Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Animering i Image Ready

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Jag hundrar hur man får in en ny bild i en påbörjad animering i Image Ready.
Jag ville nu ha en bild till i den. En förstorad gubbe av samma som jag börjat på. Den ska vara i en ny frame.
Men då jag öppnar den aktuella bilden skapas det ju ett nytt dokument, eller ny animation..

Hur ska jag få in den nya bilden i samma animation från början.?

Hoppas jag uttrycker mej klart nog.:confused:

Karin

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-05 17:23

Enklast lägger du den i ett nytt lager i din befintliga animation och gör sen en ny frame i början där du knäpper på synligheten enbart av det nya lagret.

Men jag förstår inte riktigt hur jag får in den nya bilden i ett nytt lager, Det bildas ju en ny animation då jag öppnar en ny bild. Hämtar den från den mapp jag har dom.

KArin

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-05 17:34

Du har en lagerpalett precis som i Photoshop också. Lägg den nya bilden i ett nytt lager där.

Ok, det ska jag prova. Återkommer..

Tack !

Nu har jag provat..
Men..det blir ju ett nytt lager 1 igen. Som att jag öppnar ett helt nytt dok. i Photoshop.
Det hela vore ju att få in den nya bilden i samma lager palett.
Jag förstår inte alls detta..:(

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-05 18:52

Gå till animeringspaletten i animeringsbilden och lägg till en ny frame först. Markera den nya framen. Öppna den nya bilden och kopiera och klistra in i ett nytt lager i animationsbilden. Släck alla lager utom ditt nyskapade i lagerpaletten.

Hurra. Nu har jag lyckats göra en liten animation. Gm att kopiera ett lager och bearbeta bilden där.
Men, jag kan bara spara i psd..
Det ska väl vara gif för att fungera.
Men det finns ingen stans där det går att spara som gif.
Lagren måste väl vara kvar?
Karin

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-05 21:20

Här sparar du filen som en gif:
Fil > Spara optimerad som...

Lagren behöver du inte tänka på. Se bara till att du även sparar din fil som .psd så du har något att backa till om du behöver ändra något.

Edit: rättat mina egna fel

Hej !

Ok, jag gjorde det. Men då jag ska titta på animationen i webläsaren blir det enbart en stillbild..?!
Tack för hjälpen här..:)

Karin

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-06 17:06

Har du kollat i manualen?

Jo...men nu har det ordnat sig...Det är info paletten ju... :+)

1
Bevaka tråden