Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanningsråd för akvareller?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 19:47

Tänkte scanna in lite akvareller och ha så dem som noggrant återgivna som möjligt.
Har CanoScan N650U.
Ska jag välja dokumentläge eller fotoläge?
Är det självklart högsta upplösning som gäller(1200dbi)?
Bästa formatet att spara?
Har bara Graphic Converter installerat, skulle det vara nån fördel kvakitetsmässigt att scanna i photoshop?

Klassisk fråga: Vad ska du ha bilderna till?

Annars känns rätt standard att scanna i 300dpi och 24bit färg. Jag förutsätter att akvarellerna aldrig kommer återskapas i större format än orginalen. (Annars får man nog öka dpi.) Erh, "fotoläge" på flesta scanners antagligen. Spara som TIF om hårddiskutrymme är oviktigt, JPEG med med max kvalitet om det är viktigt. Hm de flesta scannerprogram har saker som AutoSharpen o sånt. Men om du inte använder PhotoShop skulle jag nog bara rekomendera att inte tänka på sånt. Just d, glöm inte att rengöra glaset!

Ingen skillnad i vilket program du scannar i.

hi-5!

Använd inte dokumentläge då det är till för att ta bort rastreringen på tryckta bilder.

Ursprungligen av Lars-Magnus:

Tänkte scanna in lite akvareller och ha så dem som noggrant återgivna som möjligt.
Har CanoScan N650U.
Ska jag välja dokumentläge eller fotoläge?

Att skanna akvareller är bland de svåraste som finns. Även om du har en bra skannerprofil blir det ibland bra återgivning av vissa färger och dåliga av andra. Ska du få bilder som ser ut som originalet, då kommer det krävas en del korrigeringar efter skanningen och då krävs det nog Photoshop.

Stefan

• Oregistrerad
  • 2006-08-23 21:14

varför scanna

...jag hade nog försökt plåta av dom istället, min efarenhet är att dom flesta akvareller/tuschtecningar är lite buktiga i pappret vilket resulterar i obehagliga skuggor på bilden. Det blir lite av topografisk karta av det hela.
Min rekommendation är ett mjukt allmänljus, nåla upp akvarellen på en friggolitskiva, två belysninskällor med ca 35°-40° vinkel från motivet och plåta med rawfiler och ta en referensbild med ett gråkort så du kan sätta vitbalansen efteråt.
Lycka till

Nikolaj

1
Bevaka tråden