Själv har jag kört en mini-itx 533MHz med Linux i cirka 4 år. Har aldrig haft problem eller behövt "underhålla/uppgradera".
Den billigaste mini-itx går på cirka en tusenlapp. Jag har en Procase-låda för under 1000 kr. Lägg till minne och diskar. Fördelen är att denna är helt fläktfri. Allt är passivt kylt (inkl nätagg och CPU) så den är TYST. Det enda som hör är ett tyst surrande från min Seagate Barracuda. Den är inget fartmonster dock...
Har USB-anslutning om man vill koppla in fler diskar.
Man kan ansluta skärm, tangentbord, mus, men jag kör uteslutande bash via ssh.
http://www.mini-itx.com
Ett macigare alternativ är ju förstås en Mac mini. Jag tycker dock att de är en aning dyra...
Nu sticker jag ut hakan lite:
Du nämner att du har Raid-1 (diskspegling) som krav. Min personliga åsikt är att detta är olämpligt för hemmabruk. RAID är inget substitut för backuper. Du behöver fortfarande en bra backuphantering även om du har RAID. Min åsikt är att handhavandefel (råka deleta filer eller skriva sönder data eller trasiga program) är mycket vanligare än att en hårddisk havererar. Och dessa fel är du inte skyddade mot om du har RAID.
Så om du är villig att dubblera diskhårdvaran så tycker jag att det är bättre att använda den andra disken till vanliga hederliga backuper, gärna automatiserade t.ex. varje natt. Det allra bästa är ju naturligtvis att backupdisken inte jämt sitter ihop med disken den backupar (skydd mot brand, stöld) men då får man tänka till lite igen.
Min åsikt är att RAID lämpar sig bättre i driftsituationer då man inte klarar en eller ett par timmars stopptid vid hårdvarufel.