Ursprungligen skriven av acke
Kan någon förklara varför Ledin är så stor?
Helt enkelt för att han (och hans marknadsförare... och medhjälpare/rådgivare) är ett geni/genier...
Det där gänget har träffat helt mitt-i-prick vad gäller musikalisk komplexitetsnivå, för att det ska tilltala den "normalmusikaliska" svenska allmänheten. Låtarna är alltid "lagom", och har hög "gå-hem-hos-Svensson"-faktor. Det är bara Bert Karlsson som möjligtvis överträffar Ledin-gänget i det fallet. Den som kan analysera "folksmaken", kan kamma hem storsäljare efter storsäljare.
Ledins låtar är helt fenomenala i det avseendet... De rör sig i de allra vanligaste harmoniföljderna, möjligtvis med någon moll 7:a eller maj 7:a inlagd, vilket gör att de lätt fastnar, och inte minst, de är lätt reproducerbara av vem som helst som kan 4-5 ackord på en gitarr. Ofta går de efter mönstret vers-refräng, vers-refräng, solo, vers-refräng-refräng, och erbjuder alltså inga obehagliga överraskningar för lyssnaren.
Texterna är genomgående positiva, tar upp ämnen som sommar, lycklig kärlek mm, och är enkla och konkreta. Man behöver knappast sitta och skrynkla pannan och undra vad han menar.
Instrumenteringen är den vanliga, traditionella, för snällpop, med grundrytm i trum-bas-kompgit, gärna ett distat solo eftersom de flesta lyssnare tycker det är snyggt, och en relativt bred panorering. Han använder alltid skickliga musikanter, och det är alltid ett fenomenalt flyt i mixen, aldrig en tom eller död åttondel...
Det är rätt intressant att lyssna på några äldre Ledin-låtar och jämföra med de senare årens. Ledins produktioner är alltid i framkant vad gäller vad som är "modernt" för ljudbilden-mixningen, nu t ex accentuering av bas- o virveltrumma, och basljud som är EQ-at lite tunt i mellanregistret, men tydligt. Låtarna har (förstås) rätt mycket chorus och reverb, men är ändå alltid väldigt väl volymbalanserade.
Det skulle vara kulens att få veta hur många kompressorer man använt vid mastringen... :eek:
Skickligt är det. Om man gillar eller inte, är en helt annan sak...