En fundering om en knepig fotosituation: Dåligt ljus.
Härom dagen var jag på en fest där jag plåtade lite. Jag tog knappast "mingelbilder", sådant är gräsligt, utan det var mer foto på de uppträdande artisterna, men problemet blir detsamma. Det är dunkelt och stökigt. Man vill helst ha med en liten kamera, men små kameror är inte de bästa. I mörkret är det svårt att fokusera, och man vill ju helst ta utan blixt om man kan.
Jag hade med min Ricoh Caplio GX, hyfsat liten, ganska ljusstark. Jag fick kämpa med den ett tag. Först fick jag för mig att jag skulle ta utan blixt. Det var så hemskt mörkt att det bara inte gick. Det blev exponeringstider på en halv sekund eller mer.
OK, på med blixten då. Jag körde med halvtrycksfokus... och det gick åt pipan. Det blev bara skräp. Vad katten nu då? Manuellt fokus då? Det var så mörkt att det var hopplöst att se när man hade fokus, och blixten smällde till så det frätte ut rejält.
Men snälla kameran, klarar inte du det här? tänkte jag. Men man ska vara envis. Jag vet ju att min gamla RX, en liknande men enklare kamera, klarade sånt här galant. Men tänk om man skulle prova "heltryck" då? Och det gick PERFEKT! Ögonblicklig fokusering (aktiv AF), och genomgående fint fokuserat och lagom blixt. Så jag vann både fokuseringstid och bildkvalitet! Till på köpet kör GX med tricket med "förblixt" som både reducerar röda ögon och fungerar som AF-lampa (fast snabbare).
Jag tycker fortfarande att det var dåligt av kameran att ge mig en massa felexponeringar och felfokuseringar när jag körde med passivt och manuellt fokus, men det gick i alla fall att komma runt. Märkligt bara när "fort-och-fel"-lösningen visar sig vara "fort-och-rätt".
Hur gör ni i samma situation? Har ni inte svårt att få korrekt fokus i mörker? Vad för kameror klarar sig bäst där?