Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa musik lagligt för kommersielt syfte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 16:26

någon som vet vart?

Funkar det med att köpa en skiva ifrån tex CDON och betala till stim för att vara täckt?

ITMS säljer tyvärr bara till slutkunder. Vilket är strange jag menar man betalar ju ändå för grejerna...

nån som vet?

Om du vill använda en låt i något syfte annat än att lyssna på hemma och så börjar du med att kontakta skivbolaget. Förklara vad du vill använda låten till,hur mycket av den, hur många gånger och så vidare. En del artister vill inte alls att deras verk används kommersiellt. Vanligtvis är det faktiskt inte så dyrt som man kan tro att köpa rättighet att använda en låt i t ex en reklamfilm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 17:05

Jisses... så enbart stim räcker inte... alltså måste jag kontakta skivbolaget för att sända tex webradio`?

• Oregistrerad
  • 2006-07-26 17:20

Ah, för webradio kan möjligen ett samtal till STIM vara rätta vägen. Den biten är jag inte så insatt i...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-26 23:25

Tack!

Jag har kommit i kontakt med stim och fick ett namn som jag ska ringa imorgon om streaming.

Det som irriterar mig är att jag inte kan köpa musik ifrån ITMS.

Jag kontaktade ITMS och dem sa att det spelar ingen roll om jag betalar min stim avgift. Non commercial use only

blä

Ok, såhär är det. För webradio så måste man anhålla licens av STIM och baseras på hur många lyssnare du har kapacitet för och hur mycket musik (i minuter) du spelar. Det blir relativt dyrt att ha en större webradio.

Och om inte det är nog så krävs det (enligt STIM) att du har fått tillåtelse av upphovsmannen att spela dennes låtar i din webradio. Vilket känns väldigt orättvist jämfört med kommersiell radio.

Kolla tariffen för "Streaming" (som jag bifogar) så kan du räkna ut hur mycket det kommer att kosta dig att ha en webradio.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-07-27 01:17

Det går inte att hitta bättre musik i Sverige än den som finns på länken nedan!

http://www.dnm.se/theloft/

Tror det är exakt det här du letar efter.

• Oregistrerad
  • 2006-07-29 00:42

Har du kollat in någon av de stora drakarna som fungerar som "paraply" organisationer för de som vill köra web-radio? De tar väl hand om hela den administrativa biten om jag inte missförstått det hela för en avgift, men Sverige, som det nu är, kanske har helt egna regler? Via iTunes kommer man ju i kontakt med flera stycken.

1
Bevaka tråden