Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPEG 1 hackar på PC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 17:01

Problema problema. En kund kan inte spela upp en MPEG 1 fil vi komprimerat. Varför?

Vi har prövat att komprimera om det 2 ggr. Första bröt någt mot vad en "standard mpeg" ska va (14.9-format) medan den andre var 352x288 pixlar. Båda började "hacka efter några sekunder in i filmen".

Jag har prövat filmerna på 4 olika Mac:ar på kontoret och alla spelar upp filmerna felfritt.

Fixar nu en VCD-kompatibel film, men den kommer bli lite stor bara… Får se om de kan spela upp den...

Hur som haver: finns någon MPEG-expert här?

Det skumma är att de fått 100-tals filmer av oss tidigare som funkat… Nu ville det sig ICKE av någon anledning. PC-maskiner de använder är bl.a Dell Latitude. De prövade filmerna på 3 datorer, alla med likadanna fel.

Ett. Har du prövat MPEG1 filen på andra PCs?
Två. Med vilken metod och tillverkare har du komprimerat filmen med?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 13:35

Nu har jag gjort 5 versioner av en och samma original-fil, ingen fungerar på PC-maskinerna de SKA spelas på.

Hos vår kund har de använt 4 olika datorer för att spela upp filmerna, ingen spelar dem korrekt.

De har i sin tur skickat iväg den till de som skall spela upp den… Där fungerar de inte heller som de ska.

Vi använder Cleaner 5.1.2 med MPEG-charger. Original materialet kommer från en AVID, dock omkomprimerat till ANIMATION 100% kvalite.

Fattar inte varöfr det inte funkar… Har gjorde filmerna stora, små, hög och låg bitrate samt en VCD-kompatibel version. De hackar på PC:n eller så fungerar de inte alls.

Hej,

om du använder VBR, variable bitrate, så kan det hos
vissa PC med daterade spelarversioner bli problem,

kolla vilka versioner på spelare dom har.

testa att komprimera utan VBR och se vad som händer.

Jag blev själv tvungen att sluta skicka mpeg1 vbr filmer p.g.a av att problem risken översteg vinsten i bitrate / sek. Filerna är ju ändå progressiva så dom landar ju till slut ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 12:49

Prövar med CBR då… Vi skickade en Windows Media version av filmen å den funka fint så…

Ljudet i MPEG 1 eller MPEG 2 - kan det påverka nått? Deras "dataexpert" påstod att ljudet hade ett konstigt format (doh… MPEG2).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Prövar med CBR då… Vi skickade en Windows Media version av filmen å den funka fint så…

Ljudet i MPEG 1 eller MPEG 2 - kan det påverka nått? Deras "dataexpert" påstod att ljudet hade ett konstigt format (doh… MPEG2).

Öhh.. MPEG kan bara ha MPEG1 ljud.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 15:05

Intressant att du sŠger detÉ I Cleaner gŒr det att vŠlja MPEG1 eller MPEG2 audioÉÊsom standard VCD-kompatibla filmer fŒr man MPEG2É

menar du inte mpeg1 layer 3 eller mpeg1 layer 2?

mp3 är som bekant förkortning för mpeg1 layer 3
inte mpeg3,

om jag inte minns helt fel:-)

hur gick det när du körde cbr?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: j skaneby:
menar du inte mpeg1 layer 3 eller mpeg1 layer 2?

mp3 är som bekant förkortning för mpeg1 layer 3
inte mpeg3,

om jag inte minns helt fel:-)

Jepps. MPEG 1 layer 2 har förkortningen .mp2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 13:45

Ooookej… Där är det MPEG1 layer 1 eller 2 man kan välja och layer 2 är standard.

CRB fungerade med PC:n, får vällen köra det i framtiden! Synd bara att man måste nöja sig med detta skabb när MPEG4 och Sorensson 3 finns!!!

håller med, väldigt frustrerande att inte få använda de verktyg som finns.

1
Bevaka tråden