Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Excel för datalista.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-10 09:49

Jag har en enkel .csv-fil med data för vikt och fraktkostnader.
Den är från början gjort av min egen php-guru som använd Excel/Windows.
När jag nu försöker ändra en siffra med Excel/Mac (Version 11.2.5 från Office 2004) så kunde jag lika gärna försöka bita mig själv mellan skulderbladen.

Datan är uppdelad med kommatecken, så här (vikt, fraktsats1, fraktsats2):

0.2,22,33
0.3,33,50
0.5,45,60

Åsså ändrar jag till t.ex.

0.2,11,33
0.3,33,50
0.5,45,60

och då bryter vansinnet ut. Jag sparar, och får dialogruta 1 (se bild 1). Jag sägar "Ja, dokumentet ska vara commma delimited" och får då dialogruta 2 (se bild 2). Jag säger återigen "Ja", och då kommer ruta 1 upp igen, och så håller det på i oändlighet.

Antingen är Excel/Mac inte kompatibelt på nåt vis, eller så är jag helt blåst som inte fattar hur jag ska göra. Alltså vänder jag mig hit.

Hur 17 ska jag bära mig åt? Jag har bl.a. provat att ändra i BBEdit, men det funkar i alla fall inte....

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 09:54

Om du trycker på "Compatibility report" i första dialogrutan, vad säger den då? Du kanske får reda på vad den gnäller om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-10 09:58

Den gnäller inte om nåt:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-10 10:05

Ah...skit samma så länge.

Jag undrar om inte min php-guru puttat in nån slags "spärr" nånstans så att man inte (av misstag?) ska kunna lägga in värden som är lite extrema. Så det kan faktiskt vara så att Excel-filen till slut BLIR sparad och användbar, bara att jag inte kan testa resultatet p.g.a. hans php-kod.

Har skickat ett mail till honom och inväntar svar....sen kan jag kolla vidare med det här Excel-problemet.

tack för svar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-10 10:14

Börja med att ta bort bocken för "Append file extension" i den första dialogrutan, den har du ju redan.
Jag jobbar ofta med .csv-filer i Excel och brukar inte ha några problem.

1
Bevaka tråden