Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägg din röst på Mac OS

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Konsumentsidan (?) Cint låter användarna under Tele & IT -> Datormjukvara -> Operativsystem betygsätta olika diton...

För närvarande ligger OS X på tredje plats med ett genomsnittligt betyg på 4.2, endast hotat av FreeBSD och Debian 2.2. Så styr era browsers dit och hjälp stackars Mac OS X (eller XP om ni av någon outgrundlig anledning skulle föredra det...)

Måste registrera sig

4.8 från mig... För länge sedan. Då låg OS X på åttonde plats.

Fast man kan lämna en dummyadress så man slipper spam!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 11:53
Citat:

citera: Ett fel har uppstått i CINT!

Typ av fel:
[Cint_Bus.Judgement] ListReviewByTreeNodeId 95399 1 2 [WWW2 version 1.0.0] (0x80040E31)
Timeout expired
/Sweden/asp20/Leaf.asp, line 147

Tillbaks till cint

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: Ett fel har uppstått i CINT!

Typ av fel:
[Cint_Bus.Judgement] ListReviewByTreeNodeId 95399 1 2 [WWW2 version 1.0.0] (0x80040E31)
Timeout expired
/Sweden/asp20/Leaf.asp, line 147

Tillbaks till cint

De blev 99macSmackade

Glöm inte heller att rösta på 99mac!!!

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-02-06 12:50

hmm... jag bad dom adda 99mac förut, men det går ju inte att rösta? nån som får det att fungera?

Skit i Cint. Språkbruket dom har om macanvändare är på en 5-årings nivå.

Ge sansade bedömningar och flama inte med korkade kommentarer. Det ger bara ett dåligt intryck, och de tas bort av deras personal.

Mina fem cent.

Mac OS X ligger på tredje plats. Om jag inte minns fel så var det 27 personer som hade röstat igår, idag är det 15.

Rösta ordentligt, motivera dina svar och rösta på andra OS som du har testat också.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-02-07 10:32

Hmm. Jag misskötte mig visst. 4.1 från mig.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-07 10:49

4,6 p
Det som drar ner snittet verkar vara frågan om manualen.

Apple finns ju med i Guinness rekordbok för kortaste manual till en dator (iMac g3)

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-02-07 15:08

Observera att iPod leder under kategorin Mp3-spelare...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:
Hmm. Jag misskötte mig visst. 4.1 från mig.

Gott folk, somliga blev sura igår för att jag kallade de som gick in och satte betyg 5,0 på mac os och 1,0 på övriga operativsystem för rabiata mac-anhängare...

Men, Cint är en sajt där man ska skriva ÄRLIGA omdömen, inte en sajt där man ska försöka höja snittbetyget på det som ligger en närmast om hjärtat bara för att få detta några steg högre i en topplista. Ett sådant beteende kommer bara leda till det vanliga skyttegravskriget mellan olika plattformars anhängare, och göra omdömena på Cint tämligen värdelösa för besökarna!

Alltså, sätter man betyg på Cint ska man svara ärligt på varje delfråga i frågemallen och strunta i vad slutbetyget blir! Nej, man missköter sig inte om slutbetyget "bara" blir 4,1, tvärtom!

Sen det där med att regga sig med en fejkad användaridentitet och epostadress på Cint. Såna kickar vi ut illa kvickt, och allt de skrivit därtill, så är ni inte tillräckligt seriösa för att lämna riktiga uppgifter så kan ni lika gärna låta bli. Men spam då, undrar vissa? Tja, vad Cint lever på är marknadsundersökningar, så som medlem kan man komma att få ett par sådana i epostlådan om året. Men det är förstås valfritt att svara, om man får alltid betalt om man svarar. Men epostadresserna stannar förstås alltid hos Cint och säljs inte vidare till utomstående... vi ogillar spam lika mycket som alla andra!

mvh,

Anders, Cint

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Nyman:

Alltså, sätter man betyg på Cint ska man svara ärligt på varje delfråga i frågemallen och strunta i vad slutbetyget blir! Nej, man missköter sig inte om slutbetyget "bara" blir 4,1, tvärtom!

Helt rätt - dock så är OS X ett extremt bra operativsystem, och de aspekter som jag tror att den vanlige användaren upplever som negativa, typ dålig feedback från Apple, finns inte med som alternativ medans de aspekter som folk anser som positiva finns (bortsett från manualfrågan) så resultatet blir ju det att snittbetyget blir väldigt högt. Det är dock inget konstigt - inte mer konstigt än att Windows hamnar lågt och att Linux hamnar högt.

Citat:

citera:Sen det där med att regga sig med en fejkad användaridentitet och epostadress på Cint. Såna kickar vi ut illa kvickt, och allt de skrivit därtill, så är ni inte tillräckligt seriösa för att lämna riktiga uppgifter så kan ni lika gärna låta bli. Men spam då, undrar vissa? Tja, vad Cint lever på är marknadsundersökningar, så som medlem kan man komma att få ett par sådana i epostlådan om året. Men det är förstås valfritt att svara, om man får alltid betalt om man svarar. Men epostadresserna stannar förstås alltid hos Cint och säljs inte vidare till utomstående... vi ogillar spam lika mycket som alla andra!

Det handlar inte om att vara tillräkligt seriös eller om att få "ett par spammail om året" - ett dussin sajter där man registrerar sin riktiga och värdefulla mailadress gör i slutänden att man kommer att få tämligen många spammail. Vidare har seriösiteten inte mycket att komma med om obehöriga skulle komma över mailadressregistret - något liknande vill jag minnas hände på den här sajten så att lämna en fejkad mailadress när det inte finns någon möjlighet att klicka ur en ruta där Cint eller vilket företag det nu är inte vill acceptera att vissa lika lite som att lämna ut sitt personnummer eller registreringsskylt på bilen vill lämna ifrån sig sin korrekta och för många värdefulla mailadress.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:

qb]

Det handlar inte om att vara tillräkligt seriös eller om att få "ett par spammail om året" - ett dussin sajter där man registrerar sin riktiga och värdefulla mailadress gör i slutänden att man kommer att få tämligen många spammail. Vidare har seriösiteten inte mycket att komma med om obehöriga skulle komma över mailadressregistret - något liknande vill jag minnas hände på den här sajten så att lämna en fejkad mailadress när det inte finns någon möjlighet att klicka ur en ruta där Cint eller vilket företag det nu är inte vill acceptera att vissa lika lite som att lämna ut sitt personnummer eller registreringsskylt på bilen vill lämna ifrån sig sin korrekta och för många värdefulla mailadress. [/QB][/QUOTE]

Du vränger lite på mina ord. "ett par spammail om året" påstår du att jag sagt. Hur definierar man egentligen spam? Jo, oönskad epost.

Allt handlar om vad DU är beredd att betala för en tjänst. Inget företag kan överleva på luft, och vill man ha kvalitet så kostar det lite extra. Det vet du nog redan som mac-användare

"Priset" för att få full tillgång till de drygt 225.000 omdömena i Cints databas och själv kunna sätta betyg, är att du accepterar att få mejl från Cint ett par gånger om året. Accepterar du detta är de mejl du får naturligvis inte längre spam, att läsa de mejlen är vad du accepterat att betala för en tjänst som tillhandahålls dig!

Från Cints sida handlar det inte om att acceptera att vissa vill vara anonyma eller inte. Det handlar om att vi driver en tjänst som du på något sätt måste betala för! Annars skulle inte tjänsten existera! Alternativa vägar att ta "betalt" kan vara irriterande banner- och popupreklam, eller att du helt enkelt betalar en fast månadsavgift för att få tillgång till tjänsten. Själv tror jag nog att "kostnaden" för Cints medlemmar som det fungerar nu - att få en marknadsundersökning eller två mejlad till sig som man dessutom får betalt om man väljer att svara på - är den bästa lösningen.

Om obehöriga kommer över epostregistret? Jag törs påstå att Cint har tämligen bra säkerhet- och sekretessrutiner för att säkerställa att risken för att något sådant ska ske är minimal. Helt klart är i varje fall att de företag och myndigheter som utnyttjar Cints tjänster inte har några problem med Cints säkerhetsnivå.

Slutkläm: vill du inte acceptera Cints regler så ska du naturligtvis låta bli att registrera dig som medlem. Trist, i såna fall, för Cint är betydligt mer "Apple" än "Microsoft", om du förstår vad jag menar!

Well, utan användarna har inte Cint mycket att erbjuda vare sig företag eller besökare, och jag tror, för att vara ärlig, att en väldigt stor del av de personer som registrerar sig inte lämnar en korrekt mailadress. Det är nog något ni blir tvungna att leva med <hint>tills dess att ni kräver att man verifierar sin mailadress</hint>

B t w, för att läsa recensioner behöver man väl inte registrera sig - det är väl bara de som gör själva jobbet som måste göra det? Borde det inte vara tvärt om..?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Well, utan användarna har inte Cint mycket att erbjuda vare sig företag eller besökare, och jag tror, för att vara ärlig, att en väldigt stor del av de personer som registrerar sig inte lämnar en korrekt mailadress. Det är nog något ni blir tvungna att leva med <hint>tills dess att ni kräver att man verifierar sin mailadress</hint>

B t w, för att läsa recensioner behöver man väl inte registrera sig - det är väl bara de som gör själva jobbet som måste göra det? Borde det inte vara tvärt om..?

Tanken med verifiering har funnits... men än så länge har missbruket inte varit så farligt att vi tagit det steget. För att läsa behöver man inte vara medlem, men det finns ändå vissa begränsningar i tittandet om man inte är inloggad. Nu har vi precis gjort om sajten så alla extrafunktioner vi hade tidigare är inte på plats, men det är åtminstone tanken!

Vi har för övrigt över 155.000 medlemmar, så det finns några att ta av, om man säger så

Själv roar jag mig mest med den del av Cint som heter teleprisguiden: http://www2.cint.se/Sweden/asp20/tele_start.asp DEN tjänsten är åtminstone helt "gratis" för besökaren!

Det fungerar inte att svara med netscape 7.0!!

F

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
Apple finns ju med i Guinness rekordbok för kortaste manual till en dator (iMac g3)

Någon som har sett manualen till en Apple Cinema Display 22"?

En fyrkanting liten manual bestående av en vikt A5 (fast fyrkantig då) med fyra sidor:

- Framsidan har ett stort äpple och texten "Apple Cinema Display".

- I mitten finns en bild till vänster: "sätt din Cinema display på bordet".

- Till vänster finns en bild: "sätt i sladden i din dator. klart."

- Sista sidan: "Apple Computer"

Till och med bättre än iMac-instruktionen!

Cint var en kul sajt! Dock hade de lite gammal info ang. iPod som nu finns i fler storlekar än 5 MB och för både Mac OS och Windows, men det kanske de uppdaterar?

Kul var det också att kunna lära sig mer om vår framtida nya bredbandsleverantör. Det var spridda skurar där... känns lite oroande men det var bara 9 st som hade svarat så man får ta det med en nypa salt. Ju fler svar desto säkrare bedömning anser jag.

• Medlem
  • 2003-02-08 19:26

Inte en chans att jag skulle registrera mig om jag måste lämna ut min mejladress... Jag får redan marknadundersöknings-skit i min brevlåda från Temo och behöver inget mer-.

[ 08. februari 2003, 19:34: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
[email protected]

*morr*

De som tycker marknadsundersökningar är för jobbiga kan naturligtvis få betala en månadsavgift istället...

Inte? TANSTAAFL, mina herrar och damer...

Ska se vad jag kan göra åt den ouppdaterade ipod-infon...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fröjdan:
Det fungerar inte att svara med netscape 7.0!!

F

Arggh... detta jäkla plattforms- och webbläsarmecklande... är medveten om att det är problem med vissa webbläsare, men det funkar helt enkelt inte att lägga ned så mkt tid på att få sidan att fungera med allt... om nu inte nån har nåt förslag om vad som går snett i Nestcape-fallet? Tabelltjafs, som vanligt?

1
Bevaka tråden