Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textspår i Quicktime

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-27 09:13

Jag har en mov film som jag har lagt till ett textspår till (QTText format). När jag sen exporterar filen till Toast Video CD (mpg) så följer inte textspåret med, någon som vet varför ? Fungerar inte att droppa mov filen i Toast heller.

Har du testat att spara som "self contained movie" först? Jag har aldrig testat textspår själv, men det är bara en idé jag fick...

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-27 09:32

Har inte provat det faktiskt, men det kan ju vara värt ett försök.

[ 27 Augusti 2002, 09:38: Meddelandet ändrat av: jaysee ]

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-27 10:06

Nope, det funkade inte på det sättet heller....suck

Du måste bitmappa texten...

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-27 15:12

Okej, hur gör jag det ?

MPEG1 stöder inte QuickTime Texttracks (som är en mediatyp likt låt oss säga Sorenson Video, bara en annan slags mediatyp)

Tänk på när du "bränner" in texten i filmen så är den inte redigerbar och tar lite större plats än tidigare.

Egentligen ska det bara vara att exportera så bränns texten i filmen. Gör så här:
Ta din film.
Välj "Extract tracks" i Edit menyn.

Välj alla spår. Nu får du en ny film med dina spår. Du har nu "Mixed down". Välj sen att exportera till Toast eller vad du nu vill.

[ 27 Augusti 2002, 15:39: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-27 15:43

Tack, jag ska testa detta !

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-28 09:00

Tack Christopher ! Nu funkade det även om kvalitén inte blev den bästa men det är väl en annan historia?!

Jepps.. kvalité blir aldrig bra om man inte har filmen alltid i normal storlek. Texten sklar inte så bra när man drar upp den.. DVDs t.e.x klarar det eftersom dom har separata text spår likt QuickTime Text. Mpeg1 har helt enkelt inte dom funktionerna..

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-28 16:05

Det vore ju inte helt fel om Toast skulle fixa så man kan bränna texten som ett separat spår och filmen som ett. Jag är inget videogeni men det borde väl funka? SVCD är väl nåt i den stilen eller är jag helt ute och cyklar ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 16:09

Om man väljer Importera i QT Pro kan man ju importera en textfil och få in den i en QT-fil. Sedan borde det väl gå att ta in den som ett separat lager - eller?

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-08-28 19:00

Inte riktigt säker på hur du menar nu, problemet ligger i att det inte går att exportera mov filen med ett textspår i till mpeg 1,utan att man måste bitmappa texten för att få med den i exporten med försämrad kvalité på texten som resultat (vad jag har förstått iallafall)

1
Bevaka tråden