Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari-problem. Spyware?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 10:30

Under senaste dagarna har något märkligt börjat att hända när jag surfar med Safari. En del sidor dyker inte upp som de ska, utan istället kommer jag till en sida som heter Network solutions. Jag känner igen problemet från IE, men visste inte att det fanns på Safari.

Någon som har råd och medecin?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 13:39

Skojar du?? Om du kan lite mera om datorer, kolla upp vad som föresegår, för spyware använder active-x egenskaperna hos IE, och några sådana finns garanterar inte i Safari eller ens på Mac

Går det att komma åt sidorna från andra datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 14:47
Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Under senaste dagarna har något märkligt börjat att hända när jag surfar med Safari. En del sidor dyker inte upp som de ska, utan istället kommer jag till en sida som heter Network solutions.

Kan du ge exempel på en sådan sida så man kan titta efter?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-17 15:32
Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Under senaste dagarna har något märkligt börjat att hända när jag surfar med Safari. En del sidor dyker inte upp som de ska, utan istället kommer jag till en sida som heter Network solutions. Jag känner igen problemet från IE, men visste inte att det fanns på Safari.

Någon som har råd och medecin?

Det har garanterat inget med Safari att göra, utan är troligen nåt knas med deras DNS servrar, dvs domänen pekar av nån anledning fel och du hamnar hos NetSol som är domänens registrator. Typ nåt sånt.

Men som sagt, om det inte är genant, så skulle det ju vara bra att veta vilken/vilka domäner det handlar om. Annars får du bara gissningar som svar.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 23:43

Tack för visat intresse.

Nej, jag kan inte mycket om Mac, har switchat för några månader sen. När jag exempelvis försöker gå in på www.99musik.se med safari dyker networks solutions-sidan upp. 99musik funkar dock i firefox, så det är inte något fel på deras sida. Jag ska skicka upp en bild på hur det ser, men att tömma cachen funkar för att åtgärda problemet... i några timmar. Återkommer.

Vad jag upplever det som är alltså att något manipulerar Safari att till en viss sida. Network solution sidan är full med ful-sökningsmotorer: "Search for 99musik in your area! Buy 99musik! Click here!" etc...

99musik är heller inte den ända sidan som detta har hänt på. Kommer inte riktigt ihåg, men tror att www.tritonus.se hamnade i samma sits.

Lustigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 12:53

Häpp! Nu började det igen... denna sida dök upp när jag försökte nå www.99musik.se. Sidan funkar dock i Firefox.

1
Bevaka tråden