Bakgrund: Jag har precis hjälpt en kompis att installera Ubuntu 6.06. På Win XP surfade han, såg på film och serier, laddade ner via BitTorrent-protokollet och använde MSN (och Google Talk). På hans dåligt presterande Win XP (två år utan en ominstallation) använde han VLC, Azureus, Firefox och tillhörande extensions. --> Ubuntu kändes som ett självklart val: Det gör allt det han gör nu, gratis, på ett vackert sätt och till och med med samma program som han är van med.
Jobbigt läge: Han har för några dagar sedan köpt just ett Creative X-Fi Platinum av mig. Jag behövde det inte, majoriteten av tiden framför datorn ser han på film och han har dessutom ett par utmärkta hörlurar. Att sälja det till kompispris kändes som en självklarhet.
Det här gör mig orolig: Ljudkort som fungerar till ALSA (ljudhanteraren i Linux) och därmed Ubuntu, från Creative: Deprimerande lista. Knäckande uttalande från Creative.
Jag är helt ny i GNU/Linux-världen och i stort sett också i UNIX (även om hemmappar, usr, filsystemet, volymer osv. går igen i OS X, som jag använt i drygt två år). De program han använder hittade vi enkelt med Lägg till/Ta bort Program under Program i toppmenyn. --> Det är också det enda sättet jag vet hur man installerar saker i Ubuntu.
Kan han ens använda sitt X-Fi i Ubuntu? Jag hoppas verkligen det, han är helnöjd med kortet och jag vill inte känna att jag "lurade på honom" ett operativsystem som inte fungerar med hans dator - framförallt ljudkortet.
--> Jag skulle verkligen bli jätteglad om någon kunde förklara för mig om, och i så fall hur, man får X-Fi att fungera i Ubuntu! Är ganska orolig... Kommer det fungera överhuvudtaget? All hjälp är guld värd - varken jag eller han vill ge upp Ubuntu.
Den andra, som jag ser det, enda utvägen är att gå tillbaks till det han hade förut: Windows XP, hopkoket från året efter det senaste millenieskiftet.