Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av PayPal?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns här någon med erfarenheter av PayPal? Jag gjorde en sökning på nätet och fann en mängd mycket kritista siter om PayPal.

Bör man undvika PayPal?
Finns det några bra alternativ?

Ändring: Förtydligade rubriken /c

[ 07. februari 2003, 13:16: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Vill du ta betalt som företag eller privatperson eller vill du få betalt som företag eller privatperson? Jag har än så länge bara erfarenhet av PayPal som privatperson. Jag har skickat pengar lite hit och dit och betalat för programvaror bland annat via PayPal och har inget att klaga på.

Jag kommer sannolikt att bygga in PayPal som betalningsmetod i de webbaserade handelssystem som jag bygger så jag är också intresserad av att veta hur PayPal upplevs.

Mer info om PayPal här: http://www.paypal.com/

/Ola

[ 06. februari 2003, 19:37: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-02-06 19:42

Har använt mig av paypal ett par gånger och det har fungerat perfekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 19:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vill du ta betalt som företag eller privatperson eller vill du få betalt som företag eller privatperson?

Ta betalt eller få betalt, vad är skillnaden?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-06 20:13

Har använt PayPal många gånger under minst 2 års tid och har inget att klaga på. Ett strul som man inte tänker på många gånger är ju att man måste betala om man vill få betalt så att säga.

här är ett par av de länkar jag berörde inledningsvis:
http://www.paypalwarning.com/
http://www.paypalsucks.com/

och här är en som nästan verkar fått betalt av PayPal
http://www.usatoday.com/tech/2001-05-17-paypal.htm

Jag fann också några länkar om folk som fått sina innestående medel frusna av PayPal och som det verkar felaktigt. Det stod också att läsa att 3 eller 4 delstater har inlett processer mot PayPal av nyss nämnda problemet med frusna medel.
Mycket kritik gick ut på att de gjorde sig oanträffbara. Gemensamt för dessa artiklar var att de var daterade i somras så det är kanske något som rättat till sig nät Ebay köpt upp PayPal...

Citat:

citera:Ta betalt eller få betalt, vad är skillnaden?

Vänligen, Ylan

I ena fallet FÅR du pengar i andra fallet GER du pengar.

Vad jag var ute efter, men som kanske inte framgick, var huruvida Davids fråga gällde att implementera PayPal som betalsystem i något man bygger själv (dvs ta betalt för tex en website, programvara eller något). Eller om det gällde att skicka pengar till någon. Gissar att upplevelsen av PayPal i de två situationerna rör ganska så olika saker.

Jag undrar om någon har gjort det första.

/Ola

Den här skräckhistorien om varför PayPal valt att frysa vissa konton var kul!

Citat:

citera:Several months ago I was offering the general public a free copy of the popular OS called Linux 8.0. This is a freely distributable program under the general license agreement. The customer only had to pay for shipping. ($5.00 US dollars)

I had hundreds of people that responded to the offer and I delivered the program as offered and according to the law. PayPal sent me an e-mail saying that they were going to suspend my account unless I could provide proof that I had permission to distribute this software.

Well, I e-mailed them back several times and explained to them that I did programming on my own and would never consider distributing software that was against any law. PayPal said that I had to prove that I had permission from Microsoft to distribute the software. Microsoft has nothing to do with Linux. Linux has always been to my knowledge, a free OS.

Flera här:

http://www.paypalwarning.com/WallOfShame/Default.asp

/Ola

• Medlem
  • 2003-02-06 23:15

Har använt PayPal en hel del och det har aldrig strulat . Tror dock att ett och annat kreditkortsföretag ser det som ett hot och vaskar gärna fram minsta lilla brist man kan tänka sig. Sedan använd div olika sätt att kabla ut det.. För mig är PayPal utmärkt för transaktioner av små belopp etc, ex shareware etc etc.

• Oregistrerad
  • 2003-02-07 12:58

Har roat mig att kolla runt lite granna och själv är jag lite skeptisk mot PayPal, det verkar finnas en massa märkliga saker som hänt där och även om eBay nu äger det så skulle jag inte ta ett konto där jag skulle ta imot pengar (vill ha ett sådant), därimot så tror jag att det är OK att ha ett konto för att betala med.

Märkligt att nån svensk bank inte har ordnat nåt samarbete med t.ex. paypal, brightpal, etc.

Jag använder Paypal och har inget att klaga på. Funkar perfekt.

Väldigt bra om man vill köpa något av en mindre "källarfirma" på nätet. Med Paypal så kan man ju iofs bli blåst på just den affären (dvs betalt men inga varor kommer) med då har den skurken i alla fall inget kortnummer, bara min e-postadress.

Jag har gått över till att använda Föreningssparbankens e-kort. Där väljer man ett belopp som bara gäller för det aktuella köpet.
Visanumret är ju också unikt och går inte att använda mer ggr. Gôrbra

Jag använder också PayPal och det har funkat bra vid samtliga transaktioner. Har dock endast betalt, inte tagit emot pengar.

1
Bevaka tråden