Apropå en diskussion mellan mig och Richard Rönnbäck i en annan tråd, så har jag lite synpunkter på modereringen.
Om en moderator ändrar något så tycker jag att de ska lämna någon form av spår efter sig.
De bör skriva ett inlägg där de kommenterar vad de har gjort, och varför. Det behöver inte vara några långa utläggningar och motiveringar, bara en kort kommentar till vad som hänt i tråden.
Om de tar bort inlägg, så ska det framgå hur många inlägg de har tagit bort, och varför. Och gärna också ange vems inlägg som tagits bort. (T.ex "Två inlägg av Konrad och Jesper Ohlsson borttagna pga off-topic")
Om de ändrar eller förtydligar en rubrik, så ska den gamla rubriken skrivas ut i moderatorns "kommentars-inlägg". (Typ: "Rubriken ändrad från XXXXX till YYYYY pga ...")
Om de flyttar en tråd till ett annat forum ska det också synas (Typ: "Tråden flyttad från Feedback till Nyhetstips pga ..."). Fast i det fallet behövs kanske ingen "pga ...". Det räcker egentligen att veta att den har blivit flyttad. Det blir ju nästan självförklarande.