Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt webbgränssnittet på min D-Linkrouter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min D-Link, DI 604 router beter sig underligt. Jag försöker få det att fungera med två datorer (en Mac och en Windows-PC) ikopplade som ska ha internet och en bredbandstelefonibox ikopplad. Jag har Telia som bredbandsoperatör.
Har jag bredbandstelefoniboxen ikopplad så slutar internet att fungera på en av datorerna. Så jag måste rycka ur den om jag ska kunna surfa på båda datorerna.

Jag tänkte att jag skulle gå in och kolla om jag kunde ändra några inställningar i routern. Men när jag läser i manualen där det står att man ska skriva in 192.168.0.1 i en webbläsare för att komma åt ett webbgränssnitt så funkar inte det. Den får inte kontakt med routern helt enkelt, men internet funkar.
Jag har provat på både Macen och PC:n, men det funkar inte att komma åt den nånstans.

Någon som kan hjälpa mig?!
Fattar inte varför det alltid är sånt strul och oanvändarvänligt med allt som har med nätvek att göra. It just (never) works!

Du kan behöva ange ett portnummer i URL'en till den, som tex så här: http://192.168.0.1:8080 eller :8010 eller något liknande. Det beror på hur den är konfigurerad. Det är heller inte säkert att den fortfarande har det IP-nummer som står i manualen. Det är också en inställning i routern vad den skall ha för nummer.

Om du behöver kan du återfå fabriksinställningarna genom att göra reset.

Börja med att ta reda på IP-numret till routern. Det gör du genom att öppna verktygsprogrammet Nätverksverktyg (Network Utility på engelska). Gå in under fliken Netstat. Låt det översta alternativet vara valt och kör verktyget. I resultatet som visas ska något i stil med detta visas:

Destination        Gateway      
default            192.168.0.1  

Det är IP-numret till routern.

Kör en reset på den. En knapp på baksidan. Då nollställs dock alla dina inställningar och du kommer åt den på 192.168.0.1. Du kanske har ändrat på IP nummret till din Router?

Har provat att reseta routern flera gånger, dragit ur kontakten för att starta om, bytat kablar fram och tillbaks, men det funkar inte att komma åt webbgränssnittet.
Att testa med olika portnummer fungerade inte heller.
Dessutom kan jag inte använda WAN-porten längre, kunde det för några månader sen men helt plötsligt en dag slutade det funka och sen dess har jag haft bredbandskabeln ikopplad i en av LAN-portarna istället.

I Network Utility står det:
Destination Gateway
default gw-n2-m-dp-gr100.i

Så jag vettifän vad problemet är :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-06 22:06
Ursprungligen av tobiwan:

Dessutom kan jag inte använda WAN-porten längre, kunde det för några månader sen men helt plötsligt en dag slutade det funka och sen dess har jag haft bredbandskabeln ikopplad i en av LAN-portarna istället.

Där har du felet. Du måste ha bredbandet inkopplat i WAN-porten för att routern skall fungera som en router. Nu fungerar den som en switch.

Jag vet inget om Telias bredbandstelefoni, men antagligen tilldelas du ett ip-nummer för telefoni och ett för data. När du inte har telefonin inkopplad kan antagligen din 2:a dator använda sig av telefonins ip-nummer?

Testa återigen att nollställa routern. Skala bort allt annat (telefonin), slå av apparaterna och koppla in och slå på dom i ordningen från jacket till dator: Bredbandmodem >> Routerns WAN-port >> Routerns LAN-port >>Dator. Funkar inte routern behöver du en ny om du ska surfa med flera datorer samtidigt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-06 02:51

Testa att koppla i saker i rätt ordning. Här hemma gäller. 1. Bredbansmodem 2. D-linkrouter 3. Datorer. Brukar vänta 5 minuter mellan de tre stegen och då så flyter allt på bra. Värt ett försök kanske?

1
Bevaka tråden