Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantering av stora mängder grafik

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. På företaget där jag jobbar har vi precis börjat med färgprintning. Jag har en Mac som extradator (fick en iBook efter mycket tjat) men annars är företaget helt fokuserat på Mikromjuks produkter och Intels hårdvara. Men vi har fått ett problem. Färgfilerna som vi får är gigantiskt stora och både lagringskapacitet och processorkapacitet går på knäna. Dessutom har chefen börjat inse att de flesta i branschen faktiskt använder Apples burkar, orsaken har jag redan klarlagt för dem. Nu undrar jag om det finns något vettigt system för att hantera lagring av stora grafikfiler etc, som också är sökbart och har en juste backup + komprimering. Jag vet att frågan är övergripande och visst kan man säga att en snabb server med stora hårddiskar fixar biffen, men jag skulle vilja veta om det finns en prisvärd killerapp. för hela arbetsmomentet? Sedan vore det en bra motivering att kanske så småningom köpa in en XServe...

Här lagrar vi tryckfärdiga OPF-filer på DVD (de vlir ofta 700+ MB) och har söksystem i Disk Wizard (OS 9), det nämns flera disk-katalogiseringssystem i en annan tråd på 99mac.

Kolla på:

http://www.iview-multimedia.com/products/mediapro/tour/index.html

Det finns naturligtvis mer avancerade och dyrare produkter också.

Vi har utvecklat ett system åt ett museum där de skall lagra ca 500.000 bilder och kunna söka bland dem i en databas. Systemkraven var att systemet skulle skala om bilderna i ett par olika storlekar och flytta de omskalade bilderna till rätt plats och själv skapa poster i databasen med rätt namn, storlekar, sökvägar, sk accessionsnummer, batchnummer mm. Avslutningsvis så skickas ett mail till de man vill med att jobbet är klart och med numret på batchen. Handhavandet är trevligt. Skapa en mapp med accessionsnumret, lägg orginalbilderna i den och starta arkiveringsprogrammet. Detta är första steget i att sälja dessa bilder online (därav olika storlekar).

Det är utvecklat i Applescript som styr programen FileMaker Pro, Graphic Converter och Outlook Express.

Prislappen låg på ca 20.000:- vilket ger en ganska låg kostnad per bild när alla är inlagda, även om de köpte in en ny maskin för detta med programvarorna.

Om någon vill ha lite pekare i hur man utvecklar något sådant så hör er till mig.

/Ola

1
Bevaka tråden