Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ej visade "höjdar-finesser" i Leopard?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-08 20:37

Var det bara något jag fått för mig, eller sa verkligen Jobs att de riktiga gobitarna väntar de med att visa upp (och sedan sa han något med att försvåra för kopiatorerna i Redmond). Eller menade han att han inte skulle gå mer på djupet och att t.ex. Time Machine var den stora grejen? Själv hoppas jag ju så klart på någon riktig dräpare. Time Machine var en bra grej, helt klart, men det saknas något...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-08 20:38

och en sak till: om det nu kommer något större, när visar de det då tro?

Ursprungligen av Snooze:

och en sak till: om det nu kommer något större, när visar de det då tro?

MacWorld, januari

Nu är jag lite råkig men jag fattade det som att de inte ville visa hur leopard ser ut "under huven". Även om de sa att det var för att hålla MS borta så kan man ju faktisk spekulera i om det inte är för att allt inte är helt klart.

/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Nu är jag lite råkig men jag fattade det som att de inte ville visa hur leopard ser ut "under huven". Även om de sa att det var för att hålla MS borta så kan man ju faktisk spekulera i om det inte är för att allt inte är helt klart.

Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle vara helt klart - det ska ju inte släppas skarpt förrän om typ 6 månader

Som jag förstod det så var det vissa features som som ville hålla på, antagligen till nån senare beta. Men vad det kan vara för nåt kan man ju bara spekulera om

Med tanke på hur mycket dom bashade Vista och Microsoft så tycker man ju att dom borde ha några seriösa funktioner att visa upp i den riktiga releasen.

Hej igen

Efter att ha lyssnat på keynoten så är det faktiskt så att han säger att det finns några hemliga funktioner som de inte vill visa upp.

Ca 29 min in på keynoten säger Steve det.

Nu börjar jag undra vad det är...

/Martin

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-08 21:25

Alla utvecklare fick med sig en kopia, så inom några dagar börjar det nog läcka ut skärmdumpar från den på nätet. Bara att hålla ut.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-08 21:30

fast då är de funktionerna garanterat inte med, då skulle de ju lika gärna kunnat säga det själva -> utvecklarna LÄR JU tjalla!

Håller med, i den version utvecklarna nu fick så är knappast dom hemliga funktionerna med.
Det lär vara några riktiga höjdargrejjer (i Apples ögon i alla fall) som dom exkluderat från denna pre-release. Riktigt nyfiken blir man onekligen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-10 18:21

Den stora överraskningen - ett slags mirakel - är att Leopard inte lider av Alzheimers. Leopard kommer att minnas mappinställningar man gjort...och även komma ihåg associationerna mellan filändelse och program. Hallelujah! En ny tid nalkas.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-08-10 20:28

Jag tror att de inte ville visa den nya Findern, killen som visade Time Machine sa ju när han öppnade Finder "this is a standard Finder" ungefär som att han visste att det inte skulle vara så i färdiga versionen. 36 minuter in i keynoten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 21:51
Ursprungligen av Jetwash:

Jag tror att de inte ville visa den nya Findern, killen som visade Time Machine sa ju när han öppnade Finder "this is a standard Finder" ungefär som att han visste att det inte skulle vara så i färdiga versionen. 36 minuter in i keynoten.

Nu sa han visserligen "now this is just a standard finder window...". Så läs inte in för mycket i de orden.
Jag är dock övertygad om att den Finder som vi såg på keynoten inte är den som vi får se i Leopard.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-08-10 20:37

Men det kan ju varit så att han menade "standard Finder" som i "det behövs inget specialskrivet program, det fungerar i allas vår vanliga Finder"...

Apple går hårt fram när det läcker info om "hemligheter". Men, man skall vara medveten att en del av detta hemlighetsmakeri föder mycket bloggar ala MacOSXRumors etc. Vilket är gratis reklam för Apple. Till och med den allmänna pressen pratar om nya Apple releaser innan de sker. Apple vill givetvis ha denna publicitet, så att gå ut och säga att det finns hemligheter i Leopard kommer få många, inklusive oss att spekulera om detta, vilket var målet med det hela från Apples sida.

Gruber på Daring Fireball länkade till en intressant lista över viktiga nyheter i Leopard för utvecklare:

Apple Computer's recently previewed Mac OS X v10.5 "Leopard" has made quite a stir, not because of what was shown at the World Wide Developer Conference but of what was excluded from show, cited "Top Secret". However, the build released to attendees at the conference includes a huge number of ground-breaking changes to the underlying technology in Mac OS X and the APIs exposed to developers.

Läs hela listan: [EXCLUSIVE] Mac OS X v10.5 "Leopard" Developer Improvements

Några intressanta detaljer ur listan jag länkade ovan:

Upplösningsberoende kommer på allvar i Leopard:

Leopard will feature resolution-independent user interface and there are several functions to get the current scaling factor and apply it to pixel measurements. It is a good idea to use vector controls and buttons (PDF will work fine) or to have multiple sized resources, similar to Mac OS X icon design, so you can scale to the nearest size for the required resolution.

Textmotorn (som de flesta program använder) kommer att ha en del förbättringar, inte minst kopiera och klistra multipla markeringar:

Text engine improvements include a systemwide grammar checking facility, smart quote support, automatic link detection and support for copying and pasting multiple selections.

Core Image ger direktaccess till RAW-bilder:

Core Image has been upgraded to allow access to RAW images directly.

Det blir enklare för utvecklare att använda RSS/Atom i sina program:

A new framework is included for publishing and subscribing to RSS and Atom feeds, including complete RSS parsing and generation. Local feeds can be shared over Bonjour zero-configuration sharing and discovery.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 11:30

Inget mer som läckt ut? Eller måste man ge sig till tåls ända till januari, tro? *otålig och nyfiken*

Stora spekulationer om huruvida ett nytt utseende ingår i Top Secret-listan efter inlägg av John Siracusa (som jag tycker har tappat stinget lite på sistone).

Nytt utseende vore ju på tiden

Intressant artikel nu när ja läst den.. Som han säger.. det är verkligen mystiskt

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-23 12:08

Ja, det vore trevligt. Vore kul att kunna se skillnad annat än på medföljande program och några extra funktioner. Finder borde, som de flesta säger, byggas om. Docken borde också moderniseras kan man tycka, även om jag är en av de få (?) som gillar den.

Ursprungligen av Snooze:

Docken borde också moderniseras kan man tycka, även om jag är en av de få (?) som gillar den.

Det lustiga är att jag gillar den oxå, trots att jag allt som oftast tvingas arbeta runt den istället för med den.

1
Bevaka tråden