Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod + mic, går det ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 10:16

Behöver spela in samtal från möten/arbetsgrupper och då skulle det vara smutt med en iPod. Men den kan väl inte spela in ljud via mic ? Eller går det via nån 3:e partslösning ?

// kimmo

Nä, inte vad jag vet.

Nepp, iPoden har ingen inspelningsfunktion. Ej heller ingen port för mikrofon. Vi får hoppas att kommande versioner av iPod har sådana funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 17:52

Jag undrar om tekniken i iPod klarar av att koda mp3, eller vilket format man nu skulle ha, i realtid. Tänk vilken tid en fet G4:a tar på sig att koda.

Vänligen, Ylan

Tid och tid, en g4a kodar mp3 många gånger snabbare än realtid. Vore väl om den kunde spela in till aiff isåfall eller nåt liknande

Det har gått rykten om att lurporten har mer grejer än vad den behöver för att skicka ut ljud till lurarna men vad vet jag...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 12:29

"Jag undrar om tekniken i iPod klarar av att koda mp3, eller vilket format man nu skulle ha, i realtid. Tänk vilken tid en fet G4:a tar på sig att koda."

1. Det krävs inte direkt en "fet G4:an" för att koda mp3:or i realtid. Vilken G3:a som helst klarar detta gallant. En dual 450:an kodar i nära 8-10X låtens längd… (60 sekunder tar 6 sekunder). Detta är i OSX med en massa annat jota som händer i bakgrunden.

2. Jag tvivlar på att iPoden i dagens utförande kan koda MP3. Det krävs mycket mer processorkraft att koda MP3 än att spela upp det i realtid. Till detta hör att när man spelar mp3 på iPoden blir den lite segare (den har inte så mycket CPU-headroom). Att den heller inte har någon line-in eller mic-in gör det otroligt att det skulle fungera.

AIFF borde gå utan problem om bara dessa portar fanns. Synd att de inte gör det, för en iPod skulle då direkt kunna ersätta in DiskMan helt och hållet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 12:52

Jag skrev tidigare om viken tid en fet G4:a tar på sig för att koda MP3:or. Jag menade givetvis inte att man måste ha en G4:a för att kunna koda MP3:or. Bara att processorkraften i iPoden, precis som Erik.dv påpekar, inte räcker till.

Vänligen Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 15:01

Tror inte det krävs så mkt värst mer datakraft än vad som redan huserar i iPod´en för att kunna encoda mp3 i realtid. Köpte en Nomad Jukebox 3 (20Gb+FireWire) som har line in och den klarar av med galans att spela in mp3 i realtid och den är ju billigare än iPod´en.. Skumt med den är också att menyerna är bra mkt segare än iPod´ens. Det är faktiskt en otroligt störande grej i längden..

Nä, jag tar hellre en iPod, trots avsaknaden av en line-in.

// kimmo - länge leve snabba menyer !

[ 22 Juni 2002, 15:03: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Faktum är att jag läste samma fråga på ett engelskt forum för några månader sedan....där var det någon som svarade och sa att det var fullt möjligt och länkade till codec-chippet tillverkaren och Ipoden´s chip. Tyvärr har jag inte länken längre men enligt den sidan så har alla Ipod´s i grund och botten en decoder och en encoder i chipet, så en FireWire mic är kanske inte helt omöjligt......

1
Bevaka tråden