Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man omvandla text till banor i en pdf i Acrobat?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har ett antal textdokument (pdf:er) med "embedded fonts", finns det något sätt att göra om texten till banor i Acrobat, så att det inte följer med några typsnitt. Anledningen är att vi använder ett typsnitt i våra pdf:er som en extern formgivare har gjort och han säger att lömska personer kan "extracta" typsnittet om de är lite kluriga och det vill han inte...

Alternativet är ju att outlina all text i indesign och skapa nya pdf:er men eftersom att det är ca 200 st så är jag inte så sugen på det...

Ursäkta svengelskan!

/Chevy

Eeerh. Ok..

För det första - jag vet inte om man kan göra om text till outline i Acrobat. Ingen aning.

För det andra - vad ska ni ha PDFerna till?

- Om de ska skickas till tryckeri tror jag knappast att det är så stor risk för att fonterna stjäls.

- Om de ska ligga på en hemsida för folk att ladda ner så kommer de att vara otroooligt jobbiga att läsa för era besökare, speciellt folk med lite långsammare dator! (Text konverterade till paths går seeegt och drar mycket mer minne.)

Mitt tips skulle vara att byta till ett typsnitt som ni får använda som ett typsnitt. Att hålla på och göra om text till paths hela tiden i stora dokument funkar inte. Och att typsnittets skapare vill att ni ska göra all text till outlines låter galet.

svengelska är the framtid

hi-5!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-16 14:04

Använd Acrobat Distiller för att skapa pdf:erna.
Öppna den jobbinställning ni vill använda och se till att valet "Subset embedded fonts..." är förbockat så sparas typsnitten med på ett sätt som gör dem om inte omöjliga att extrahera, så iallafall så knökiga att det är lättare att rita om dem från scratch i FontLab.

1
Bevaka tråden