Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook-test i M3

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 23:18

Jag läste ett test i tidningen Datormagazin (var det väl?). <-- Nej det var M3 kom jag på senare.

Ett antal bärbara datorer testades, däribland en iBook. Pc-maskinerna var i prisklassen 25 000 - 30 000 kr, men iBook, som kostar 16 000 eller så, klarade sig galant i konkurrens med datorer som kostar 10 000 kronor mer! Vad hade hänt om tidningen hade gjort ett rättvist test och låtit Powerbook G4 slåss med näbbar och klor mot pc-burkarna?

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Om iBooken klarade sig galant skulle PowerBooken mosa dem. G4 processorn gör verkligen skillnad, den har snabbare systembus också, snabbare hårddisk, listan kan bli lång.

Det har väl endå alltid vart så, ingångsmodellen av Macar vs. toppmodellen av PC-burkarna. Kan väl vara att de går efter pris eller så.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 11:41

Nämen vad då? iBook-datorn var ju 10 långsjalar billigare än pc-burkarna. Det är som att låta en flugviktare slåss i mellanvikt. Det är inte rätt. Om tidningen hade låtit Powerbook G4 gå en rond mot opponenterna från Smell, Kompaq och IBM så hade det blivit knock-out direkt och motståndarna hade legat där med fläskläppar och blåtiror och sett ut som sorgsna punschpraliner. Men det får konsumenterna alldrig reda på.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tror inte den hade piskat dem så hårt, men det hade varit en jämn fight i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 12:21

PB´n skulle däremot få örat avbitet mot denna slugger från Toshiba...

Toshiba Satellite 5100-501

32MB Geforce 4Go, Blåtand, Pentium 4 1,7 GHz... mums...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 21:15

Jo, men den kostar 42 000 kronor (exklusive moms?), väger ett kilo mer än TiBook. Toshiban är också 47,6 mm (nästan 5 centimeter!) tjock. TiBook är 26,0 mm tunn och kostar 25 000, 32 000 eller 39 200 exklusive moms beroende på konfiguration. Svårslagen med andra ord.

Kolla fakta innan ni låter drevet gå : det var inte i Datormagazin. I det senaste numret, nummer 3, testade vi en TiBook och inget annat. Kanske vi även testar en iBook i framtiden men det får tiden utvisa.

Och för protokollets skull : TiBook fick priset för bästa design i ett test där det var med tre pc-notebooks, en TiBook och en UltrasparcII-notebook för 101000kr. Apple-folket i Kista var mycket nöjda med, sägs det.

/Jocke, testred, DMz.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Joacim Melin ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 22:05

Ber tusen miljoner gånger om ursäkt! Det var M3. Sorry.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 22:07

>mongo65 (menar kongo, eh mondo...) Hehe...

42000 inkl moms för Toshiban! 40000 inkl för PB G4 667.
Visst den är lite tjockare men bra mycket bättre än en PB G4 667.
Kom inte nu med något förskönande av PB´n. En P4 på 1,7 GHz äter upp en G4 på 667MHz på de allra flesta områden. Jag har själv en G4/733 så jag är inte favoriserande.

1.7 GHz P4 / 400MHz bus Vs. 667 MHz G4 / 133MHz bus
512 MB DDR RAM Vs. 512 MB SODIMM 133MHz
32 MB DDR Geforce4 440 Vs. 16 MB DDR Ati Radeon Mobility
Vidare har båda FireWire och Combodrive. G4an har Airport (bra!). Toshiban har större HD, 3 USB, Subwoofer från Harman, inbyggd läsare för SmartMedia (skulle döda för att ha det till min Olympus), SD/MMC-kortplats samt Bluetooth.

Summan är att pezen totalt kör över Macen på allt utom storleken (och möjligtvis skärmen, 15" 1600x1200). Apple måste rycka upp sig ordentligt nu när märkespezetillverkarna börjar släppa bra mycket kraftfullare laptops till mycket lägre priser förhållandevis till prestanda/utrustning. Det är fakta. Man kan inte blunda för denna utveckling längre. Det måste till krafttag annars går det för Apple som för älskade Commodore. Och vad ska jag använda för dator då???

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 22:24
Citat:

>mongo65 (menar kongo, eh mondo...) Hehe...

Försöker du göra dig rolig eller är du bara obegåvat oförskämd?

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 22:26

Obegåvat oförskämd...

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 23:18

Bli inte ledsen nu...
Om det känns bättre kan du få kalla mig Jens-Mens om du vill.

Toshiban Max 512MB, TiBook 1GB

Toshiban har inte GBit nätverk. TiBook 10/100/1000 BASE-T

Toshiban upp till 2 timmar drift på fulladdat batteri. TiBook 5 timmar.

• Oregistrerad
  • 2002-03-11 23:46
Citat:

Skapades ursprungligen av: nicke30:
Toshiban Max 512MB, TiBook 1GB

Toshiban har inte GBit nätverk. TiBook 10/100/1000 BASE-T

Toshiban upp till 2 timmar drift på fulladdat batteri. TiBook 5 timmar.

Sant. 512MB max är dåligt. Lade inte märke till det. Troligtvis kommer det nog 512-moduler som man kan trixa in istället. Det stod 2x256MB på Toshibas hemsida.

1000Mbps ethernet. Ärligt talat, hur många använder det idag? Skulle hellre se att macarna går ner någon tusenlapp i pris utan snabbnätverket men att det fanns kvar som option för de som verkligen behöver det.

Batteritiden är lite sämre. TiBookens battteri är ruggigt bra för att vara i en bärbar dator. Men 5 timmar... Överdrivet. Som att tro på att Nokian man köper håller 260 timmar. Det gör den inte ens om man inte ringer någonting alls.

Skulle ändå utan att tveka välja en Powerbook G4 om jag fick välja en gratis av de två. Mitt machjärta sviker inte. Men faktum kvarstår att Toshiban är en hejdundrandes laptop utan motsvarighet på marknaden. Tyvärr. Men TiBooken är fortfarande överlägset läckrast och komfortablast, det kan ingen ta ifrån den.

Vi får inte glömma att PowerBook:arna inte uppdaterats på ett tag heller.

Sen tror jag inte på det där med att bara för att en dator är snabbare så är den bättre, jag är såååååååååååååååååååååå mycket kreativare på en Mac än en PC. Spelar ingen roll om jag får vänta lite längre, men jag klarar inte av att jobba kreativt på en PC.

Jag är ingen Windows-hatare, jag bryr mig inte, jag respekterar folks val av dator. Jag talar för mig själv.

Dock skulle jag valt den där 100.000 kronors PC:n, bara för att sälja den och köpa en PowerBook. Så har man lite pengar över också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-12 00:50

Visst, jag gillar Toshibas datorer, fast jag föredrar IBMs TänkPaddor. Men 4,7 cm tjock...! Över tre kilo tung! En bärbar dator ska vara liten och nätt tycker jag. Dessutom använder Toshiban Windows XP. Bläurg!

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Dessutom använder Toshiban Windows XP. Bläurg!

Det gör väl de flesta PC-datorer idag.

Fast det gör inte saken bättre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-15 13:57

Jag har testat XP parallellt med X och jag är inte imponerad. Av XP alltså. Under plastskalet är det samma gamla Windows. X däremot... Wow vilket lyft!

1
Bevaka tråden