Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme till både Mac och Windows-PC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska få min MacBook nästa vecka (wiiie!!!) och vill då skaffa ett trådlöst nätverk hemma så man kan glida runt med MacBooken i flera olika rum utan att behöva ta nätverkskabel med sig.
Funderar också på att köpa ett Airport Extreme-kort till min PowerMac dp G5, så jag kör trådlöst till den också.
Flickvännen har en Windows XP-maskin som jag inte vill köpa något till så den tänkte jag bara dra en sladd från till den trådlösa basstationen.
Jag har även en bredbandstelefonibox som jag måste kunna ha ikopplad.

Alltså:
- PowerMac G5 med airport extreme-kort.
- MacBook.
- Windows XP-maskin som har vanligt nätverkskort, icke trådlöst.
- Bredbandstelefonibox.

Jag läste lite om Apples Airport Extreme basstation och den verkar bra, men där finns bara 1 st LAN-port på den och som jag vill ha det nu så vill jag ha två LAN-portar en till windows xp-datorn och en till bredbandstelefoniboxen.
En lösning skulle kanske varit att köpa ett trådlöst nätverkskort till Windows-burken, men hade helst velat slippa det både för pengarna och för att det oftast är så struligt att få windowsgrejer att fungera.

Jag är ganska fet-trött på min icke trådlösa D-Linkrouter som fungerar lite som den vill ibland också, så den hade jag helst velat slippa blanda in.

Finns det kanske något bättre alternativ än Airport Extreme basstation som har fler LAN-portar om man vill koppla in fler icke trådlösa grejer? D-Link vill jag inte köpa igen. Jag vill helst att det ska fungera lika enkelt som Apples produkter gör.

Känns som det hade varit lättare om flickvännen haft en Mac. Men har inte riktigt råd att köpa en till henne just nu, annars hade det känts som den smidigaste lösningen.

En AirPort Extreme har en LAN-port och en WAN-port. Om jag förstår dig rätt så använder du en bredbandstelefonibox för att koppla upp dig mot Internet. I så fall ska du koppla den på WAN-porten och PCn på LAN-porten.

Internet <----> Bredbandstelefonibox <----> (WAN) AirPort Extreme (LAN) <----> PC

I annat fall kan du köpa en switch och koppla in den på LAN-porten. En switch fungerar som ett grenuttag och gör att du kan koppla in fler noder i nätverket.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-06 02:48

Är det möjligt att koppla på en trådlös sändare i ett LAN uttag på en D-link, som sedan sänder till min Mac. Eller måste jag köpa en Airport-station och koppla in en switch på den för att få ut internet till våra 3 PC-burkar.

Ursprungligen av latjo:

Är det möjligt att koppla på en trådlös sändare i ett LAN uttag på en D-link, som sedan sänder till min Mac.

Ja, du kan koppla in en sändare (basstation) i ett befintligt nätverk. Det du ska ha är en accesspunkt (även kallad brygga).

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-06 13:14

Vad är en accespunkt/brygga? Var i kedjan ska den kopplas in?

En accesspunkt är en basstation för det trådlösa nätverket. Den fungerar som en brygga mellan de trådlöst anslutna noderna och de som är anslutna med kabel. Se det som en switch som inte behöver kablar.

Den kan i princip kopplas in var som helst i nätverket. De flesta kopplar in sin accesspunkt direkt efter en router. Alltså så här:

Internet <---> Router <---> Accesspunkt

Alternativt så här om routern saknar inbyggd switch och man vill ha en del av nätverket kabelbaserat:

Internet <---> Router <---> Switch <---> Accesspunkt

Läs mer om accesspunkter.

1
Bevaka tråden