Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook ägare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag bytte till mac för två dagar sedan. Är nöjd långt över alla förväntningar. Jag har irriterat mig till leda över alla "Mac-Zealots" som försöker konvertera alla till Mac .. men har nu insett att de faktiskt har lite att komam med! Operativet är mkt skönt, om än inte alltid så intuitivt.. Hårdvaran är otroligt vacker! .. nåväl .. nu undrar jag över en del saker!

Uppspelning av filmer

Vad använder ni för proram för att spela upp filmer? Jag har laddat ned både VLC och codecs till QT, men inget av alternativen känns helt 100. QT kan inte spela upp ljud på en del filmer och VLC kan inte startas via Front Row. I nuläget kör jag de filmer som går i QT via FR, annars kör jag VLC. Lite segt att gå fram till datorn och byta till VLC om jag märker att ljudet inte fungerar i QT dock. Det ger ett dåligt intryck av Mac till medtittare! Dessutom känns applikationerna slöa, men det kanske blir bättre med 2GB ram i nästa vecka!

TextEditor

Jag kör för närvarande vim/gvim då jag kommer från BSD. gvim känns inte jättestabilt under os x dock .. min font, bitstream mono, fungerar sådär .. fpr lite "scrambled" text när jag öppnar filer osv. Kan använda vanliga vim i console .. men saknar vissa syntax färgscheman.

Finns det några andra trevliga _GRATIS_ editors till os x? Jag är mkt förtjust i vims kontroller så något liknande skulle inte skada. Annars anser jag att macros är mkt viktigt! Jag vill alltså kunna skriva in typ #fori så matar den fram ett lägre text-stycke. Syntax highlighting är också viktigt .. gärna att man kan ladda scheman för färger. Även sk "split panes" dvs möjligheten att ha flera filer öppna samtidigt

se bild http://daveg.outer-rim.org/images/screenshots/screenshot-darkenergy-thumb-20060111.jpg

Det jag gö med editorn är främst att programmera i C, PHP, Python och Java ... samt lite HTML förstås!

Sleep

Har läst att man kan få os x att sova till hdd istlället för ram, vilket är trevligt. Min fråga är nu hur säker vanliga sleep är. Det känns så snabbt! Är det helt säkert att bara slänga igen locket på burken och lägga ner den i väskan i några dagar? Är det en lämplig lösning att köra sleep varje natt när man går och lägger sig istället för att stänga av datorn? Hur länge kan den stå på sleep utan att batteriet tar slut? Tär det inte på batteriet?

Batteriet

Ska man ta ut batteriet ur en MacBook? På PC-maskiner ska man ta ut batteriet när man kör på AC .. men har hört att detta inte behövs på MacBook .. stämmer detta? Varför har detta inte anammats i PC scenen? Några andra tips för att få det att räcka lääänge?

Tack på förhand!!!

Uppspelning av filmer:
Det ska inte behövas så mycket mer än DivX och Windowsmedia plugin för att de allra flesta filmformat ska funka i QT. Om de inte är kodade i nåt exotiskt format förstås.

Vilket format är det som inte funkar för dig?

http://www.divx.com/divx/mac/download/
http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm

Batteriet:
Jag har då aldrig tagit ut batteriet ur nån bärbar mac jag använt när jag kör på AC. I MacBook manualen står det dessutom så här:

"f the battery icon in the Finder menu bar is set to show the percentage of charge,
sometimes the battery won’t show a full 100 percent charge when the power adapter
is attached. This is normal behavior; battery life is maximized if charging is not
continuously cycled on and off when the battery’s charge capacity is between 95 and
100 percent.
When the battery level eventually drops below 95 percent, it will charge
all the way up to 100 percent. "

Texteditor
Själv använder jag SubEthaEdit som funkar bra när man programmerar.

Sleep
Ja, använd sleep. Det är så behändigt att bara sätta sig upp i sängen och lyfta locket på datorn när man vaknar
Datorn klarar sig nog minst en vecka om batteriet är fullt och minst en natt om den somnat pga att batteriet är slut.

Batteri
Det finns inget som säger att batteriet håller längre för att man tar ut det (förutom datorägare som har fått för sig det). Alla batterier kanske inte fungerar på exakt samma sätt men för Apples batterier gäller det att de mår bättre av att laddas ur halvt två gånger än att laddas ur helt en gång. Alltså ska man ladda batteriet så fort man får möjlighet och man behöver inte vänta tills det tar slut.

Min iBook hade batteriet i hela tiden och jag laddade när jag hade ström tillgängligt. Enligt Apple kan det vara bra att kalibrera batteriet ibland (ladda upp helt, ladda ur helt och ladda upp igen) så det gjorde jag ca en gång i månaden. Resultatet blev att jag hade 95% kapacitet kvar efter ett år och 160 laddningscykler, vilket är långt över förväntan (hade hoppats på 80%).

Ursprungligen av cable_guy6:

Texteditor
Själv använder jag SubEthaEdit som funkar bra när man programmerar.

Den är dessvärre inte gratis

Ursprungligen av illbatting:

Den är dessvärre inte gratis

Den är gratis för privatpersoner men om man ska använda den i komersiella syften måsta man betala en slant. Enda begränsningen är att om man lämnar programmet inaktivt i en minut så står det "Not for comersial use" i svag grå text i bakgrunden.

Ursprungligen av Hakro807:

Det låter helt otroligt eftersom ett li-ion-batteri som förvaras "optimalt", dvs. i kylskåp och med 40 procent laddning tappar cirka 5 procent i kapacitet per år. Att du lyckats behålla den kapaciteten på ett batteri som suttit i en varm maskin och laddats ganska många gånger känns inte sannolikt. Hur fick du veta att du hade 95% kapacitet kvar, mätte du upp batteriet när det var nytt och efter ett år eller använde du något program för att kolla upp det?

coconutBattery
Det kanske inte stämmer exakt men det tappade inte mycket kapacitet

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-07 16:17

Den är gratis för privatpersoner men om man ska använda den i komersiella syften måsta man betala en slant. Enda begränsningen är att om man lämnar programmet inaktivt i en minut så står det "Not for comersial use" i svag grå text i bakgrunden.

De har ändrat licensen sedan dess. Nu behöver alla betala.

Jag har börjat att använda Eclipse för mina små programmeringsbehov. Det stödjer alla möjliga programmerings- och markup-språk, även om det är lite tungstartat. Annars Smultron.

Min iBook hade batteriet i hela tiden och jag laddade när jag hade ström tillgängligt. Enligt Apple kan det vara bra att kalibrera batteriet ibland (ladda upp helt, ladda ur helt och ladda upp igen) så det gjorde jag ca en gång i månaden. Resultatet blev att jag hade 95% kapacitet kvar efter ett år och 160 laddningscykler, vilket är långt över förväntan (hade hoppats på 80%).

Det låter helt otroligt eftersom ett li-ion-batteri som förvaras "optimalt", dvs. i kylskåp och med 40 procent laddning tappar cirka 5 procent i kapacitet per år. Att du lyckats behålla den kapaciteten på ett batteri som suttit i en varm maskin och laddats ganska många gånger känns inte sannolikt. Hur fick du veta att du hade 95% kapacitet kvar, mätte du upp batteriet när det var nytt och efter ett år eller använde du något program för att kolla upp det?

Jag har installerat flip4mac, divx och 3ivx .. de filmer jag inte kan spela är xvid ..

Ok, det låter ju som att man inte ska behöva koppla bort batteriet när man kör på AC .. det låter ju skönt! Fast under en natt kanske man går under 95% några gånger om man kör sleep? Till slut blir det ju några charge cycles!!

Ytterligare en fråga!

Kan man på något sätt få Finder att visa previews av filmer istället för ikoner som med bilder? Kan man på något sätt förstora bildernas previews utan att förstoar ikonerna?

Jag har installerat flip4mac, divx och 3ivx .. de filmer jag inte kan spela är xvid ..

3ivx har jag svårt och tro att den gör så mycket nytta. 3ivx (om det är denna du menar: http://www.3ivx.com/download/macos.html) har såvitt jag vet inte portats för Intel-processorer (Universal Binary) och används då inte ens av Quicktime även om du har installerat den.

Nu kollar inte jag särskilt mycket på film på min mac så jag vet inget sätt att spela upp xvid filer i FrontRow.

Ursprungligen av Rickard A:

[...] har såvitt jag vet inte portats för Intel-processorer (Universal Binary) och används då inte ens av Quicktime även om du har installerat den. [...]

haha, snyggt jobbat av mig alltså.

Kan hur som helst inte få något ljud i de filmer jag har:

-rwx------ 1 gs gs 733616128 Aug 6 14:50 derailed.cd1.dvdrip.xvid-deity.avi
-rwx------ 1 gs gs 732383232 Aug 1 22:25 derailed.cd2.dvdrip.xvid-deity.avi
-rwx------ 1 gs gs 733548544 Jul 24 14:10 dmd-shestm-cd1.avi
-rwx------ 1 gs gs 733782016 Jul 24 15:15 dmd-shestm-cd2.avi

.. i vlc fungerar det utmärkt .. andra filmer (från mobilen tex) ger ljud perfekt.

haha, snyggt jobbat av mig alltså.

Kan hur som helst inte få något ljud i de filmer jag har:

-rwx------ 1 gs gs 733616128 Aug 6 14:50 derailed.cd1.dvdrip.xvid-deity.avi
-rwx------ 1 gs gs 732383232 Aug 1 22:25 derailed.cd2.dvdrip.xvid-deity.avi
-rwx------ 1 gs gs 733548544 Jul 24 14:10 dmd-shestm-cd1.avi
-rwx------ 1 gs gs 733782016 Jul 24 15:15 dmd-shestm-cd2.avi

.. i vlc fungerar det utmärkt .. andra filmer (från mobilen tex) ger ljud perfekt.

Kan tyvärr inte ge fler tips än som redan getts. Jag vet dock att filmer som kodats i format "X" (fast som sedan gömmer sig under en ".avi" ändelse) kan ha kodats med en massa underliga settings. På PC så laddar man ju ofta hem hela paket/samlingar med kodex för att kunna spela upp "alla" format. På Mac är utbudet av motsvarade kodex inte lika heltäckande.

Det finns frontrow liknade program som har stöd för vlc (Remote Buddy?). Sök så kommer du hitta flera.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-08-06 22:24

Bästa texteditorn till OS X är ju helt klart TextMate, som går att få så billigt som samvetet tillåter.

Ursprungligen av MagnusB:

Kan tyvärr inte ge fler tips än som redan getts. Jag vet dock att filmer som kodats i format "X" (fast som sedan gömmer sig under en ".avi" ändelse) kan ha kodats med en massa underliga settings. På PC så laddar man ju ofta hem hela paket/samlingar med kodex för att kunna spela upp "alla" format. På Mac är utbudet av motsvarade kodex inte lika heltäckande.

Det finns frontrow liknade program som har stöd för vlc (Remote Buddy?). Sök så kommer du hitta flera.

Ett av de mer kompletta?
http://www.equinux.com/us/products/mediacentral/index.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-06 20:27

http://www.cocoadev.com/index.pl?TextEditors

Testa Smulton den är bra. Textwrangler ska vara bra men jag tycker personligen att de n har så fula knappar. Jag tycker nog att du skall ta o testa på Textmate och SubEthaEdit ifall du använder editorn mycket.

Jag har hört mycket gott om Smultron. Gjort av svensk och gratis dessutom.
http://smultron.sourceforge.net/

• Oregistrerad
  • 2006-08-06 22:34

codecs till mac?

trodde bara det behövdes/fanns till pc. jag har inte stött på att filmer inte fungerat eller att jag inte hört ljud. jag kör mest mediaplayer eller vlc eftersom spolningskontrollerna är enklare där än i qt.

ta ur batteriet när man kör ac??? ngn har haft pc för länge asså....

Ursprungligen av vulpes:

codecs till mac?

trodde bara det behövdes/fanns till pc. jag har inte stött på att filmer inte fungerat eller att jag inte hört ljud. jag kör mest mediaplayer eller vlc eftersom spolningskontrollerna är enklare där än i qt.

Codecs behövs för mac precis som för pc. För macen är det om man vill kunna spela upp filerna i Quicktime eller program som använder sig av Quicktime, t ex iMovie. För PC är det t ex för Windows Media Player. Sen finns det till bägge systemen fristående program typ VLC som i sig har stöd för olika codec.

Hej!

Finns det några andra trevliga _GRATIS_ editors till os x? Jag är mkt förtjust i vims kontroller så något liknande skulle inte skada. Annars anser jag att macros är mkt viktigt! Jag vill alltså kunna skriva in typ #fori så matar den fram ett lägre text-stycke. Syntax highlighting är också viktigt .. gärna att man kan ladda scheman för färger. Även sk "split panes" dvs möjligheten att ha flera filer öppna samtidigt

se bild http://daveg.outer-rim.org/images/screenshots/screenshot-darkenergy-thumb-20060111.jpg

Det jag gö med editorn är främst att programmera i C, PHP, Python och Java ... samt lite HTML förstås!

Det finns ju någon form av vi-mode för emacs. Jag vet dock inte hur det fungerar jämfört med riktiga vim.
Om man installerar emacs via darwinports eller fink så får man en X11-variant, men det finns även några OSX-applicationfierade varianter av emacs.

/m

Nu fungerar ljudet. Tack, eQ!

Ursprungligen av eQ:

Är inte Universal och kan inte användas av Quicktime med mindre än att man göra QT i Rosetta-läge.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-07 18:41

Att ljudet inte funkar i QT är med största sannolikhet att du saknar AC3-codec. Tyvärr har jag inte hittat någon för Intel som funkar bra. Det finns en som halvfunkar men ger hackigt ljud.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-08 23:31

Har för mig att jag testat båda med samma dåliga resultat. De är kanske en och samma. Testa gärna och rapportera.

Citat:

Testa gärna och rapportera.

min macbook har inte anlänt än

båda ac3-codecsen var helt värdelösa.
så om man vill se xvid-filmer med ac3-ljud är det bara vlc som gäller?

• Medlem
  • 2006-08-14 16:09
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-14 18:12
Ursprungligen av eQ:

Funkade fint för mig, tack!

1
Bevaka tråden