb - Har ni sett tabbarna?? Så läckert dock kostar Omniweb pengar.
Safari - Apples variant är snabb och enligt mig den bästa "standard" webläsaren
Camino - Firefox som uppträder som ett rikigt macprogram.
Opera - Snabb som rackarn.

Finns flera bra till... bara att välja och vraka

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-18 02:12

Tja, det är fult och långsamt men funktionerna är ju lika.

Photoshop kommer som sagt tat fungera. Men versioner innan CS3 (som inte lanserats ännu) är byggd på PowerPC-kod och den måste emuleras när programmet körs. Det gör att Photoshop upplevs som långsammare än normalt. Det är användbart och fungerar, men om du ska arbeta mycket i det och med stora bilder så kommer det inte direkt att vara någon höjdare.

1
Bevaka tråden