Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer jag att kunna göra?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt den här datorn, den borde komma med posten under veckan som kommer...

iMac G4 15" (flatpanel)med följande:
800 Mhz processor
60 GB HD
768 (256+512)MB ram minne
Original mus och tangentbord
Originala högtalare
OS X, 10.4 Tiger på DVD skiva
Skiva med övriga program

I original har datorn
Nätverkskort 10/100
Modem
2 USB utgånger + två i tangentborg
2 FireWire utgånger
Utgång för ljud till medföljande högtalare samt en extra ljudutgång

Vad kommer/kommer jag inte kunna göra med den? Eller rättare sagt, vad kommer jag inte kunna göra med den? Förutom spel, det var jag mindre brydd i...

Tack på förhand!

Vad du kan och inte kan göra beror helt på vad du vill göra

Nej, skämt åsido så anser jag att du kommer att kunna köra det mesta utom dom riktigt "tunga" programmen (men någon annan tycker säkert något annat). Räkna bara inte med något prestandamonster.

Välkommen till forumet föressten!

Det jag har tänkt är väl lite lätt musikproduktion, internet, bildredigering (här kan det dock bli lite tyngre/större saker) och så!

Tack, det verkar vara ett härligt ställe detta

Fick låna en Powerbook G4 Titanium på 400MHz och med 512MB RAM (körde 10.4 Tiger) av en kompis innan jag bestämde mig för att köpa Mac själv (väntar på Leopard). Som jag upplevde det så klarade den det mesta. Trots att den inte var något fartmonster kunde jag till och med redigera saker i Photoshop. Det enda jag hade problem med var iWork men jag tror snarare att det berodde på grafikkortet än på processorn och minnet.

Alltså som jag ser det så skulle du väl kunna göra det mesta på den, förutom tyngre videoredigering och spel, men det brydde du dig inte mycket om ändå så det kvittar ju.

Hoppas att det var till nytta

PS. Tycker att iMac G4 Globe (den du köpt) är den snyggaste Macen till dags dato.

Hur länge tros den hålla utan att jag behöver köpa en ny dator? Vilka uppgraderingsmöjligheter finns det?

PS. Håller med, den ser "helt ok" ut

Din dator verkar komma ur samma kull som min. Det enda som skiljer är att jag har 17", 80 Gigabytes hårddisk och en mus från Microsoft. Jag har haft min i tre år, och den tuffar på som ny fortfarande, mycket nöjd. Grattis till valet!

Det enda man kan stoppa i datorn (utom att byta grejer, då) är trådlöst nätverkskort. Unreal tournament 2003+4 är spelbara (nätt och jämnt), men inte de mer avancerade banorna. Man kan spela de minsta HD-trailrarna (480) från Apples hemsida utan att det hackar alltför mycket, om man stängt alla övriga program först.

Kan tänka mig att tung bildredigering kan bli... tung. Men jag vet inte så noga, eftersom jag inte håller på med sånt precis.

Och du kommer märka att det är mycket trevligt med ställbar skärm.

Vet inte vad jag ska säga mer... I övrigt funkar väl det mesta som vilken Mac som helst.

Jo, det verkar onekligen som att jag kommer bli nöjd med den, det är min första mac så det ska bli lite spännande när jag får den

Jag återkommer nog om vad den verkligen klarar när jag skaffat den, ska installera photoshop och köra de riktigt grova bilderna jag har bara för att testa hur långt det går att ta den

Som alltid, mer minne = gladare dator = gladare användare.

Välkommen till forumet! (än en gång)

Ok, nu har jag den i min ägo... Och jag säger;

OJ!

In capitals Jag kommer nog aldrig mer att vilja röra i en PC! Så fruktansvärt snygg, härlig, lätthanterlig, lättmodifierad, användarvänlig, smidig... God knows where it ends!

Och vad klarar den då? Tja, hittils har den klarat det mesta jag gjort utan att bråka, men jag har inte överfört de största bilderna till datorn än. Men som det är nu kör jag med fyra olika skrivbord, photoshop i två, msn/internet i ett och allt övrigt i det sista. Har inget att klaga på!

Däremot tycker jag att musen laggar lite ibland, vilket dock beror på underlaget troligtvis, samt att firefox är lite segt på att starta ibland.

Förslag på saker att göra/hämta/installera med en nyinförskaffa imac, någon?

Om du inte redan har det, iLife '06! Helt underbart enl. undertecknad.

Ursprungligen av christianolsson:

Om du inte redan har det, iLife '06! Helt underbart enl. undertecknad.

... men iPhoto med 25000 bilder är nog fortfarande i segaste laget på vilken mac som helst och rena döden på en G4.

Annars så kan den "allt" - CS/CS2-paket, Office 2004, iMovie/iDVD (om du kan vänta lite extra), m.m m.m. Nema problema.

Skaffa sedan en separat FireWire-hårddisk när den interna blir full (varför FW och inte USB2 kan du läsa bl a här). Sedan skadar det inte att maxa minnet även om 768MB är ganska OK. Kolla på http://www.crucial.co.uk efter minne och läs på Low End Mac om just din datormodell.

Uppdatering ett år senare (En Switchers Epilog... )ca:

Allt flyter skitbra, iLife funkar också (inklusive iPhoto, med visserligen inte 25000 bilder men iallafall 10000 ).

Kör illustrator, photoshop, iphoto och iweb samtidigt, och visst går det inte "dual core-fort" men det går iallafall, vilket jag är grovt imponerad av Nästa steg är inköp av extra minne och FW-hårddisk, precis som johan_tanying sa!

Eller ny iMac, men vi får se. Är fortfarande nöjd med denna

vänta till den 7 Augusti med att köpa iMac .. kommer nog en ny då ..

men jag rekomenderar starkt att du satsar på en Intel Mac inom den närmaste tiden för du får ju då möjligheten att köra vad du vill , Windows (spel), OS X osv ..

men vi måste alla börja någonstans ...

Jo, vet, men det är isåfall inte aktuellt förrän till vintern i vilket fall.

Är för övrigt nöjd med att köra "bara" OSX, ser ingen anledning att använda windows utom möjligtvis att feltesta det jag producerar i OSX. Finns ju däremot andra anledningar att uppgradera till intel...

Kul läsning!

Trevligt att kunna se hur switchningen förlöpte... Vad jag inte kan uttyda är om du maxade RAM-minnet (får det plats 2gig eller??) för om du kör PS, Illustrator, iWeb, iPhoto samtidigt på 768... Då måste det vara seeeeegt!
Håkan

Har inte maxat någonting, kör med mina glada 768... Som sagt, 100% superspeed är det inte då jag kör dem samtidigt, men slår jag ner iphoto och kör bara de tre andra så är det faktiskt inga större problem

1
Bevaka tråden