Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siba

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Linköping: Var inne på siba idag...kollade efter macprodukter, det enda renodlade jag hittade var "MacOs 8.5". Det är fan helt otroligt. På OnOff har dom ju macar i a f... tyvärr fanns bara 2 st iMacDv 400MHz´are uppställda - avstängda, jag sprang dit och satte igång dom, drog på lite ljud inne i iMovie på högsta volym och gick vidare till X-boxen, där jag körde lite Halo, stentufft, men kasst på konsoll - är ett riktigt "datorspel". X-boxen som fanns på siba hade hängt sej i ngt spel så dä´r kunda jag inte prova, resetknappen fungerade inte heller... PERFEKT tyckte jag Siba: Inga macprodukter förutom MacOs 8.5 samt att deras X-box befinner sej i hängt läge... bra kedja det där

Konstigt att inte Apple ställer högre krav på sina ÅF. Vore ju kul om en Siba-säljare skulle försöka pracka på 8.5 på någon vilsen stackare. Men dom vet väl inte vad det är om dom inte kan ta i nyare produkter. Fråga om det går bra att köra på en Compac och se vad dom svarar.

  • Medlem
  • 2002-03-10 20:42

He På Siba här i Sundsvall hade dom lyckats stava Macintosh fel på en skylt som satt på en iBook.. Jag skulle vilja se Steve Jobs reaktion om han hade råkat gå in i den butiken

I Göteborg är det än värre, i SIBA´s butiker finns inga Macar alls, inte heller hos On-Off, Elgiganten, Coop eller Tandy´s.

Eftersom Apple producerar konsumentdatorer ter det sig mycket märkligt att dom inte finns representerade i dessa butiker, verkar som om man sitter bekvämt tillbakalutad och med ett självgodhetens flin betraktar marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 22:39

Kanske borde någon få sparken på Apple i Kista också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 22:41

Egentligen är det rent otroligt att det kan vara såhär! Här bekräftar vi gång på gång hur bra och användarvänlig Mac´en är - och så finns det knappt några ställen att titta och känna på grejorna. Spelar ingen roll om det är i Sundsvall eller Karlstad eller Göteborg eller Umeå eller Stockholm...
Vad håller man egentligen på med? Är det utslag av en unken svensk avundsjuka mot saker som är bättre, eller vad ?!? Eller är det bara ren dumhet från svenska Apples sida...

Jag håller med dig mondo. Hur tror dom att privatpersoner handlar egentligen. Deras säljare verkar endast inrikta sig på företag och skolor, men hur i he... ska man då kunna sälja iMac och andra konsumentprodukter. Vem är marknadschef på Apple, kanske det skulle behövas ytterligare en som bara inriktar sig på konsumentmarknaden. Då kanske det skulle komma upp en AppleStore i stockholm också.
Hoppas dom läser på 99mac på Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 23:20

Någon borde skriva till Steve i Cupertino...

Kanske inte gör så stor nytta - men däremot försöka väcka Svenska Apple. De måste vara medvetna om problemet men det verkar inte som de gör någoting åt det.

Synd.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 00:41

Ja men det är ju precis likadant på varenda OnOff, Siba, Power och vad de nu heter! Fullt med utgångna Mac-modeller, trasiga tangentbord, smutsiga datorer, kraschade system, vandaliserade och torterade Macar.

Det går inte att sälja datorer på det viset. Hur kan stormarknaderna sälja datorer, Mac eller pc, när grejorna inte ens är påslagna? När personalen ofta inte vet vad som är fram och bak på en dator? Uselt. Man kan tro att vi bor i Östtyskland eller Sovjet.

Om jag var boss på Apple Sverige skulle jag ha stenhårda regler för försäljning av Mac-datorer, och naturligtvis starta egna Apple-butiker i atraktiva lägen.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas J:
I Göteborg är det än värre, i SIBA´s butiker finns inga Macar alls, inte heller hos On-Off, Elgiganten, Coop eller Tandy´s.

Frågan är om det inte är bättre att momentant ha tomt på Macar om nu alternativet är trasiga, äldre Macar med OS 8.5.1

Citat:

Eftersom Apple producerar konsumentdatorer ter det sig mycket märkligt att dom inte finns representerade i dessa butiker, verkar som om man sitter bekvämt tillbakalutad och med ett självgodhetens flin betraktar marknaden.

Jag sitter just och skriver ett brev till Oscar Bjers om bland annat dessa missförhållanden. Jag förväntar mig ett personligt svar med ett nyanserat innehåll, något mer än bara artigheter. Jag funderar på att möjligen också göra det i öppen form, exempelvis här, men vet samtidigt att människor i toppen kan vara känsliga för den formen, syftet kan få en oönskad motsatt effekt.

Jag undrar i samma andetag om marknadsföringen i Sverige kan bli lamare, jag kanske inte ska oroa mig för någon motsatt effekt, eftersom det rimligen inte går att backa längre än dit där väggen tar emot. Det finns inte någon annan rörelseriktning än framåt för svenska Apple.

Det riktigt stora problemet, som Apple själva skapat, är de extremt låga marginalerna som handlarna har på Macar. Det är inte lätt att få Siba, OnOff och de andra att slåss för något som de åtminstone på kort sikt får så lite tillbaka av.

Det riktig uppseendeväckande här är att vi, marknaden, definitivt värnar mer om Apple än Apple själva. Jag kan inte påminna mig om någon likande parallell utanför Macvärlden. Det skulle möjligen vara Citroen CV 2-ägarna och Citroen då företaget under 80-talet beslutade om att slutgiltligt stoppa all licenstillverkning av den lilla kultbilen.

Men här finns ändå en viktig skillnad, Apple kanske ändå vill fortsätta sälja Macar. "Kanske" kan tyckas vara ett märkligt ord i sammanhanget, men jag är faktiskt inte helt övertygad längre.

Apple RetailStores borde ju för Apple, annars kunna vara ett starkt varumärkesbyggande alternativ i våra större städer.

När jag var nere i Apple´s tält på Norrmalmstorg så talade jag med Apple-folket där inne.

De hade nyligen vart på möte där det hade blivit bekräftat att inga Apple Stores utanför USA kommer startas två år framåt i alla fall.

De har dock planer på att betala kedjor som OnOff, Siba m.f för att ha Macar och minst en person som kan hantera dem. Det verkar tyvärr vara den enda utvägen.

Vi får se hur de planerna går..

Jo det är synd att ända sättet att få tag i vettiga macprylat, spel & program är genom internet. Iofs bra, men man kanske vill kunna gå och impulshandla ett nytt spel om man har tråkigt ngn helg....

Jag var inne på OnOff på Hötorget för ett tag sen och kollade in deras mac avdelning, och rackans vad snygg den är! Dom har allt (utom nya imacen som inte har kommit än) G4 QS, Powerbook G4, iBook, iMac och iPod.
Och dom har gjort det riktigt snyggt!
Alla var igång och det var rent och snyggt!
Ett gott exempel hur det skall se ut!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 11:38

Men var finns nya iMac att titta på? Jag har inte sett till den i verkligheten... Apple måste rycka upp sig och få kontroll på butiksförsäljningen annars är Macen borta från konsumentmarknaden om några år. Heder åt Sekvencia som i alla fall försöker.

´Linköping: Jo Sekvencia & OnOff är väl dom som är bäst på mac... här i a f. På "POWER" fd CityStormarknad är det totalt tomt. Det finns små "sökstationer" i butiken där man kan söka på produkter, "Mac" finns med i menyerna men klickar man på det så hittar datorn ingenting....!

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 12:17
Citat:

Skapades ursprungligen av: Aragorn:
Jag var inne på OnOff på Hötorget för ett tag sen och kollade in deras mac avdelning, och rackans vad snygg den är! Dom har allt (utom nya imacen som inte har kommit än)

Nya iMac fanns på OnOff Sveavägen för ett par veckor sen.
Även hos Redagruppen på Fleminggatan.

Här i Malmö är det rent katastrofalt. Siba kan inte stava (Macintos) - jag väntar på att de ska skriva "Däll", så blir det perfekt. De har ibland några gamla MacWorld-älsklingar inne: iMac CRT två generationer gamla.

Siba på Mobilia hade Mac OS 8.5 väääldigt länge (fram till 2001, minst). Dessutom till högre pris än vad jag gav hos Studentlitteratur tidigt 1999.

OnOff har i vissa butiker denna MW-älskling, också flera generationer gamla och som säljs dyrt. Jag undrar om de inte frågar sig varför det är så svårt att sälja Mac?

Naturligtvis har de inga program till Macen och DVD-filmerna är dyra. Jag brukar besöka OnOff Jägersro och kolla - för att därefter gå hundra meter till Skivlagret och köpa.

Jag har trakasserat Siba för deras höga priser på skrivarpapper. Första gången fick jag rabatt, andra gången fick jag reda på att elaka Elgiganten trakasserade dem genom att sätta låga priser.

iSub har jag sett på OnOff, fast inga andra Mac-prylar eller datorer fanns. Den kostade över 1000-lappen. Det har jag för mig att den gjorde när den kom, och då affären köpte in den. Sedan sänktes priset på denna, just nu under 600 spänn, men jag tror inte affären har blivit informerad om detta eftersom dom fortfarande vill ha över 1000 kr för den. Jag tror inte att dom blir av med den av någon anledning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 21:00

CubeDude ska ha en eloge för att han stavade Fleminggatan rätt. Det är många som skriver "Flemminggatan". Den som kollar upp vem gatan är uppkallad efter får en guldstjärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 21:04

Besökta Siba på Kungsgatan i Stockholm idag. Det fanns totalt en enda ensam Mac i butiken: en PM G4 Quicksilver. En bit genomskinlig packtejp täckte högtalaren som någon hade haft sönder...

Vi får se om Apple lyckas vända "Svensson butikerna", som det har snackats om i tidigare trådar, så ska Apple betala för att ha senaste Macarna och folk som kan använda Macar i dessa butiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 21:59

Det bästa är nog om Apple startar egna butiker. Då kan man styra köpupplevelsen på ett helt annat sätt. Och varför inte inrätta ett mysigt kafé med ett AirPort-nät i butiken, och en minibio där folk kunde visa alster producerade med iMovie, Final Cut Pro och iDVD? Ett schysst ställe där folk kunde hänga med sina Macar?

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 23:16

> Vi får se om Apple lyckas vända "Svensson butikerna", som det har snackats om i tidigare trådar, så ska Apple betala för att ha senaste Macarna och folk som kan använda Macar i dessa butiker.

Tyvärr är det svårt. Verkligheten är så att man bedriver företag för att tjäna pengar. Om man bedrev företag med hjärtat skulle det se helt annorlunda ut. "Waste of space" är ett gångbart uttryck. Om man sätter upp en TiBook av varje modell (2) samt en iBook av varje (3) bredvid 3 stycken bärbara Compaqs i varierande prisklass samt 2 stycken Toshiba. Compaq, Toshiba och många andra pezeföretag har jämförelsevis låga priser och låter därmed sina återförsäljare ha schyssta marginaler (det betyder i lekmannatermer att man tjänar pengar, alltså därför man gör affärer överhuvutaget). Apple däremot har redan höga priser och återförsäljarna får ha riktigt dåliga marginaler (vilket betyder dålig, liten vinst). Vad ännu värre är, är att nu har Apple bara cirkus 5% av marknaden. Kanske ännu mindre på hemmasidan faktiskt. Det betyder att i snitt endast 5 av hundra datorer som säljs är en utav macarna. De ger dessutom betydligt lägre vinst per maskin än laptopsen, ofta måste man sälja två, tre eller ibland fyra(!) macar för att ge samma vinst som en(!) pc. De tar upp samma plats i butiken (5 mac, 5 pc). Vad blir då summan av denna verklighetsekvation för blandbutiker? Jo, pezedelen ger bra mycket mer avkastning. Vad innebär då det? Jo, lönsamhet, det är vad som gäller för ett företag. Så ni undrar varför många elektronikkedjor har begränsade Mac-hörnor. Waste of space. Det är faktiskt pengarna som styr i den verkliga världen som existerar utanför detta forum. Tyvärr inte hjärtat för det mesta.

I min butik är det bara jag som bryr mig om Mac och Apple överhuvudtaget (i hela kedjan verkar det som) sedan CRT-iMacen förvandlades till en död dator på hemmamarknaden för cirka ett år sedan. När det kommer nya modeller måste jag trycka på vårt inköp för att de överhuvudtaget ska lägga upp nya modeller så jag kan beställa in dem. Jag förstår dem. Det är deras jobb att tjäna pengar, de har inget machjärta som jag (och ni). Detta gäller alla blandbutiker, och Sekvencia kommer nog att bli varse om det i sinom tid, var så säkra. Hur som helst, så länge jag jobbar kvar kommer vi iaf ha några macar i lager + massor av broschyrer och reklam. När jag slutar kan jag tänka mig att avdelningene försvinner ganska snabbt tyvärr, om inte nya iMac eller G5 blir lika bra försäljningsucceér som gamla goa iMac. Men det tror jag knappast hos kedjor som riktar sig mot hemmamarknaden. 40-50% av hemmamarknaden ligger i segmentet under 1200 USD. Där missar Apple tyvärr de flesta förstagångsköpare (inga ökade maknadsandelar) med sina lite väl högt prissatta nya iMacs. Iaf i Sverige. Jag hoppas och vill verkligen att Apple får större fotfäste och respekt i vårat avlånga land. Jag kommer att göra allt för att hjälpa på den fronten, var så säkra. Macen får inte gå samma öde till mötes som Amiga och Commodore!!! Då finns ingen vettig plattform kvar... Apple behöver verkligen en renodlad fräsch butik i centrala Stockholm. Nu!

>mondo65
Högtalaren i QS:en. Ej trasig. Plasten är till för att den inte skall bli det !!! De flesta dumskallar som inte sett en skönhet till mac ska in och pilla där annars och då går den sönder. Typ: "Vad är det där förr en stor silverfärgad knapp? Kanske kommer mugghållaren ut om man trycker på den precis som på min databeiga Gateway hemma i Gubbängen. Oj, den gick sönder, det var visst en högtalare. Bäst att dra härifrån" Dålig humor.

Har vi bara en Mac? Nej, om du skulle tittat dig omkring så har vi en iBook också. den står bland de andra bärbara datorerna. Nu är den visserligen avstängd sedan en vecka tillbaks, det beror på att adaptern blivit snodd. En ny är på väg. Vi har grova problem med stölder av nätadaptrar. Det har gått så långt att vi inte kan ha någon laptop inkopplad längre. Vi snacjkar stölder för femsiffriga belopp. Nej, vi har ingen gammal iMac. Waste of space. Det är bättre att ha reklamfoldrar på den platsen istället. CRT-iMacen säljer ändå inget längre, är död på marknaden. Sen är den bara pinsam med sitt fortfarande höga pris, dåliga prestanda och lilla oskarpa skärm. Vi har heller ingen TiBook, det beror på att den inte går in i våra stöldställ (för bred). Pga vår situation med stölder kan vi omöjligt ha en sådan för demo. Har frågat Apple om de har någon lösning, men icke. Annars skulle vi självklart haft en som demo. Nya iMac kommer vi få in snart direkt när den släpps. Vet inte varför Onoff har kommit över ett ex tidigare. Orättvist, grrrrrrrrr.

Lååååååååååååångt meddelande. Sorry.

/Jens
-som ägt så gott som varje macmodell sedan den första med PowerPC.

Håller med dig Jens, men nu är det så att det inte kommer några Apple Store utanför USA åtminstonde de 2 kommande åren. Det är helt klart. (Samtalade med den ansvariga för försäljning av Apple produkter i Sverige).

Så Apple får göra det bästa av situationen, vad det nu kan vara..

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-12 00:37
Citat:

Högtalaren i QS:en. Ej trasig. Plasten är till för att den inte skall bli det !!! De flesta dumskallar som inte sett en skönhet till mac ska in och pilla där annars och då går den sönder. Typ: "Vad är det där förr en stor silverfärgad knapp? Kanske kommer mugghållaren ut om man trycker på den precis som på min databeiga Gateway hemma i Gubbängen. Oj, den gick sönder, det var visst en högtalare. Bäst att dra härifrån" Dålig humor.

Har vi bara en Mac? Nej, om du skulle tittat dig omkring så har vi en iBook också. den står bland de andra bärbara datorerna. Nu är den visserligen avstängd sedan en vecka tillbaks, det beror på att adaptern blivit snodd. En ny är på väg. Vi har grova problem med stölder av nätadaptrar. Det har gått så långt att vi inte kan ha någon laptop inkopplad längre. Vi snacjkar stölder för femsiffriga belopp. Nej, vi har ingen gammal iMac. Waste of space. Det är bättre att ha reklamfoldrar på den platsen istället. CRT-iMacen säljer ändå inget längre, är död på marknaden. Sen är den bara pinsam med sitt fortfarande höga pris, dåliga prestanda och lilla oskarpa skärm. Vi har heller ingen TiBook, det beror på att den inte går in i våra stöldställ (för bred). Pga vår situation med stölder kan vi omöjligt ha en sådan för demo. Har frågat Apple om de har någon lösning, men icke. Annars skulle vi självklart haft en som demo. Nya iMac kommer vi få in snart direkt när den släpps. Vet inte varför Onoff har kommit över ett ex tidigare. Orättvist, grrrrrrrrr.

Jag tycket synd om dig som måste jobba på Siba. Vilket värdelöst företag. Börja på någon seriös Apple-åf istället, som Core Computer eller MacSupport!

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-12 00:50

Vilket påhopp!
Vad vet du om vårt företag?
Jag ska tala om för dig att Siba tar hand om sin personal väldigt bra och är ett företag som sköts väldigt bra överlag. Tycker inte du ska uttrycka dig om du inte vet någon fakta överhuvudtaget. Vad gör då Onoff så mycket bättre än oss? Att dagspressen alltid skriver ner dem angående olika bluffar och höjda kampanjpriser m.m. Är det det som är bra? Jag säger inte att Onoff är vare sig bättre eller sämre än någon annan. Elektronikkedjorna är väl i stort sett samma överlag och håller liknande nivå både på priser och kompetens. Det är iaf knappast synd om mig. Vi har faktiskt fått flera avhoppare från Onoff som börjat hos oss tack vare de tycker vi tar hand om personalen bättre. Nu kan jag ju inte jämföra personligen då jag inte jobbat på varesig Onoff eller City. Det kan ju då inte du knappast göra heller. Så behåll dina åsikter för dig själv! Håll dig till verkligheten och fakta, tack!

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-12 00:51

Oj, såg nu att du hade ändrat ditt meddelande lite trevligare. Jo, Siba är bara en hållplats för mig. Men en trevlig hållplats (men stressig)! En bra grund. Jag kommer gå vidare.

Munhugget är över.

PS. Nu fattar väl ingen någonting av mitt förra inlägg (iaf så skrev mondo65 att jag borde börja på Onoff istället).

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-12 01:13

Jen$, fan, jag vill inte ha bråk med dig! Jag önskar dig lycka till i din fortsatta karriär, vad du än vill pyssla med. Jag köpte i alla fall 50 stycken snorbilliga CD-R på Siba, så det så.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-12 01:17

Bra. Jag vill inte bråka med dig heller. Gonatt!

Bevaka tråden