Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjo, har fått ett problem som jag bara har på Mac Minin (mid 2010) mot min nya TV, LG 60LD550N.

När jag kollar på film/tv-rippar så får jag somrutor i bilden ibland, och om en scene där kameran panorera från ena sidan till den andra, så delar sig liksom bilden på något skumt sätt och syncas liksom inte, utan det skiljer en bit på över och under-delen (om nån nu fattar vad jag menar). Har provat olika inställningar i xbmc, för jag tror jag lyckats isolera problemet dit.
För testar jag en film i VLC eller boxee tex, så uppstår inte problemet alls.

Någon som har något tips på inställning i xbmc som kan lösa problemet?
Om det här blev i fel tråd nu, så flytta gärna rätt

Det mest resurssnåla jag har kört för video är nog Plex och då vill jag peka lite extra på version 0.8. Version 0.9 upplever jag mindre eftersläpningar/hackningar då jag kollar på filmer i 1080p, inget som drabbade mig med version 0.8. Jag har en Mini från 2007 så den är inte direkt "språjlans".

Ursprungligen av Scarecrow:

Det mest resurssnåla jag har kört för video är nog Plex och då vill jag peka lite extra på version 0.8. Version 0.9 upplever jag mindre eftersläpningar/hackningar då jag kollar på filmer i 1080p, inget som drabbade mig med version 0.8. Jag har en Mini från 2007 så den är inte direkt "språjlans".

Det skumma för mig är att jag kör minin ifrån 2010 (unibodyn med HDMI). Den kopplas i sin tur till en förstärkare via HDMI och förstärkaren går till min pinsamt omoderna TV.

Oavsett vilken fil-typ som Plex spelar upp så är det snarare regel än undantag att ljud och bild blir måttligt till "galet" osynkat. Det skumma är att i VLC och XBMC (som jag numer använder istället för Plex) så är det aldrig osynkat. Om det är det så är det så lite att man inte kan ana om ljudet skulle höras tidigare eller senare.
Inget problem längre iom att XBMC fungerar så klanderfritt. Men jag kan inte sluta fundera på varför Plex vägrar fungera bra för mig...

Är det någon som uppgraderat sin Mac Mini (2010) till Lion? Vet inte om jag vågar, någon som gjort det och kan säga om xbmc fungerar bra? Några buggar gällande film?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-09-13 13:55

Jag har uppgraderat, tittar mest på play-tjänster samt en del genom Plex. Inga problem vad jag kan märka.

Okej, jag kanske ska våga mig på en uppgradering då. Har uppat mina andra Macar till Lion, men den här har blivit stående med snow leopard.

Nån som vet om hårdvaruaccelering fungerar nu i Lion? För det var väl nåt problem med det i 10.6.x ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-13 15:51
Ursprungligen av yabbah:

Okej, jag kanske ska våga mig på en uppgradering då. Har uppat mina andra Macar till Lion, men den här har blivit stående med snow leopard.

Nån som vet om hårdvaruaccelering fungerar nu i Lion? För det var väl nåt problem med det i 10.6.x ?

Varför reparera något som inte är trasigt?
Fungerar det bra varför slänga in ett OS som kräver mer av datorn?

Ursprungligen av lappen71:

Varför reparera något som inte är trasigt?
Fungerar det bra varför slänga in ett OS som kräver mer av datorn?

Ja det var en bra reflektion, men man vill ju ha de senaste.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-09-13 16:04
Ursprungligen av yabbah:

Ja det var en bra reflektion, men man vill ju ha de senaste.

Varför då? För att det är bättre eller?
Om du bara använder Mac Mini som mediacenter kan jag inte se fördelarna med dom funktioner som är i Lion.

Jag förstår precis hur du känner för jag gjorde samma sak med att skaffa Lion till min MBP.
Men innan jag skaffade provade jag det på en annan partition för att se om det var nått att ha.
Och dom funktioner som Lion har men inte Leopard kan jag inte se vad som skulle göra för nytta.
Lion kräver mer av datorn,det är mest kosmetiska saker och dom ser du alla fall inte när du kör Xbmc eller Plex.

Men i slutändan är det du som bestämmer

Ursprungligen av lappen71:

Varför då? För att det är bättre eller?
Om du bara använder Mac Mini som mediacenter kan jag inte se fördelarna med dom funktioner som är i Lion.

Jag förstår precis hur du känner för jag gjorde samma sak med att skaffa Lion till min MBP.
Men innan jag skaffade provade jag det på en annan partition för att se om det var nått att ha.
Och dom funktioner som Lion har men inte Leopard kan jag inte se vad som skulle göra för nytta.
Lion kräver mer av datorn,det är mest kosmetiska saker och dom ser du alla fall inte när du kör Xbmc eller Plex.

Men i slutändan är det du som bestämmer

Du har nog riktigt rätt där, jag skippar det nog ändå.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2012-01-11 21:00

Hej.

Går i tankarna att handla en ny mac mini med i7 processor och 8 gb minne.
Min tanke är att köra minin i vardagsrummet och sedan ha en apple tv i sovrummet och i framtiden ytterliggare en apple tv i annat rum.

1: Orkar denna minin med att köra 1080p i vardagsrummet _samtidigt_ som man streamar i 720p in till sovrummet? Antar att vissa krav på nätverket finns men rent prestandamässigt är detta möjligt?

2: Är det möjligt att koppla in eyetv modul och streama detta till apple tv (jailbreakad)? Även detta samtidigt som man använder mac minin till annat i vardagsrummet? Att det inte går att titta på olika tv-kanaler förstår jag, men kan jag tex ligga och titta på tv i sovrummet via streaming? samtidigt som jag kollar på 1080p i vardagsrummet?

Kanske blir lite övertydligt här men kan det till och med vara så att denna mac minin är overkill och att man kan köpa en begagnad och använda till samma funktioner?

Tack på förhand.

Ursprungligen av wzd:

Kanske blir lite övertydligt här men kan det till och med vara så att denna mac minin är overkill och att man kan köpa en begagnad och använda till samma funktioner?

Nja, med tanke på begagnatpriserna är det väl knappast någon idé, de är ju inte SÅ dyra nya längre.

Ursprungligen av wzd:

Hej.

Går i tankarna att handla en ny mac mini med i7 processor och 8 gb minne.
Min tanke är att köra minin i vardagsrummet och sedan ha en apple tv i sovrummet och i framtiden ytterliggare en apple tv i annat rum.

1: Orkar denna minin med att köra 1080p i vardagsrummet _samtidigt_ som man streamar i 720p in till sovrummet? Antar att vissa krav på nätverket finns men rent prestandamässigt är detta möjligt?

2: Är det möjligt att koppla in eyetv modul och streama detta till apple tv (jailbreakad)? Även detta samtidigt som man använder mac minin till annat i vardagsrummet? Att det inte går att titta på olika tv-kanaler förstår jag, men kan jag tex ligga och titta på tv i sovrummet via streaming? samtidigt som jag kollar på 1080p i vardagsrummet?

Kanske blir lite övertydligt här men kan det till och med vara så att denna mac minin är overkill och att man kan köpa en begagnad och använda till samma funktioner?

Tack på förhand.

Jag har i princip den set up du beskriver förutom EyeTV-modulen (Funderar dock på att köpa en).

Lösningen jag använder heter Plex. Min Mac Mini är kopplad till TV´n och stereon i vardagsrummet. Den kör jag även Plex Media Server på. Servern streamar till min ATV2 i sovrummet eller till min MacBook Pro när jag är ute och reser. Grymt smidigt att ha åtkomst till sin media oavsett vart man är.

Här finner du ett plugin som låter dig streama "vanlig TV" till Plex med hjälp av en EyeTV-modul. Jag tänkte köpa en 250 + pga hårdvarustödet då det inte belastar processorn lika hårt. Verkar dock som att detta plugin inte fungerar på ATV2 ännu, men den dagen kanske kommer. Du hittar även ett annat lovande plugin som streamar från EyeTV till iOS här. Någon av de två måste fungera någon gång på ATV2 antar jag

Ursprungligen av wzd:

men kan jag tex ligga och titta på tv i sovrummet via streaming? samtidigt som jag kollar på 1080p i vardagsrummet?

Tack på förhand.

Nej, du kan inte befinna dig i två olika rum samtidigt.
Sorry, kunde inte låta bli...

Ursprungligen av Niklas99:

Nej, du kan inte befinna dig i två olika rum samtidigt.
Sorry, kunde inte låta bli...

Om han står i en dörröppning går det. Halva i sovrummet och halva i vardagsrummet!
Sorry, kunde inte heller låta bli...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2012-01-12 20:50

korkat formulerat av mig.

Plex vet jag vad det är och kör det för tillfället på min macbook som streamar mot mina 2 appletvs.
Min fråga är iaf om _jag_ kan ligga framför tvn i vardagsrummet och kolla på tv samtidigt som min _sambo_ ligger i sovrummet och glor på 1080p film streamat med hjälp av plex i atvn?

Ursprungligen av wzd:

korkat formulerat av mig.

Plex vet jag vad det är och kör det för tillfället på min macbook som streamar mot mina 2 appletvs.
Min fråga är iaf om _jag_ kan ligga framför tvn i vardagsrummet och kolla på tv samtidigt som min _sambo_ ligger i sovrummet och glor på 1080p film streamat med hjälp av plex i atvn?

Det är väl bara att prova?

Ursprungligen av wzd:

Hej.

1: Orkar denna minin med att köra 1080p i vardagsrummet _samtidigt_ som man streamar i 720p in till sovrummet? Antar att vissa krav på nätverket finns men rent prestandamässigt är detta möjligt?

Har en mini 2010 med 2,4c2d och jag upplever inga problem med detta. Dock streamar jag till en ipad men bör vara likvärdigt som till en appletv. Båda filerna som tittas på är 1080p på omkring 8-10gb stora. edit: ursprungsformat 1080p
Kan rent generellt säga att jag inte tycker att kolla på ett 1080p klipp belastar datorn i någon större utsträckning.

Har däremot provat att streama(transcoda) till en källa till och där går det inte längre med önskad kvalitet.

Senast redigerat 2012-03-23 10:32
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-09-13 15:54
Ursprungligen av yabbah:

Okej, jag kanske ska våga mig på en uppgradering då. Har uppat mina andra Macar till Lion, men den här har blivit stående med snow leopard.

Nån som vet om hårdvaruaccelering fungerar nu i Lion? För det var väl nåt problem med det i 10.6.x ?

Jag gjorde tvärtom, testade på Minin först. Sen dom bärbara

Om du menar streama 1080p till två ställen samtidigt (olika mediafiler) så kan iaf jag tänka mig att antingen processorn eller nätverket säger lite halvt stopp.

Slänger in lite erfarenhet nu när jag kört plex ganska länge ...

Som exempel tar jag min uppsätning hemma.

Vardags rummet:
Väggmonterad storbilds skärm
- Mac mini 2011 års model stående på hyla ovanför skrämen
- Telldus TellStick (dimmar belysning i vardagsrummet när plex startar t.ex
å tillhandahåller iPhone styrning av all belysning hemma)

Barnens rum
Samsung skärm tillhörande ATV2

Vi kontrollerar allt via våra iPhones eftersom
Plex styrs via Plex iOS App
Samsung TV:N styrs via Samsungs TV Remote App (2011 års modeller och senare)
Belysningen styrs via TellStick och Tellsticks iPhone App

Min rekomendation är att skaffa en så kraftig Mac Mini som möjligt

...tyvärr skaffade jag inte den kraftigaste och det leder till att fläktarna på Mini:n går upp på högvarv när tyngre data transcodas till iPhonen / Apple TV 2 ..

Tänk också på att du måste hacka din ATV2 för att få in Plex där ..

En mer ultimat lösning hade helt klart att ha EN UNIK Mac Mini till varje TV men kräver ett kapital som inte vem som helst kan hosta fram ..Då hade iaf alla tv fått högsta kvaliten och alla hade fått Plex upplevelsen på varje indeviduel TV ...

För den som tänker i banorna att ha en "Server i källaren" och sedan an ATV2 till varje TV tycker jag skall tänka om ... ATV2 Plex lösning är inte på länga vägar samma som att ha en mini med plex och en tillhörande tv ...

Senast redigerat 2012-01-23 11:02
Ursprungligen av gotfredsen:

...tyvärr skaffade jag inte den kraftigaste och det leder till att fläktarna på Mini:n går upp på högvarv när ungarna skall kolla på media på sin ATV2 på kvällarna och kan bli lite störrande att höra fläktarna i 1,5 timme när det annars kunde vara helt lugnt ..

Själv sitter jag med en 2010 Mac mini (Core 2 Duo) och upplever inte det problemet du beskriver. Min Mini spinner på utan att fläkt går igång. Har du uppdaterat din server? Kanske är några andra processer på den som är krävande?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv sitter jag med en 2010 Mac mini (Core 2 Duo) och upplever inte det problemet du beskriver. Min Mini spinner på utan att fläkt går igång. Har du uppdaterat din server? Kanske är några andra processer på den som är krävande?

Nä har kollat både via terminalen (top) och aktivitestshanteraren och det är bara ffmpeg (Plex Transcode) som går upp i 100% vilket är helt normalt enligt utvecklarna när tung data transcoas

Senast redigerat 2012-01-23 11:00
Ursprungligen av gotfredsen:

Nä har kollat både via terminalen (top) och aktivitestshanteraren och det är bara ffmpeg (Plex Transcode) som går upp i 100% vilket är helt normalt enligt utvecklarna när man transcodar en 1080p mkv (på ca 8 GB) till Apple TV 2 720p vilket jag kan förstå ...
Har bara fläktproblemet med 80 % av min media som snittar på ca 8 GB styck ... lågkvalité media håller jag på att fasa ut och dom är det såklart inga problem med men det ser F%€# fult ut .. har man vant sig med att ha all sin media i HD så går man inte tillbaka till SD ... och jag kan förstå att transcoding av SD inte är specielt tungt ..

Kanske upplever du inte problemet för din filer som transcodas inte är 8 GB styck (eller mer) ?

De flesta av mina filmer/serier har jag nog i .avi. Mycket 720p så jag är osäker om jag har testat en 1080 på min Atv2 (borde väl krympas iom att den endast stödjer 720?).

Överge plex, gå över till XBMC istället. Kör alla möjliga sorters filer och storlekear och min macmini 2Ghz core2duo med 1Gig ram är inte särskilt högljudd under tiden.

Ursprungligen av PeeMaN:

Överge plex, gå över till XBMC istället. Kör alla möjliga sorters filer och storlekear och min macmini 2Ghz core2duo med 1Gig ram är inte särskilt högljudd under tiden.

Plex bygger på XBMC så de bör vara ganska likvärdiga.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Plex bygger på XBMC så de bör vara ganska likvärdiga.

Ja och nej. Plex är väl lite enklare och har ett mer stramt ramverk för plugins. Plex kräver även en server, det gör inte XBMC. Imo är XBMC lite vilda västern, på gott och ont. Men ja, Plex bygger på XBMC (Precis som Boxee)

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja och nej. Plex är väl lite enklare och har ett mer stramt ramverk för plugins. Plex kräver även en server, det gör inte XBMC. Imo är XBMC lite vilda västern, på gott och ont. Men ja, Plex bygger på XBMC (Precis som Boxee)

Håller med . Har testat både XMBC och Plex och föredrar helt klar Plex

Ursprungligen av PeeMaN:

Överge plex, gå över till XBMC istället. Kör alla möjliga sorters filer och storlekear och min macmini 2Ghz core2duo med 1Gig ram är inte särskilt högljudd under tiden.

Nu får vi reda ut ett och annat ...

Plex är hur grym som helst. (Har testat XMBC å den tillhanda håller INTE trancoding lika enkelt som Plex och definitivt inte lika effektivt)

Du kanske inte läste vad jag skrev .. eller du kanske bara ögnade ..

Transcoding är en tung och krävande process . så enkelt är det ..

Därför började jag med att skriva att den bästa lösningen är helt klart att skippa Transcoding (som för övrigt "bara" ger 720p på en ATV2) och istället skaffa en Mac Mini till varje TV i huset .. Dock som jag skrev är detta inte lika billigt som ATV2 lösningen ...

Fördelar med att ha en Mac Mini till varje TV är först att man slipper transcoding och då slipper att "servern/Mac Mini" går upp i top.

Senast redigerat 2012-01-23 10:55

Jag föredrar XBMC.
Varför ska man transcoda till ATV2? Jag kör igång XBMC där och kör filmerna direkt från NAS:en (det är trots allt mest DVD:er som jag rippat). En annan fördel (som väl finns i Plex också) är att man kan ställa in så att man synkar vilka filmer man sett och vart man är i filmen i en MySQL-databas om man har flera XBMC-enheter. Vi har en HTPC och en ATV2 samt XBMC på våra datorer, det funkar väldigt smidigt och man är inte beroende av en media server som man måste streama videoströmmen från.

Jag använde Plex till en början men gillar inte hur projektet utvecklats. Det är ju bara delar av det som är öppen källkod nu och kommunikationen med utvecklarna tycker jag blivit sämre. Dessutom tycker jag inte att de har bidragit speciellt mycket tillbaka till XBMC-projektet utan mer plockat godbitarna. Det är helt OK, men det känns som att de "säljer det" som ett eget påhitt (den är ju än så länge gratis).

XBMC är ett bra exempel på öppen källkod som verkligen är öppen och som har ett aktivt utvecklarcommunity där folk uppmuntras till att komma med lösningar och bidra med kod till projektet. Därför väljer jag att använda deras programvara och donera till det projektet istället.

Bevaka tråden