Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ruttna företagskultur

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har varit omnämnt nyligt i samband med ett debakel kring aktieoptioner som använts på ett olagligt sätt och företaget undersöks just nu kring dessa turer. I samband med detta berättar David Sobotta, som jobbat 20 år på Apple och sett en hel del, om en rutten företagskultur där personer på ledningsnivå kan göra lite som de vill så länge de säger vad Jobs vill höra. Speciellt VP-positionerna (vice presidents) har mycket makt och gör lite som de vill med Apples pengar och anställda.

Anyone who has worked at Apple, if they are honest and can detach themselves from the situation knows that Apple has accorded their vice presidents a special status to do pretty much what they please as long as they tell Steve what he wants to hear and the numbers don't look especially bleak.

Läs hela texten: The kiss up culture of Apple and why it matters

[Via [url="http://daringfireball.net/linked/2006/august#..."]DF[/url]]

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-08 11:59

Så är det nog i många amerikanska företag. Jag skulle inte vilja ha Steve Jobs som boss. Men han är en av nutidens mest innovativa människor, jag köper hans grunkor även han egentligen är ett svin som chef och arbetsgivare.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-08 12:23

Man vill ju gärna tro att Apple är en "good corporate citizen" med lite samvete och ansvar utan att förden skull bli nån slags Greenpeace. Tyvärr är det ju inte så, och jag tycker mig märka på små, små detaler här och där hur man är på väg att bli lika giriga och behandla sina kunder lika arrogant som vilket annat storbolag som helst.

Det gör mig orolig, eftersom Apple till största del grundar sin existens på extremt hög varumärkeslojalitet, dvs folk med Mac är mer engagerade i "sitt" bolags förehavanden, osv. En typisk sådan kund kan svälja enormt mycket skit innan han/hon byter märke, men när han/hon gör det, så är det ofta med stor bitterhet och dom blir lika aktiva som "anti" sitt märke som don tidigare var "för".

Min oro är att Apples väg kommer att skapa en jäkla rekyl om några år.

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 18:51
Ursprungligen av Danne V:

Man vill ju gärna tro att Apple är en "good corporate citizen" med lite samvete och ansvar utan att förden skull bli nån slags Greenpeace. Tyvärr är det ju inte så, och jag tycker mig märka på små, små detaler här och där hur man är på väg att bli lika giriga och behandla sina kunder lika arrogant som vilket annat storbolag som helst.

Påminner mig lite om Nintendo faktiskt. Blev ju ganska otrevliga mot framför allt tredjepartstillverkare under sena 90-talet under Yamauchis ledning. Men nu har de ändrat sig totalt och det är Sony som är arroganta numera. Kanske Apple också gör en omställning mot sina kunder om de ser att det inte funkar längre. Men än så länge tycker jag det är helt OK. Har sett vissa skräckexempel, och vissa sucess stories, så Apples support verkar vara en blandad påse. Själv tappade jag förtroendet då min nano var inne på lagning i två månader och slarvades bort men återfick förtroendet då de gave mig en 4 gb istället för 2 som kompensation. Seriöst hanterat, bra sätt att ursäkta sitt beteende. Apology accepted

Att läsa "iCon - Steve Jobs" av Jeffrey Young och William Simon är en spännande, och skrämmande, upplevelse... Jag skulle nog inte vilja vara släkt med/beroende av/anställd hos Mr Jobs...
En sådan ledarstil bara måste smitta av sig i företaget.

Jag tror att Apples allra högsta ledning gör ett rätt bra jobb, de har uppenbarligen gjort klockrena satsningar på senare år. Från iMac via iPod och iTMS till den vågade övergången till Intel nu senast. Jobs verkar inte vara den lättaste att jobba under, men han har en vision och ett tänkande som jag tror inspirerar och sporrar medarbetarna. Jag tror även att det jobbar tusentals väldigt duktiga människor "på golvet" hos Apple. Utvecklarna, av både hårdvara och mjukvara, designerna (stavn?) och alla andra har skapat en del fanastiska produkter. Men det verkar finnas ett mellanskikt som varken bryr sig om Apples bästa, användarnas bästa eller de anställdas bästa. Istället gör de sig fina hackor på Apples framgångar. Och Apples företagskultur gör att de får hållas och kan dunka varandra i ryggen.

Haha, jag drömde härom natten om att jag givit ut någon produkt som fick Jobs att kontakta mig och erbjuda mig jobb. Nej, det var ingen önskedröm, utan en ganska svart dröm. Jag (drömde att jag) reagerade med förvåning och stor skepsis, med "varför skulle du vilja ha mig som anställd och varför skulle jag vilja ha dig som chef?" Jag var inte intresserad och kände oro för att jag skulle låta mig övertalas. "You don't want me, because I think too different for you." var min slutsats.

Jag inser att det hela var inspirerat av den där historien där konkurrenterna till SoundJam (A-nånting?) kontaktades av Jobs efter att köpet av SoundJam var klart. Varför pratade han inte med dem innan, när de hade något att diskutera? Nu skulle han bara jäsa lite och göra klart för dem att deras produkt inte hade någon framtid. Dessutom läste jag nyligen historien om hur Jobs i början var motståndare till GUI och behövde övertalas av Raskin att satsa på det som Raskin korrekt menade var framtiden. Nej, Jobs är arrogant av bara tusan och långt från den visionär många tror (visionerna kommer nerifrån). Men en bra affärsman.

Att mellanchefer ofta är nickedockor är väl nästan ett accepterat faktum. Man har mycket att vinna på att sitta där, och är man kaxig mot chefen ovanför så åker man ut direkt. Så är det väl överallt?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag inser att det hela var inspirerat av den där historien där konkurrenterna till SoundJam (A-nånting?) kontaktades av Jobs efter att köpet av SoundJam var klart. Varför pratade han inte med dem innan, när de hade något att diskutera? Nu skulle han bara jäsa lite och göra klart för dem att deras produkt inte hade någon framtid.

Det var Panic med deras MP3-spelare Audion..
Här finns hela historien. http://www.panic.com/extras/audionstory/
/Thomas

Ursprungligen av J Thomas E:

Det var Panic med deras MP3-spelare Audion..
Här finns hela historien. http://www.panic.com/extras/audionstory/
/Thomas

Just precis den! Tack!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-08 14:10

Haha, jag drömde härom natten om att jag givit ut någon produkt som fick Jobs att kontakta mig och erbjuda mig jobb. Nej, det var ingen önskedröm, utan en ganska svart dröm. Jag (drömde att jag) reagerade med förvåning och stor skepsis, med "varför skulle du vilja ha mig som anställd och varför skulle jag vilja ha dig som chef?" Jag var inte intresserad och kände oro för att jag skulle låta mig övertalas. "You don't want me, because I think too different for you." var min slutsats.

Han hade kanske ett restlager av gamla ADB-möss som behövde få sig en uppfräschning?

Ingemar Ragnemalm
Retro Hardware Manager

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 22:45

Dessutom läste jag nyligen historien om hur Jobs i början var motståndare till GUI och behövde övertalas av Raskin att satsa på det som Raskin korrekt menade var framtiden. Nej, Jobs är arrogant av bara tusan och långt från den visionär många tror (visionerna kommer nerifrån). Men en bra affärsman.

Bill Gates är en bättre affärsman

Jag har alltid trott att Steve Jobs är den tekniska människan som ser saker genom konsumenters perspektiv. Trodde det var han som såg potentialen bakom grafiska användargränsnitt..

Ursprungligen av SeBBBe:

Bill Gates är en bättre affärsman

Jag har alltid trott att Steve Jobs är den tekniska människan som ser saker genom konsumenters perspektiv. Trodde det var han som såg potentialen bakom grafiska användargränsnitt..

Det är den bild man får. Raskin var den riktiga visionären, hjärnan bakom Macen. Han är ofta ignorerad, alltför ofta. Han var en okänd superstjärna, tyvärr är han borta nu. (Dog i cancer.)

Nu ska man inte helt bortse från Jobs bidrag för det, hans ursprungliga bidrag var väl initiativet att göra seriösa produkter av de råddiga mikrodatorerna.

Det är den bild man får. Raskin var den riktiga visionären, hjärnan bakom Macen. Han är ofta ignorerad, alltför ofta. Han var en okänd superstjärna, tyvärr är han borta nu. (Dog i cancer.)

Nu ska man inte helt bortse från Jobs bidrag för det, hans ursprungliga bidrag var väl initiativet att göra seriösa produkter av de råddiga mikrodatorerna.

Det var många lysande hjärnor bakom Apples och Macens första framgångar. Men när det gäller Apples "återkomst" och framgångssaga de senaste åren (iMac, Mac OS X, iPod, iTMS osv) så är det ingen tvekan om att det är just Jobs som varit den drivande kraften.

• Oregistrerad
  • 2006-08-09 11:35
Ursprungligen av Adrian B:

Det var många lysande hjärnor bakom Apples och Macens första framgångar. Men när det gäller Apples "återkomst" och framgångssaga de senaste åren (iMac, Mac OS X, iPod, iTMS osv) så är det ingen tvekan om att det är just Jobs som varit den drivande kraften.

Det gick ju inge vidare med varken operativsystemet eller designen då Steve Jobs var borta, så det stämmer nog.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-09 12:35

+ alla de han hade med sig från NeXT.

De flesta chefer därifrån är nu höga chefer på Apple, med stort inflytande, och det tackar vi för...

Boktips:
Apple Confidential 2.0 - mer åt business-sidan av Apples historia, men även mycket teknikämnen.

mvh
b0bben

Att säga Raskin är hjärnan bakom Macen är att tänja ordentligt på historien. Raskins vision var väl snarare det som senare blev Canon Cat och (av honom ej slutförda) Archy.

Andy Hertzfeld skriver: "There's no doubt that Jef was the creator of the Macintosh project at Apple, and that his articulate vision of an exceptionally easy to use, low cost, high volume appliance computer got the ball rolling, and remained near the heart of the project long after Jef left the company. ... But there is also no escaping the fact that the Macintosh that we know and love is very different than the computer that Jef wanted to build, so much so that he is much more like an eccentric great uncle than the Macintosh's father."

Jag är alltid misstänksam mot anonyma bloggar. Finns det någon indikation på vem det är som skriver och att det inte bara är skitsnack?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag är alltid misstänksam mot anonyma bloggar. Finns det någon indikation på vem det är som skriver och att det inte bara är skitsnack?

Vad menar du? Jag skriver ju tydligt i trådens första inlägg att det är David Sobotta som skrivit texten. Sobotta har jobbat 20 år på Apple.

Vad menar du? Jag skriver ju tydligt i trådens första inlägg att det är David Sobotta som skrivit texten. Sobotta har jobbat 20 år på Apple.

Jo, du har skrivit det, men jag hittade det inte någonstans på bloggen. Vart står det?
Edit: Ok, jag googlade lite och då dök det upp länkar till bloggen som hänvisade att Sobotta är författaren. Jag var tveksam eftersom jag inte hittar hans namn någonstans i bloggen, men jag letar väl för dåligt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jo, du har skrivit det, men jag hittade det inte någonstans på bloggen. Vart står det?

Det står på hans webbplats som man hittar en länk till på sidan About i bloggen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-08 18:44

Intressant artikel, men då han inte nämner någon av alla VP's vid namn eller bekräftar någon speciell tidpunkt då alla dessa övertramp inträffat så blir det svårt att riktigt ta allt för sanning. Det är ju bra att det blir en utredning i saken...

Såg alldeles nyligen dokumentären på SVT som handlade just om bonusprogram och optionsbelöningar och hur vanligt det är med så kallat "window dressing" där man justerar siffrorna vid ett kvartallslut för att i nästa kvartal få till synes bättre resultat.
En slutsats man kan dra därifrån är väl att trots att dessa belöningssystem inte har någon effekt på företagets "välmående så är det ändå något som används i ett stort antal av organisationer och storföretag över hela världen.

• Oregistrerad
  • 2006-08-08 23:06

En bra start är att se "Pirates of the silicon Wally" eller vad den heter. Mycket intressant att se både Steve och Gates affärsmetoder och hur mycket tur Steve egentligen hade i början gentemot Gates. (Redan där kunde Steve vinna kriget men han var inte smart nog)

Ursprungligen av studiox:

En bra start är att se "Pirates of the silicon Wally" eller vad den heter. Mycket intressant att se både Steve och Gates affärsmetoder och hur mycket tur Steve egentligen hade i början gentemot Gates.

?????

Ursprungligen av Simon Templar:

?????

Pirates of Silicon Valley är en film om Apples och Microsofts grundande och det "krig" som gick mellan Steve Jobs och Bill Gates.
http://www.imdb.com/title/tt0168122/
http://youtube.com/results?search_query=pirates+of+silicon+valley&search=Search

Ursprungligen av Björn Leander:

Pirates of Silicon Valley är en film om Apples och Microsofts grundande och det "krig" som gick mellan Steve Jobs och Bill Gates.
http://www.imdb.com/title/tt0168122/
http://youtube.com/results?search_query=pirates+of+silicon+valley&search=Search

Jo jag har sett den men den är ju inte bara baserad på verkliga händelser väldigt mycket var påhittat....
I filmen tycker jag inte att det framstod att Jobs hade tur, snarare så framstod han som rätt målmedveten Jobs och Woz byggde sin firma från ingenting. Gates hade stöd från sina rika föräldrar..

• Oregistrerad
  • 2006-08-13 23:16

Jo jag har sett den men den är ju inte bara baserad på verkliga händelser väldigt mycket var påhittat....
I filmen tycker jag inte att det framstod att Jobs hade tur, snarare så framstod han som rätt målmedveten Jobs och Woz byggde sin firma från ingenting. Gates hade stöd från sina rika föräldrar..

Tycker mycket av det verkar stämma med vad man hört. Sen om det är sanning eller inte vet jag inte.

Det jag menar med att Apple hade tur var att dom fick investerare medan gates funderade på hur han kunde lura IBM på pengar. Fast det kanske var påhittat också..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-09 11:48

Jag är övertygad om att Apple inte skiljer sig från något annat amerikansk börsnoterat storbolag - såna finns inte. Deras uppgif är - enligt amerikansk aktiebolagslag - att ENDAST se till ägarnas intressen. Rövslickeriet är en fundamental del av amerikanskt - och ännu mera i Asien - företagskultur. Helt normalt. Det är vi i Skandinavien som är annorlunda...med plattare organisation och duande etc. Det är VI som är annorlunda - inte resten av världen.

Ursprungligen av mjg:

Jag är övertygad om att Apple inte skiljer sig från något annat amerikansk börsnoterat storbolag - såna finns inte. Deras uppgif är - enligt amerikansk aktiebolagslag - att ENDAST se till ägarnas intressen. Rövslickeriet är en fundamental del av amerikanskt - och ännu mera i Asien - företagskultur. Helt normalt. Det är vi i Skandinavien som är annorlunda...med plattare organisation och duande etc. Det är VI som är annorlunda - inte resten av världen.

Apple skiljer sig faktiskt rätt mycket från de flesta andra stora amerikanska bolag. Apple har ju ofta varit föregångare när det gäller personalpolitik och miljöanpassning, Apple har även påverkat andra stora företag bl.a. Google har påverkats mycket av Apple och Google anses nu som drömarbetsplatsen av väldigt många...När du skriver att Apple inte skiljer sig från något annat börsnoterat storföretag så har du väldigt fel eftersom det skiljer enormt mellan olika branscher hur företag drivs.

Apple och dess ledning har inte endast sett till ägarnas intressen. Apple hade ganska lätt kunnat tjäna mycket mer pengar åt ägarna än dom gjort...

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-13 21:14

Apple hade ganska lätt kunnat tjäna mycket mer pengar åt ägarna än dom gjort...

Är du säker på det?

Ursprungligen av JockeBo:

Är du säker på det?

Ja om Apple hade släppt OSX till PC t.e.x. marginalerna på mjukvara är ofantligt mycket bättre än för hårdvara, dessutom så hade de om de varit pengakåta kanske accepterat något uppköpsförslag från större företag eller helt enkelt styckat upp Apple, hade sannolikt gett mycket mer pengar till aktieägarna.
Sen om de verkligen ville tjäna mer pengar på ett lätt sätt så kunde Apple ha satsat på Apple-brandade skrivare för att tjäna pengar genom applespecifika bläckpatroner och tonerersättningar något som är enormt lönsamt.

Bevaka tråden