- illbatting
- Medlem ●
- Lidingö
- 2006-08-06 15:46
Hej!
Jag bytte till mac för två dagar sedan. Är nöjd långt över alla förväntningar. Jag har irriterat mig till leda över alla "Mac-Zealots" som försöker konvertera alla till Mac .. men har nu insett att de faktiskt har lite att komam med! Operativet är mkt skönt, om än inte alltid så intuitivt.. Hårdvaran är otroligt vacker! .. nåväl .. nu undrar jag över en del saker!
Uppspelning av filmer
Vad använder ni för proram för att spela upp filmer? Jag har laddat ned både VLC och codecs till QT, men inget av alternativen känns helt 100. QT kan inte spela upp ljud på en del filmer och VLC kan inte startas via Front Row. I nuläget kör jag de filmer som går i QT via FR, annars kör jag VLC. Lite segt att gå fram till datorn och byta till VLC om jag märker att ljudet inte fungerar i QT dock. Det ger ett dåligt intryck av Mac till medtittare! Dessutom känns applikationerna slöa, men det kanske blir bättre med 2GB ram i nästa vecka!
TextEditor
Jag kör för närvarande vim/gvim då jag kommer från BSD. gvim känns inte jättestabilt under os x dock .. min font, bitstream mono, fungerar sådär .. fpr lite "scrambled" text när jag öppnar filer osv. Kan använda vanliga vim i console .. men saknar vissa syntax färgscheman.
Finns det några andra trevliga _GRATIS_ editors till os x? Jag är mkt förtjust i vims kontroller så något liknande skulle inte skada. Annars anser jag att macros är mkt viktigt! Jag vill alltså kunna skriva in typ #fori så matar den fram ett lägre text-stycke. Syntax highlighting är också viktigt .. gärna att man kan ladda scheman för färger. Även sk "split panes" dvs möjligheten att ha flera filer öppna samtidigt
se bild http://daveg.outer-rim.org/images/screenshots/screenshot-darkenergy-thumb-20060111.jpg
Det jag gö med editorn är främst att programmera i C, PHP, Python och Java ... samt lite HTML förstås!
Sleep
Har läst att man kan få os x att sova till hdd istlället för ram, vilket är trevligt. Min fråga är nu hur säker vanliga sleep är. Det känns så snabbt! Är det helt säkert att bara slänga igen locket på burken och lägga ner den i väskan i några dagar? Är det en lämplig lösning att köra sleep varje natt när man går och lägger sig istället för att stänga av datorn? Hur länge kan den stå på sleep utan att batteriet tar slut? Tär det inte på batteriet?
Batteriet
Ska man ta ut batteriet ur en MacBook? På PC-maskiner ska man ta ut batteriet när man kör på AC .. men har hört att detta inte behövs på MacBook .. stämmer detta? Varför har detta inte anammats i PC scenen? Några andra tips för att få det att räcka lääänge?
Tack på förhand!!!