Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut och Express DV

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 16:03

Den här tråden startas som ren info eftersom jag upptäckt att någon uttalat sig felaktigt i brist på kunskap. Börjar därför med ett citat från en annan tråd.

Citat:

quote: Och Apples FinalCut Pro skulle nog inte saknas av branschen i sin helhet. Det finns andra program som man använder istället. Du överdriver med andra ord FinalCuts betydelse.

FCP har fått en enorm spridning och hade inte Avid snabbt utvecklat Express DV hade de snart blivit utkonkurrerade. Det här är en allmän syn och vetskap även bland Avidanvändare och -utvecklare själva och alla är medvetna om FCPs storhet och potential. FCP behandlas som en seriös medspelare och används som ett likvärdigt instrument parallellt med de stora systemen. (Chimneypot t.ex. som är en av de främsta svenska postproduktionsbyråerna kör en Mac med FCP vid sidan om sina effektburkar och "on-linar" filmer innan de går till laserprintning av negativen som sen blir filmen som distribueras).

Hade inte Avid utvecklat Express DV hade Mac helt tagit över funktionen som kostnadsalternativ till mångmillionburkarna DS och Media Composer. Det hade då lockat över många etablerade och alla blivande filmmakare till Macen och i slutänden minimerat Avids marknadsandelar. Men säg den lyckan som varar för evigt . Mardrömmen för Avid pågick tills de lyckades värpa den dåliga snålversionen av programmet. På den tiden hann många lära sig älska Final Cut och förstå dess överlägsenhet.

Iom den nya 3.5 så är Express en fullvärdig konkurent. Men de har behållit Avids gamla gränssnitt för att gamla användare ska känna igen sig och kunna använda det. Det är uråldrigt, invecklat och inte alls intuitivt så som nya användare ställer krav på att applikationer ska vara. Funktionerna är lika bra dock men det är ändå inget som motiverar att det är dubbelt så dyrt som Apples produkt.

F.a. så har Express DV stoppat lämmeltåget till Mac som annars skulle skett, eftersom konkurenter som Premiere inte alls utgör nåt hot eller står i samma klass rent funktionellt.

Trenden är redan att många väljer att producera billigare i enklare och mycket mycket billigare system än de som alltid funnits. Både inom reklam, musikvideo och långfilm och kanske f.a. dokumentärer. T.ex. svenska "Livvakterna" klipptes i FCP och effekterna gjordes i Discreets Combustion på en Mac. FCP i Hollywood

Apple har nu köpt upp utvecklare för att knyta effektprogram mm till Final Cut och göra det till en "helhetsapplikation" vi definitivt kommer se mer ifrån. Det är ren nonsens att det lätt skulle försvinna. Tycker mest synd om pcanvändarna som kommer få kämpa med ett uråldrigt program och undra över varför redigering är så svårt och invecklat. De kommer definitivt aldrig känna att filmmakeri är för vem som helst... Och bakom tekniken är det skapandet och vad du kan göra med en applikation och en dator som spelar roll. Hur det känns och hur lätt det är.

Ooh, vem kan det ha varit?

*hyschhh*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-26 16:08

kan inte annat 110% instämma med earth

fcp och avid sporrar varandra, det är ju jättebra för alla oss som arbetar med programmen.

Ja det ser ju bra ut det som du har skrivit Earth,konkurrens är alltid av godo...Se bara på alla andra produkter hade inte vi konsumenter haft något och jämföra med hur vet vi då att det vi har valt är bäst...Eller passar just våra behov bäst...Men det du har skrivit är det något som finns att läsa någonstans,en länk efterlyses eller flera! Om man nu som du har gjort försöker påvisa ett felaktigt påstående är det viktigt att själv visa att det man skriver inte är något man har kommit fram till efter en viss tids funderande utan att det är en eler flera oberoende källor som kan vidimera eller gå i god för det man skriver.

• Avstängd
  • 2002-08-27 11:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Den här tråden startas som ren info eftersom jag upptäckt att någon uttalat sig felaktigt i brist på kunskap. Börjar därför med ett citat från en annan tråd.

Och det citatet har du ryckt ut ur sitt sammanhang vilket gett det en helt annan betydelse än vad det egentligen hade.

Så det enda du visar är att din debatteknik inte är världens bästa.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-27 12:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Ja det ser ju bra ut det som du har skrivit Earth,konkurrens är alltid av godo...Se bara på alla andra produkter hade inte vi konsumenter haft något och jämföra med hur vet vi då att det vi har valt är bäst...Eller passar just våra behov bäst...Men det du har skrivit är det något som finns att läsa någonstans,en länk efterlyses eller flera! Om man nu som du har gjort försöker påvisa ett felaktigt påstående är det viktigt att själv visa att det man skriver inte är något man har kommit fram till efter en viss tids funderande utan att det är en eler flera oberoende källor som kan vidimera eller gå i god för det man skriver.

Tack för komplimangen! Orden är tagen ur min egen hjärna och grundar sig på min egen kunskap formulerad med mina egna ord. Har svårt att länka dit...

Citat:

quote: Skapades ursprungligen av S_W:
Och det citatet har du ryckt ut ur sitt sammanhang vilket gett det en helt annan betydelse än vad det egentligen hade.

Om du säger saker du inte vet, eller inte förstår nånting om så får du vara beredd på att bli tillrättavisad precis enligt din egen strategi här i forumet. Citatet är glasklart formulerat och sammanhanget förändrar ingenting. I välmening och för att slippa smutskastning nämnde jag inga namn. Utan skapade inlägget för att informera och för att förhindra missförstånd bland läsarna. Men jag borde kanske ha uppgett källan ändå.

Jag hade gärna fått in det här inlägget i den ursprungliga tråden där citatet som jag refererar till finns. Men den var stängd...

[ 27 Augusti 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: Earth ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Tack för komplimangen! Orden är tagen ur min egen hjärna och grundar sig på min egen kunskap formulerad med mina egna ord. Har svårt att länka dit...

Om du säger saker du inte vet, eller inte förstår nånting om så får du vara beredd på att bli tillrättavisad precis enligt din egen strategi här i forumet. Citatet är glasklart formulerat och sammanhanget förändrar ingenting. I välmening och för att slippa smutskastning nämnde jag inga namn. Utan skapade inlägget för att informera och för att förhindra missförstånd bland läsarna. Men jag borde kanske ha uppgett källan ändå.

Jag hade gärna fått in det här inlägget i den ursprungliga tråden där citatet som jag refererar till finns. Men den var stängd...

[ 27 Augusti 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: Earth ]

Herregud vad arga ni verkar bli. Ta en språngmarsch eller nå't;)

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-22 09:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
JMen det du har skrivit är det något som finns att läsa någonstans,en länk efterlyses eller flera!

Här finns en detaljerad rescension av DV 3.5 av en FCP-användare. För övrigt del av en samling mkt bra artiklar om FCP.

www.kenstone.net

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 12:09

Det intressanta med Final Cut Pro enkelheten men ändå komplexiteten - precis som MacOSX. Jag är helt självlärd i Final Cut. Lite pillnade på fritiden under ett års tid sen kunde jag och ett par kompisar göra en kortfilm vi vann pris för.

Tittar man på AVID så är fallet lite annorlunda. Jag sitter nu dagligen i både en FCP och en AVID Xpress maskin (äkta Xpress, inte DV Xpress). Efter nära ett år med Xpressen så har jag inte lärt mig 1/10 så mycket av programmet som jag lärde mig av Final Cut under första året. Programmet har ett ålderstiget interface, som kanske är effektivt för den inlärde, men verkligen inte lätt att lära sig.

Å andra sidan jobbar jag grymt effektivt idag i Final Cut. Öppenheten i system gör att det fungerar otroligt bra för andra ändamål än ren redigering också. Vi har bl.a. ett stort digitalt arkiv med alla våra reklamfilmer som vi så-när-som direkt har tillgång till och kan skicka ut på band.

Personligen ser Final Cut som en väldigt grym produkt. AVID:s system har sina fördelar med bl.a. UNITY (koppla många redigeringar samman) och sen är värstingsystem idag VÄLDIGT heta (Media Composer och DS|Nitro) vad gäller prestanda.

Ska bli intressant att se vad Apple hostar ur sig tills nästa NAB-mässa. FCP 4.5 på en Quad PPC970 2.5 GHz och något sköjsigt RT-kort kan göra mycket tillsammans med en xRaid

1
Bevaka tråden