- Davey
- Medlem ●
- Vallentuna
Hej!
Fick min MacBook igår och har pillat med denna underbara tingest ett tag nu, men jag har några frågetecken..
1. När jag bootar gör min CD-läsare ett skumt ljud. Ungefär som en CD-växlare gör när man byter skiva, eller som det INTE ska låta när man stoppar in en CD. Den funkar perfekt och så, men ljudet gör mig lite misstänksam.. Är det något att bry sig om? Eller det kanske rent utav SKA vara så? Men jag vill minnas att den inte lät så första gången jag bootade.
2. Finns det någon guide på hur man gör för att snygga till chatrutorna i Adium lite? Eller, det lär det ju finnas, men ni kanske vet några bra tips?
3. Såg att någon hade ett annat tema där äpplet uppe till vänster var orange, antar att det krävs ett program för detta? Vill minnas att jag hört namnet ShapeShifter eller liknande.. Kräver det här mycket? Ett grönt äpple hade gjort min dag
I övrigt har jag inga problem alls. Fläkten kan inte bestämma sig om den vill låta mycket eller lite, men jag sitter med hörlurar typ hela tiden så det stör mig inte så mycket. Den blir rätt varm dock Men inte så farligt mycket varmare än min gamla XP 3000+. Efter skräckhistorierna jag har hört trodde jag den skulle vara mycket varmare.
Hej på dej!
1. hmm jo jag har också råkat ut för det där, men det händer inte vid omstart utan andra gånger helt utan rimlig förklaring, typ den tror att jag tryckt in "mata-ut-skiva"-knappen.. säkert ngt som kommer att åtgärdas i en framtida uppdatering av os:et...
2. det finns många sätt att modda audium här har du några :
http://mac.feber.se/2006/07/pimp_my_adium.html
3. Det finns en massa fina sk Hax som gör allt möjligt och många använder sig av ett program som heter Application Enhancer.... Googla så hittar du säkert det du söker....
jag har en MBP och den blir nog lika varm som din MB, jag kör med ett externt trådlöst apple keyboard 75% av all tid jag spenderar framför datorn, men visst tycker värmen är ok, den är på gränsen till vad man borde stå ut med, men bara gränsen ärligt talat så har jag hellre en varmare laptop än en slöare.. och sååååå varm blir den inte...
Kan tillägga att den låter så när man stoppar in en skiva också. Kanske får ta och kolla in det där nån gång, låter inte så hälsosamt.
En annan sak också, jag är precis på väg att beställa mer minne.. Tänkte kolla om det är värt att köpa 2Gb. Hur mycket skit ska man ha öppet för att det ska rättfärdiga prislappen? Jag menar, på min Windowsdator är 1Gb tillräckligt men det kanske fungerar annorlunda i Mac OS X? Just nu sitter jag mest och surfar och så på den. Har inte hittat nått minneskrävande jag använder ofta.
Ännu en grej, finns det nån bra sida där man kan kolla in lite program och sånt som kan vara bra att ha? Jag har läst runt lite såklart men det är svårt att hitta nått när man inte riktigt vet vad man letar efter. Program som ni inte klarar er utan, typ. Efterlyser en lättanvänd bildredigerare också. Kanske finns en inbyggd? Tänkte mig något i stil med Paint i Windows. Mest för att förstora/förminska bilder och komprimera och sådär.
Mest för att förstora/förminska bilder och komprimera och sådär.
Inte Paint men FreePhotoConverter är bra för att batcha bilder. Förhandsvisning som kommer med Mac OS X är också bra för att ändra format på bilder.
den ska låta så när du stoppar in en skiva, det är inget konstigt med det... så har apples latopops låtit sedan dom införde frontal matning... och den ska låta så när du klickar på utmatningsknappen.. men att den låter när du inte gör ngt av dessa två saker, det är skumt...
angående minne så säger jag bara : köp så mkt du har råd med.... det är aldrig fel att maxa minnet.....
Versiontracker är kanske den bästa sajten för program över huvud taget, dom har även Windowsprylar.... Och dom har vissa topplistor, typ program man inte klarar sig utan...
Nice, tack för svaren Jag har ju råd med 2Gb minne, men det är ungefär det jag har råd med. Har 2600:- plus några hundra att leva på ett tag framöver, så jag tänkte mest om det är värt det. Men jag lär väl ångra mig sen när jag sitter med 2st 512Mb-stickor jag inte kan använda till något, så det blir nog 2Gb.
Skönt att jag slipper oroa mig för CD-läsaren också. Min första reaktion när jag hörde det var att min CD skulle komma ut sönderrepad, om den kom ut ö.h.t Fan vad nice, då är ju min MacBook felfri. Förutom att det är lite dålig stuns i musknappen, men jag kör med en extern mus ändå, så.
En snabb sak till, spelar det nån roll hur jag laddar batteriet i början? Har laddat det fullt en gång och sen laddat ur det till typ 10% eller så, och håller på att ladda det fullt igen. Är jag fri att stoppa in laddaren/ha laddaren i hur mycket som helst nu, eller dödar jag mitt batteri så?
En snabb sak till, spelar det nån roll hur jag laddar batteriet i början? Har laddat det fullt en gång och sen laddat ur det till typ 10% eller så, och håller på att ladda det fullt igen. Är jag fri att stoppa in laddaren/ha laddaren i hur mycket som helst nu, eller dödar jag mitt batteri så?
Vad du bör göra i början är att kalibrera batteriet. Det gör du genom att ladda det fullt och sen använda datorn på batteri till den stänger av sig själv och så ladda fullt igen. Det ska man sen göra lite då och då för att få ut max av batteriet. Detta står även att läsa i manualen.
Ett litet tips vad det gäller teman- Låt bli dem! Vid systemuppdateringar är det inte helt ovanligt att de antingen lägger av att funka eller gör datorn instabil.
Nu finns det väl både bra och dåliga teman men jag tycker verkligen inte det är värt besväret.
på din sista fråga, jag har själv funderat på det där många gånger, så mkt att jag började leta runt och det jag hittade kan typ sumeras så här:
1. Den ideala Apple laptop användaren (enl Apple själva) pendlar till jobbet varje dag med tåg (detta är ett exempel hehhehe) i cirka 2 timmar och sen kopplar in nätsladden på jobbet.... Då kalibreras det rätt..
Då det är svårt att åka tåg i två timmar varje dag när man inte behöver det så hittade jag ngt annat på Apple.com, jag hittade en liten fil som lägger in ett script i iCal där man påminns 1 gång i månaden att kalibrera sitt batteri, alltså köra slut på det tills datorn säger åt en att koppla in nätsladden..
Kommer inte ihåg vart ja hittade den filen men den text som läggs in i iCal är denna : Enjoy wireless life. Charge notebook.
Okej, laddar ur batteriet totalt nu då.
Lite nya frågor dock (bare with me..)
1. Kan jag ändra så att datorn inte går ner i sleep eller vad det nu är när man viker ner locket? Det räcker med att den stänger av skärmen.. Ska jag flytta den en längre sträcka stänger jag hellre av den. Uptime är inte min typ av drog
2. Kan man stänga av stavningskontrollen helt i Adium? Hittar inte så bra.. Och går det att ändra på ikonerna i chatrutan? Dom är lite trista som dom är, hittar bara för status och dock typ.
EDIT: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533
Fonkah ppra? Antar det eftersom den enda kommentaren var att han hade köpt dom till sin MacBook, men ni kanske har ett annat tips? Billigare alltså Men jag gissar att det inte blir mycket bättre än så
EDIT2: Det funkar inte så bra att streama film i Firefox. Får upp en pusselbit, men det finns ingenting att installera. Hur löser jag det här på bästa sätt? Helst utan att använda ett externt program
EDIT2: Det funkar inte så bra att streama film i Firefox. Får upp en pusselbit, men det finns ingenting att installera. Hur löser jag det här på bästa sätt? Helst utan att använda ett externt program
Vad är det för film? Dvs vilket format? Quicktime brukar funka utan problem i Firefox men Windows Media funkar inte i nån webläsare utan plugin. Samma är det med Real media.
1. Kolla under "Strömsparare"
2. Vet inte, kolla under Preferences i Audium.. Det gäller för övrigt alla programmen i Macen om du vill ändra ngt...
Edit2: Skit i Firefox, använd Safari istället, Quicktime funkar mkt bättre och programmet är snabbare.. Jag använder Firefox ibland när sidor krånglar i Safari (väldigt sällan)... Gillar Firefox men kan ingen göra ett snyggt Safariliknande tema? hehehhe... Det finns ett par snygga där ute men jag tycker att Safari känns mer homogent, mer OS X mer Mac... Och Safari klarar det mesta Firefox klarar.....
Hittade ingenting under strömsparare. Antar att det är den som heter Energy Saver för mig? Hittade bara att den skulle gå till sleep efter ett visst antal minuter. Jag kanske är kass, men jag hittar det verkligen inte :/
Ska testa att använda safari f.ö. Är mest van med att använda Firefox och tabs, fast med exposé kanske man inte behöver tabs lika mycket
finns tabbar i safari oxå, du ställer in det under preferences, på svenska heter det "flikar" men på engelska kanske "tabs"?? sen är kortkommandot "kringla+t" för nya tabbar...
samtliga inställningar för sleep hittar du under Energy Saver, finns det inte där finns det helt enkelt inte som du vill ha det.... Jag rek varmt att du har ngn typ av strömsparande åtgärd när du kör med batteriet, och sen kan du ju alltid ställa in under fliken "nätadapter" att den aldrig ska gå i vila så länge som du har ström.. men det rekommenderar jag inte, datorn får ett längre liv om du låter den vila då och då (och jag menar då inte när den inte är påslagen).....
Ah, okej. Finns väl inte det jag letar efter då :/
Safari tryckte förresten ihop bilder och hade sig, så jag håller mig nog till Firefox.
Jag utgår från att minnet jag länkade till funkar bra? Tänkte beställa två stycken nu nämligen.
WMV var det, så ja. Men vart hittar jag en sån plugin då? Eller rättare sagt, kan du/ni rekommendera nån bra lösning som funkar för er?
Beställde två minnen och en mus nyss, hoppas det funkar utan krångel
Flip4Mac fungerar i 9 fall av 10 när det gäller WMP formaten på webben.....
Du kan inte ladda ner Flip4Mac från djablos länk. Då får du bara PowerPC versionen som inte funkar nå bra på din Intel-mac. Skarp version kommer inom en vecka sägs det.
Om du skickar ett PM till mig kan jag maila dig en beta av Flip4Mac. Har använt den i några veckor och den funkar hur bra som helst.
Om du skickar ett PM till mig kan jag maila dig en beta av Flip4Mac. Har använt den i några veckor och den funkar hur bra som helst.
Visar det filmerna direkt på hemsidan då? Eller ploppar det fram ett nytt fönster?
Jaja, PM:ar dig, inte värre än att man kan ta bort det
Trevligt att höra.
Ännu två frågor..
1. Hur bränner jag en .bin-fil? Har försökt med en MASSA program men det händer ingenting när jag trycker på burn. Inte ens ett felmeddelande. Rutan bara försvinner.
Tänkte använda Disk Utility, men där kan jag inte öppna varken .bin eller .cue
2. Hur matar jag ut en tom CD? Den dyker ju inte upp på skrivbordet som dom brukar göra. Fick starta om för att få ut den, då fick jag ett felmeddelande där det står att skivan inte gick att läsa. Stoppar jag in den igen säger Mac OS att jag har stoppat in en tom CD.
1. Skaffa senaste versionen av Toast Titanium, den är uppe i v 7... Bränner allt möjligt och är i särklass den bästa brännaren för Mac....
2. Håll ner mata-ut-knappen så ska den mata ut den även fast det är en tom skiva...
Inget emot att svara på dina frågor, men vill du fördjupa dig i OS X så finns det en hel del bra böcker på marknaden... Leta på Amazon så hittar du ett flertal.....
1. Skaffa senaste versionen av Toast Titanium, den är uppe i v 7... Bränner allt möjligt och är i särklass den bästa brännaren för Mac....
Kostar väl pengar? Jag har inte råd med nånting just nu, hade hoppats på att nån freeware hade klarat det.