Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synt - dator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-08-25 20:22

vad för sorts synt/uttag på synten/sladdar behöver man för att kunna koppla en synt till min imac 400? tänkt testa lite med MetaSynth och Cubase..

[ 25 Augusti 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: leo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 20:38

Du behöver följande:
* MIDI-out på synten
* ett USB-MIDI-interface
* en midikabel

Det finns även vissa speciella keyboards med inbyggt MIDI-interface (t.ex. Roland PC-300) som Du pluggar direkt in i en ledig USB-port.

• Oregistrerad
  • 2002-08-25 20:42

ok, soft.
har MIDI out på synten, så d e lugnt.

nån aning om var (sthlm/internet) man kan skaffa MIDI kabel och USB-MIDI-interface?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-25 21:00

Mina personliga erfarenheter är att Estrad på Folkungagatan är bra, och Musikpunkten på Sveavägen är dåliga. För att uttrycka sig lite onyanserat.

Nils

Pröva Förstärkardoktorn eller JAM.

Jag handlar bara på Jam även fast Estrad ligger närmre. De har varit lite dryga ett par gånger på Estrad, så jag tänker inte handla mer där.

Köp inte ett MidiMan/MidiSport interface. Deras drivrutiner har strulat enormt för OS 9 (de första relativt buggfria kom i mars i år), och de har tydligen haft skit mycket strul med att göra drivisar för OS X, jag tror inte de har några bra än.
Märken att satsa på är Motu och Steinberg, de brukar göra bra produkter, vet dock inte om de är helt OS X kompatibla än.
Priset ligger runt 1200:- för ett USB MIDI interface och 60-80:- för en MIDI kabel.

Har du varken klaviatur eller midi-interface och tänkt "testa lite" så hade jag satsat på ett keyboard med inbyggt midi-interface till USB.
http://www.evolution.co.uk gör bra keyboards till hyfsade priser. De säljs bl.a. hos http://www.jam.se här i Sverige.

[ 28 Augusti 2002, 00:08: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Estrad är bra....OM man känner dem som jobbar eller har bra koll på vad man pratar om. Annars är de drygskallar......Dessutom tycker jag att Apple INTE ska låta estrad vara återförsäljare av Apples produkter. De kommer en massa förvirrade PC-människor som ska köpa sin första Mac och får ett oproffsigt mottagande av säljare med halvkoll på grejerna.
Ett exemepl, jag köpte ett ljudkort i förrgår, jag visste vad jag ville ha och sa "Den funkar med MacOSX, eller hur?"
Svaret jag fick var "Nej....det finns knappt några ljudprodukter som fungerar med MacOS X".
Var på jag svarade "Vad betyder den här stickern på lådan där det står "Built for MacOSX då?"....

Självklart visste jag att den fungerade innan jag frågade...skulle bara kolla hur kompetent personalen var..
Vilka nissar.

1
Bevaka tråden