Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partyfotografering, foto i mörker

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fundering om en knepig fotosituation: Dåligt ljus.

Härom dagen var jag på en fest där jag plåtade lite. Jag tog knappast "mingelbilder", sådant är gräsligt, utan det var mer foto på de uppträdande artisterna, men problemet blir detsamma. Det är dunkelt och stökigt. Man vill helst ha med en liten kamera, men små kameror är inte de bästa. I mörkret är det svårt att fokusera, och man vill ju helst ta utan blixt om man kan.

Jag hade med min Ricoh Caplio GX, hyfsat liten, ganska ljusstark. Jag fick kämpa med den ett tag. Först fick jag för mig att jag skulle ta utan blixt. Det var så hemskt mörkt att det bara inte gick. Det blev exponeringstider på en halv sekund eller mer.

OK, på med blixten då. Jag körde med halvtrycksfokus... och det gick åt pipan. Det blev bara skräp. Vad katten nu då? Manuellt fokus då? Det var så mörkt att det var hopplöst att se när man hade fokus, och blixten smällde till så det frätte ut rejält.

Men snälla kameran, klarar inte du det här? tänkte jag. Men man ska vara envis. Jag vet ju att min gamla RX, en liknande men enklare kamera, klarade sånt här galant. Men tänk om man skulle prova "heltryck" då? Och det gick PERFEKT! Ögonblicklig fokusering (aktiv AF), och genomgående fint fokuserat och lagom blixt. Så jag vann både fokuseringstid och bildkvalitet! Till på köpet kör GX med tricket med "förblixt" som både reducerar röda ögon och fungerar som AF-lampa (fast snabbare).

Jag tycker fortfarande att det var dåligt av kameran att ge mig en massa felexponeringar och felfokuseringar när jag körde med passivt och manuellt fokus, men det gick i alla fall att komma runt. Märkligt bara när "fort-och-fel"-lösningen visar sig vara "fort-och-rätt".

Hur gör ni i samma situation? Har ni inte svårt att få korrekt fokus i mörker? Vad för kameror klarar sig bäst där?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 12:58

Jag kan säga att min D50 var HELT värdelös innan jag fick på en SB-600 blixt på den. Kör bara med manuella (icke-CPU objektiv, har inte råd med något annat) så jag msåte ställa in allt manuellt, men i proncip så tar jag en bild under 1/2 sekund, för att få med rörelse och vackra ljus i bakgrunden, och fryser motivet med en REAR-blixt. På så vis får jag ett helt skarpt, lagom exponerat motiv, och en vacker bakground.

Fokuseringne fungerar skitbra med en SB-600 eftersom den lyser upp bra, med rött ljus. Iaf om man har AF-A inställningen, dvs inte kontinuerlig autofokus.

Knakse inte alls var ett svar på din fråga, men men!

Ursprungligen av desh:

Knakse inte alls var ett svar på din fråga, men men!

Det var det väl visst, jag ville ju veta lite hur ni andra hanterar problemet.

IR-mätningen på blixtar som t.ex Nikons SB-600 och Canons 580EX gör jobbet utmärkt i mörker. Det är det enda alternativet jag känner till om det inte finns ljus eller autofokus-lampa eller -blixt. Mina bilder i mörka utemiljöer här.

Ursprungligen av Mats Björnström:

IR-mätningen på blixtar som t.ex Nikons SB-600 och Canons 580EX gör jobbet utmärkt i mörker. Det är det enda alternativet jag känner till om det inte finns ljus eller autofokus-lampa eller -blixt. Mina bilder i mörka utemiljöer här.

IR, mätning, menar du att blixten har aktivt AF? Eller nånting annat?

Jag tycker mätning med IR (vilket alltså även min Ricoh har) är väldigt trevligt, för man slipper lysa på folk med lampor innan man tar bilden. Det irriterar mindre, man slipper grimaser och dumheter.

Sjösjuk

Mats, det verkar vara något fel på din kamera. Mer än hälften av bilderna lutar kraftigt åt höger.

Snygga bilder (om man bortser från motiven, som är lite mingliga, men det var väl meningen). Det ser ju inte ut som blixtbilder, bakgrunden är ju ljus. Blixt i väggen/taket?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-21 16:03

Hur fungerar PUL här?

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 15:20

Kan bara instämma, dessutom är inställningsmöjligheterna bra, man behöver inte kräma på fullt utan bara dutta i lite extra, det syns knappt att det är blixtbilder. Synk på andra ridån kan ge snygga effekter också. Särskilt när det gäller konsertbilder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 16:24

Jag brukar ljussätta med pannlampa och tomtebloss!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-19 21:37

Jag fotar en del mingelbilder och har ibland ruskiga problem att sätta skärpan i mörkret (med en klumpig markIIn och 16-35/2.8 eller 50/1.4). Ett sätt att lösa det är att köra manuell fokus och ta tre-fyra bilder i olika fokus för att få till skärpan. Har man ett någorlunda stort skärpedjup brukar någon av bilderna bli bra.

Vad gäller blixtexponering tycker jag att min Sigma-blixt (minns inte vad den heter, deras "värsting") är ganska oberäknelig. Var fjärde bild ungefär blir överexponerad. Generellt sätt brukar kombinationen lång slutartid-liten bländare ge bättre blixtbilder än kort slutartid-stor bländare. Jag fotar oftast på 1/10 sek eller längre tider (ner till en sekund).

När det är mörkt så har jag blixten (Nikon SB-800) alltid på kameran, men ofta använder jag den bara för AF belysning. Det brukar att funka bra.

Jag brukar att fokusera på ett ljusare och mer kontrastrika område i bilden som är lika långt borta som den jag vill ha fokusen på. T ex vill ha bra fokus på sångarens ansikte, men ansiktet ligger i skuggan av hans keps. Då fokuserar jag på hans gitarr (om den är ljusare) som är på ungefär samma avstånd som hans ansikte. Efter ett tag blir man van att hoppa mellan olika fokusområden snabbt, samt att korrigera ljusmätningen.

• Oregistrerad
  • 2006-07-20 17:33

Mjish

Man behöver inte externblixt för att fotografera mingelbilder och det är inte särskilt svårt att hitta skärpan på konserter utan IR och uberteknik även om det underlättar. Är det digitalt tar man en bild kollar skärpan, sen kan ni väl ögonmäta lite också och sen ställa objektivet därefter. Är det analogt har man tillräckligt bra sökare för att hitta skärpan utan större problem.

Det är pinsamt när mingelfotografer kliver in på ett ställe med en något värre än 350d/d50 och med fetaste externa blixten, snacka missbruk av utrustningen.

mingelbilder. yay.
http://www.ihks.net/furbee.jpg

Ursprungligen av ihks:

Det är pinsamt när mingelfotografer kliver in på ett ställe med en något värre än 350d/d50 och med fetaste externa blixten, snacka missbruk av utrustningen.

Det där får du gärna utveckla.

• Oregistrerad
  • 2006-07-20 19:51
Ursprungligen av Kristofer:

Det där får du gärna utveckla.

Därför att 85% av alla mingelbilder som man ser skulle kunna vara tagna med en billig digitalkamera från Sony. Jag har inte sett någon som helst kreativitet bland klubbar som tillåter mingelfotografer eller som har egna fotografer. Kanske för att jag inte letat men jag har ändå lyckats se alldeles för många värdelösa "mingel"bilder för att se hur mycket utrustning som inte är begränsningen i sammanhanget.

Jag har mycket ideér kring hur man skulle kunna bevara en kväll på en klubb i bilder utan att behöva göra det så otroligt stelt och tråkigt som dom allra flesta mingelfotografer/klubbar gör det.

Ursprungligen av ihks:

När lillasyrran är borta slår Furbee klackarna i taket! xD

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-20 20:15

Jag borde kanske känna mig träffad som kör en avsevärt bättre modell än 350D/D70 när jag fotar mingelbilder men dina kategoriska uttalanden är så dumma att de gott kan få stå för sig själva.

/J

Edit:stavfel

Senast redigerat 2006-07-20 20:51
1
Bevaka tråden