• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-28 09:15

Aloha!

Jag har min macbook och gamla pc ihopkopplad med firewire för att smidigt och snabbt kunna streama film, dela kataloger osv. Det fungerar finfint när jag kör mot en katalog 'download' men när jag monterar upp mot en annan katalog 'my movies' så blir det badboll tills jag ger upp efter ett par minuter och dödar finder-processen som uppenbarligen hängt sig.

Så jag antar det är något filnamn eller liknande som strular till det för SMB, ett alternativ är ju ftp men det protokollet är ju inte något större fan av utländska tecken och har man lite fransk eller svensk film så är man kokt vid överföringar. Dessutom gillar jag tanken att oinvigda skall ha transparant åtkomst 'som om det vore på macen'. Är webDav något som funkar i lan? Är det overkill?

Jag låter alltså min wintel burk dela ut och macen skriva/läsa dit, jag ämnar inte låta wintelburken få skriv eller läsrättigheter hos min macbook (ja jag vet, windows fildelningen har luckor som går att svina med och yadayadayada men i mitt lan tror jag det är ett mindre problem ).

Eller om något haft SMB-problemet och vet vad det är så får de gärna dela med sig men jag orkar inte försöka leta upp felet om ett bättre protokoll-alternativ finns.