Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många av er kör med dubbla skärmar?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hi Alla

Jag undrar hur många av er kör med dubbla eller fler skärmar vid en dator?
Ni får gärna lägga in bilder om ni vill!
Berätta gärna om fördelarna alt nackdelarna med era konfigurationer

3st 19"
Den solklara fördelen är att man får plats med de man vill på sitt skrivbord
Har ofta väldigt mycke program uppe samtidigt samt att ja remotar en del datorer, då är de bra att ha remote på en skärm och sin egen på en annan.. Bild finns nånstans i "Bild på mitt skrivbord"-tråden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:32
Ursprungligen av Johan S:

3st 19"
Den solklara fördelen är att man får plats med de man vill på sitt skrivbord
Har ofta väldigt mycke program uppe samtidigt samt att ja remotar en del datorer, då är de bra att ha remote på en skärm och sin egen på en annan.. Bild finns nånstans i "Bild på mitt skrivbord"-tråden

Jo, mera tum är alltid bra.. hehhehehe......

Jag kör med en 17" TFT (1280*1024) uppställd på en 5 cm tjock linuxbok och inkopplad till min iBook 12". iBooken är ställd "nedanför" TFT-skärmen.

+Alltid bra med extra utrymme
+Bilden kommer mera i ögonhöjd
+Det ser häftigt ut

-Det extra utrymmet gör så att man kan tappa bort rutor ibland.
-Det inbyggda grafikkortet i iBooken gillar inte alltid att köra massor med rutor på två skärmar.
-Man måste dra ikoner från externa skärmen över två skärmar för att komma till dockan.

Jag kör med två skärmar. Powerbookens lilla originalskärm på 12', samt en gammal Fujitsu Siemens 17' (?) crt.

Alltdi bra med extra utrymme, helt enkelt.

PowerBook 12" och en NOKIA 445 21". Den senare är stor som ett kylskåp men perfa att jobba med. Verktyg browsers och dyl. på lilla, arbetsytan på stora.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-18 19:08

Två Samsung Syncmaster 913N, 19-tummare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-18 19:19

iMacens 20" + en 17" philips tft

Har funderat på att byta ut 17"-aren mot en 23". Man kan inte få nog av skärmyta när man gett sig in i leken…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:27

Har en Lacie Electron 22 Blue (storpappa) kopplad till min MBP 15,2 (eller är det 15.4? hmm...:) .. Kör tidningsdesign på storpappa och Bridge på lillpappa.... Välkommen till drag och släpp himlen hehehhee...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:49

Jodå, dubbla Apple Cinema Display 17" TFT. Jag skulle ha mycket svårt att gå tillbaka till en skärm, möjligtvis en med samma eller högre antal pixlar då... Den enda nackdelen med två skärmar är att behöva förklara för besökare varför jag har "två data".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-20 14:49
Ursprungligen av macce:

Jodå, dubbla Apple Cinema Display 17" TFT. Jag skulle ha mycket svårt att gå tillbaka till en skärm, möjligtvis en med samma eller högre antal pixlar då... Den enda nackdelen med två skärmar är att behöva förklara för besökare varför jag har "två data".

Jepp, samma här... Fast jag har en PC brevid oxå... så det blir "tre data":cool:

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-07-20 15:22

När jag är i Linkeboda har jag min 17" Syncmaster inkopplad till iBooken som står på en iCurve. Fungerar snuskigt bra. OS X hanterar dessutom det ruskigt smidigt.

Och dubbla skärmar är alldeles otroligt skönt.

Man skulle ha en riktig stationär så att man kunde ha två stora skärmar insnoddade via DVI men man får ta vad man har råd med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:55

Det är lika svårt att gå tillbaka till en skärm som att sluta beställa en extra chessburgare varenda gång man kör en meny på McDonken..

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 22:42
Ursprungligen av djablo:

Det är lika svårt att gå tillbaka till en skärm som att sluta beställa en extra chessburgare varenda gång man kör en meny på McDonken..

Inte svårt alls mao.

Jag kör en 20" WS och en 17". 20" är min arbetsskärm och på 17" har jag adium, mail mm. Funkar bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:56

cheeseburgare ska de ju vara.. va f_n är en chessburgare ? hehehehhehe... snurrigt...

Macbook + Cinema Display 20" - kör itunes på Macbooken och allt annat på Cinema Displayen, funkar hur bra som helst och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till bara en skärm...

Dubbla Apple Cinema Display 20" Alu, men just nu används bara en av dem eftersom min nuvarande dator (MacBook) bara kan anslutas till en. Bara 20 dagar kvar till WWDC och Mac Pro...

Ursprungligen av capojava:

Dubbla Apple Cinema Display 20" Alu, men just nu används bara en av dem eftersom min nuvarande dator (MacBook) bara kan anslutas till en. Bara 20 dagar kvar till WWDC och Mac Pro...

Kanske en dum fråga - är det inte möjligt att använda två skärmar med MacBooken?

/Ola

oj vad många svar Gärna bilder på er skärmar!

Ursprungligen av RoedeOrm:

Kanske en dum fråga - är det inte möjligt att använda två skärmar med MacBooken?

/Ola

Hur då tänkte du? Den har ju bara en DVI-port.

Till Vä. 15" Philips LCD-TV som tv och skärm till Mac mini. I mitten, MBP 15". Till Hö. 17 "Studio Display". mini verkar som nedladdnings- och mediadator medans MBP används mest, överallt. Har MBP "ihopkopplad" till mini med Teleport (rekommenderas!) så jag bara har tangentbord och ext. mus till MBP.
17" Hö. skärmen används till helskärmsbild i Aperture.

• Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 01:00

Två 23" Cinema Display.

• Oregistrerad
  • 2006-07-19 08:01

En Eizo ColorEdge 21" och en Eizo FlexScan 19"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 08:23

Sitter med en 24" DELL widescreen till vänster och den inbyggda 15" PowerBook-skärmen till höger. Kör alla paletter och liknande på PowerBook-skärmen och använder hela 24" DELL till arbetsyta. En mycket bra kombination när man jobbar mycket med Adobes program som har mycket paletter så slipper man pilla på Tab-tangenten hela tiden.

Jag testade att köra med två skärmar på min iBook och jag blev förvånad över hur smidigt det var. OS X vet hur stöd för flera skärmar ska fungera men tyvärr räcker grafikkortet i min iBook inte riktigt till.
Riktigt nice video på hur snyggt det kan se ut:
http://www.dd.chalmers.se/~ahlbergm/ssd.mov

Oftast har jag en 17" tft med 1280x1024 till min iBook. Ibland ligger jag i sängen och kollar på film, då har jag en 19" crt som står över fötterna

PowerMac G5 Dual 1.8Ghz 1.5 GB RAM
Fujitsu Siemens 19 tum Widescreen och Apple Cinema Display 15 tumare

MacBookens egen skärm + 20'' Cinema. Man får plats med (nästan ) allt på skrivbordet. Och öppnar jag mina foto (är fotograf) på den större, färgkalibrerade skärmen och flyttar menuerna till den mindre skärmen: inget stör bilden. Väntar till augusti så blir det en värsting Mac och kanske en skärm till...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 18:08

2x20" Widescreen Dell hemma

1x20" + 1x23" Apple TFT samt 1x17" JVC DTV på jobbet (sista är en videref-monitor, HD-klassad).

Flyttade tre inlägg (då de avvek från ämnet) till en egen tråd: Vilken LCD-skärm till MacBook? och Två skärmar till MacMini? -mod

Senast redigerat 2006-07-28 00:44
1
Bevaka tråden