Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Nikon DSLR 9/8

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-09 10:44
Ursprungligen av pertoyra:

Och nu var den officiell då.

http://www.nikon.se/

Lite lustigt att Nikon utmanar sig själva, enligt texten på sidan...:cool:

Ursprungligen av Konrad:

Lite lustigt att Nikon utmanar sig själva, enligt texten på sidan...:cool:

Höhö, ja faktiskt!

Man får väl utgå från att de syftar på att konkurrenternas kameror inte ens spelar i samma division!

Då var den äntligen officiell, fick testa och känna på kameran förra veckan. Förmodligen det enda eller ett av de enda exemplaren i Sverige än så länge. Något mindre än d70:n men med en fantastisk skärm och en riktigt bra sökare, betydligt bättre än d70:n enligt min mening.

Som vanligt är kameran jämfört med sina konkurrenter en dröm att hålla i och fota med, Nikon är fotografens kamera.

Känner mig dock nöjd med min D200, den håller en byggkvalité som inte D80 kan mäta sig med.

D80 kommer vara det naturliga steget att ta för alla D70 och D70s användare som letar bättre bildkvalité och en snabbare kamera.

Over and out.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 12:58

Oj vad dyr, närmare 10.000 kr översatt från $ eller £. De kan väl inte plocka bort både D70s och inte ersätta D50 nu? De kommer att missa många yngre instegs-köpare på det här viset.

D70 kostade runt 10 000 kr vid introduktionen så det måste vara den målgruppen som Nikon är efter, att döma av namnet så borde det vara så. D50 lär nog vara kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-09 15:52
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

D70 kostade runt 10 000 kr vid introduktionen så det måste vara den målgruppen som Nikon är efter, att döma av namnet så borde det vara så. D50 lär nog vara kvar.

Man får för Nikons skull hoppas att D50 är kvar, annars kommer de att tappa marknadsandelar. Kan iofs förstå att tillverkarna ledsnat på att kränga ut husen så billigt som de gjort nu, kan inte vara mycket marginal på en 350D eller D50.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-09 13:31

9 795 kostar huset på scandinavian photo

  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 17:01

ÄR sökarens storlek, av D200 klassen eller är den fortfarande lika putte liten som en D70 eller en Canon 350D?

Sökaren är enligt min bedömning samma på D200 (äger en själv) och D80 (Har testat kameran).

Dynasty: Kan du posta lite bilder tagna med D80 ?

Kan tyvärr inte göra detta då jag inte fick möjlighet att testa med eget minnsekort (läs annat än Nikons). Bildkvalitén skulle jag gissa närmar sig D200:an, givetis beroende av optiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 17:43

http://www.dpreview.com/articles/nikond80/

Tyvärr inga testbilder ännu.

Nikon D50 kommer att finnas kvar i sortimentet enligt uppgifter som jag fick ifrån Nikon då jag testade kameran. D80 är ju trots inte den instegs/familjekameran som D50 är, mycket med tanke på priset.

som canonist kan jag inte vara annat än riktigt jävla avundsjuk... ja jävlar...

d200 + d80 = canon saknar motsvarigheter... vi ligger nu minst 1generation modeller efter nikon... det börjar hetta till och nikon har fått det uppsving det förtjänar... detta är bra för kameramarknaden i stort tror jag... sätter lite fart på canon...

inovation canon (det förtjänar vi imo).

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-20 00:21
Ursprungligen av northernlight:

som canonist kan jag inte vara annat än riktigt jävla avundsjuk... ja jävlar...

d200 + d80 = canon saknar motsvarigheter... vi ligger nu minst 1generation modeller efter nikon... det börjar hetta till och nikon har fått det uppsving det förtjänar... detta är bra för kameramarknaden i stort tror jag... sätter lite fart på canon...

inovation canon (det förtjänar vi imo).

Jag förstår inte riktigt vad du menar, eftersom jag arbetar med både Nikon och Canon och jämför dom dagligdags.
Är det gällande ergonomi? bildresultat, handhavande,byggkvalitet, eller sensorer som Canon är en generation bakom.
eller vad menar du?

Mikael

Ursprungligen av miri:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, eftersom jag arbetar med både Nikon och Canon och jämför dom dagligdags.
Är det gällande ergonomi? bildresultat, handhavande,byggkvalitet, eller sensorer som Canon är en generation bakom.
eller vad menar du?

Mikael

hejhej mikael...
några saker jag tänker på mer precist:

- vädertätat entusiasthus iom 200D
- iso har på riktigt blivit halvautomatiskt iom 200D

något som imo är väldigt generationsbaserad iom att det faktiskt är revolutionerande... finns en hel del andra skillnader... kommer inte på just nu ^^

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-23 15:42
Ursprungligen av northernlight:

hejhej mikael...
några saker jag tänker på mer precist:

- vädertätat entusiasthus iom 200D
- iso har på riktigt blivit halvautomatiskt iom 200D

något som imo är väldigt generationsbaserad iom att det faktiskt är revolutionerande... finns en hel del andra skillnader... kommer inte på just nu ^^

Jovisst det är bra med vädertätat hus men tyvärr är få Nikongluggar vädertätade.
Mikael

Ursprungligen av northernlight:

som canonist kan jag inte vara annat än riktigt jävla avundsjuk... ja jävlar...

d200 + d80 = canon saknar motsvarigheter... vi ligger nu minst 1generation modeller efter nikon... det börjar hetta till och nikon har fått det uppsving det förtjänar... detta är bra för kameramarknaden i stort tror jag... sätter lite fart på canon...

Kan hålla med om att Canon är lite svaga på lågprismarknaden men i jämförelse med 5D och 1Ds MKII har ju inte Nikon något att komma med. Fortfarande inte fullstora CCD - skämtar dom?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 09:12

Nikon är en utdöende ras, förstår inte varför de inte bara kastar in handduken istället för att försöka klamra sig kvar. :rolleyes:

Håll Canon vs Nikon-pajkastning borta från den här tråden, här diskuterar vi Nikon D80 och inget annat.

/mod

Lustigt att Nikon och Canon har nästan identiskt lika stora marknadsandelar för digitala kameror...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 12:44

Jag gillar det här

http://www.northlight-images.co.uk/Canon_1DS_MkIII.html

förvisso rykten men något av det blir säkert verklighet? En fundering jag har haft är mobilkamerans utkonkurrerande av lågpris digitalkameror. Ta bara SE K800i. Iofs så får man en bra kompakt digitalkamera för ett lägre pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 15:19

Mums!
Undrar vad Mark III kommer att ha för spec? men den borde väl ligga runt 21MP?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 15:41
Ursprungligen av Fredric:

Mums!
Undrar vad Mark III kommer att ha för spec? men den borde väl ligga runt 21MP?

Vad jag läst ska den ligga på 22MP.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-23 16:14

Då skulle en Nikon 200D göra sig utmärkt med Canons L-linser?

Bevaka tråden