DVD-bränningsproblem: kan inte bränna vissa DVD-R skivor, får felmeddelande att det inte är en skrivbar skiva, fast skivorna funkar fint i alla andra jag provat dom i.
Mycket möjligt att brännaren inte är perfekt, men kanske inte så troligt att just ditt ex skulle vara sämre än ett annat, det är väl antagligen isf så att den modell Apple har valt kanske inte är helt kompatibel med alla skivor på marknaden.
I vilket fall som helst så finns det en jävla massa skitskivor på marknaden och du bör låta bli att köpa det billigaste. Cdrinfo och liknande sidor har tester av brännare med olika skivor där du kan se hur bra de fungerar tillsammans och vilka skivor som generellt är skit. Skivorna marknadsförs ofta under ett namn (fuji, maxell, tdk, ...) men själva ytan som skrivs tillverkas oftast av ett fåtal tillverkare och därför kan skivor av olika fabrikat ofta vara "samma skivor" och bara för att skivor av ett visst fabrikat har varit bra en gång i tiden behöver de inte vara det senare eftersom det egentligen kan vara en helt annan skiva fast med samma tryck.
Maxell skall ha ok skivor, själv har jag inte använt dem, verbatim har generellt sett bra skivor också.
Personligen stötte jag på mest problem när jag skulle ha skivor till min Gamecube som är väldigt kräsen och den accepterade inte mina 16x Verbatim brända i 2x, jag fick då veta att Ritek G04 och G05 skulle fungera bättre och köpte sådana och allting fungerade naturligtvis. Om du kollar runt lite på reviews kommer du att se att de ger väldigt lite fel med de flesta brännare och uppenbarligen är de "lättbrända" (och lästa) skivor, tyvärr har de även ett problem som jag inte var medveten om då: De åldras fort, så redan efter några månader kan skivan som förr gick att läsa vara oläsbar om man har otur. CMC (tror jag dye-tillverkaren heter) har också en del ok skivor.
I vilket fall som helst, det finns en lösning på ovanstående problem och det är att köpa Taiyo Yudens skivor, även de är lättbrända/lättlästa men de skall ha mycket bättre hållbarhet än Ritek-skivorna. Procentuellt kostar de mycket mer och de är antagligen bland de dyraste skivorna på marknaden, men i kronor räknat så gör det ju inte särskilt stor skillnad ändå.
Själv tänker jag beställa skivor från http://svp.co.uk/ eftersom jag på det sättet kommer förbi kassettavgiften och därför får mycket billigare skivor, frakten är dock dyr med 27 euro.
Där kostar billiga "skitskivor" ca 1.80, ritek G05 går på runt 2.50 och Taiyo Yuden kostar säkert uppemot en 8kr eller så, men man får som sagt vad man betalar för. Vill du snåla så får du leva med misslyckade bränningar, filmer som hackar, skivor som blir oläsbara med tiden eller kanske är det från början. Vill du slippa problemen är det bara att lägga några kronor extra per skiva.
(En bra kombination hade ju varit typ Verbatimskivor med Taiyo Yuden-dye, nu vet jag inte om just det finns..)